Fast hade det inte varit bättre att visa en bild på en get i en bok? All kunskap går inte att ha i bokform, men sådana basala saker går fint. Undrar någon var en plats ligger så kan man kolla i atlaset. Barn behöver öva på motoriken, att bläddra i en bok är väl ett sätt. Jag har träffat på förvånansvärt många tonåringar som inte kan bläddra i en bok helt flytande.Nu kan jag inte prata för de pedagogerna men jag kan ge ett exempel när digitala verktyg är bra. Om man sitter och pratar med en grupp barn om tex olika djur på en bondgård och så säger någon. Vad är en get? Då är det toppen att kunna visa på plattan så alla barn kan fortsätta vara med i samtalet om bondgården.
Ett annat exempel är när barnen leker olika karaktärer från tv program. Genom att titta på ett avsnitt gemensamt får alla barn kunskap om vad karaktärerna heter, hur de ser ut och vad de har för egenskaper. Min erfarenhet är att man tror att alla barn vet detta men det stämmer inte och då blir det några få barn som har kunskapen och makten att helt styra leken. Allra bäst är om pedagogerna också tittar så har man något gemensamt att prata om på tex måltiden.
Nu är jag kanske omodern, men finns inte TV-serierna i bokform med? Isåfall är det väl ett utmärkt tillfälle för barnen att läsa, lyssna på högläsning av en vuxen eller läsa högt för varandra?