Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag läste också tidigt. Uppmuntra! Ta med henne till biblioteket regelbundet. Hon kan ha många trevliga stunder med sig själv, det blir en tillgång och en tillflyktsort.
Hon har alltid älskat när vi läser och bläddra i böcker själv så inte helt förvånande men känns så himla tidigt. Vi går till bibblan minst 1 gång i månaden, senast idag faktiskt! Lånade 14 böcker och redan i bilen på vägen hem hör jag hur hon börjat läsa där i baksätet.
(Utan att ha någon vetenskaplig grund) skulle jag också uppmuntra vid intresse till läsning. Håll det bara på en nivå som gör det inbjudande till att vilja fortsätta. Min yngsta knäckte läskoden på egen hand vid fyra års ålder men har inte velat öva på någon annans initiativ. Det har behövt komma från henne. Min äldsta övade in läsningen vid fem års ålder och ville gärna öva massor, det är så olika!
Jag ser det som en stor fördel för dem att kunna börja skolan och inte behöva lägga all energi på studierna, utan även på annat som den förändringen innebär. Den nackdel som ev finns är ju att det blir ganska ostimulerande i förskolan och en bit upp i skolan. Men det går ju att ordna.
Men precis! Vi har inte bett henne läsa eller så alls, detta har hon börjat med helt själv. Hon är väldigt bestämd med allt så hon får styra detta själv, blir nog bäst så.
Också tänkt så, måste ju vara en fördel att ha det intresset med sig från början sen. Förutsatt att det finns kvar då såklart.
Skrev tidigare i den här tråden att vår 3,5-åring läser enklare ord på skyltar osv. Nu har hon börjat läsa i böcker (det går ju inte flytande men hon tar sig igenom ord för ord i sin takt liksom) och jag känner; är inte detta väldigt tidigt?! Vi har inte direkt kommenterat detta eller så..är detta något man ska uppmuntra? Eller bara ignorera? Gör det nåt? Eller ska vi bara låta det vara som det blir?
Ja uppmuntra med att ta till biblioteket och så! Biblioteket är ju så mysigt också.
Men kanske inte ge en anspänning genom att säga till henne eller andra så att hon hör att hon är speciell så att hon blir rädd att misslyckas med annat? Har en kusin med två barn där det ena lärde sig läsa myxket tidigt av sig självt och det andra behövde hjälp, de är båda jättebra på att läsa nu
Ja uppmuntra med att ta till biblioteket och så! Biblioteket är ju så mysigt också.
Men kanske inte ge en anspänning genom att säga till henne eller andra så att hon hör att hon är speciell så att hon blir rädd att misslyckas med annat? Har en kusin med två barn där det ena lärde sig läsa myxket tidigt av sig självt och det andra behövde hjälp, de är båda jättebra på att läsa nu
Det finns flera saker som jag gärna vill att barnen ska fastna vid, och läsning är en av dem. Jag tror att det bästa man kan göra är att försöka göra det så roligt som möjligt. Jag tänder ljusslingor, samlar barnens gosedjur och läser med inlevelse. Men ibland vill de mest prata om någon bild på en sida, eller så är de trötta (framför allt på kvällen) och orkar inte läsa klart. De får styra. Gör vi utflykt till något större bibliotek brukar det kombineras med en fika och lite ritande i pysselhörnan. Jag tror att ju fler positiva minnen man kopplar till en aktivitet desto större chans att intresset växer.
Sen är det hopplöst svårt det där med att inte berömma för mycket. Jag berömmer absolut, och jag tycker inte att det är fel heller. Men däremot behöver det väl varieras och att tyngdpunkten ligger på lusten och glädjen i saker och inte prestationen. Men jag låter så fånig ibland när jag står där och bara... "Wooooow, vad kuuul... vilken färg tycker du bäst om?" när de kommer med en teckning Nu tog jag ChatGPTs hjälp, klistrar in svaret i spoiler så det inte blir så långt (inte för att jag tror att du behöver det men rent allmänt).
Jättebra fråga! Många barn hör ofta ”vad duktig du är” och lär sig då att värdera sig själva utifrån prestation. För att stärka deras självkänsla och inre motivation kan man i stället fokusera på:
Processen (vad barnet gjorde, försökte, tänkte)
Känslorna (hur det kändes för barnet)
Ansträngningen (att de övat, kämpat, prövat nytt)
Självständigheten (att de valde, vågade, utforskade)
Här är några konkreta alternativ till ”du är duktig”:
Fokusera på processen
”Jag såg att du verkligen koncentrerade dig på det här.”
”Vilket smart sätt du löste det på!”
”Du testade flera olika idéer innan du hittade en lösning.”
Uppmärksamma ansträngning
”Du gav inte upp, fast det var svårt.”
”Vad bra att du övade – det märks att det gjorde skillnad.”
”Du har lagt ner mycket tid på det här.”
Stärka självständighet och känsla
”Du verkar stolt över det du gjorde, stämmer det?”
”Det här kom du på helt själv.”
”Jag gillar hur du tog initiativ.”
Bekräfta utan värdering
”Jag hör att du har något du vill visa – berätta mer.”
Det finns flera saker som jag gärna vill att barnen ska fastna vid, och läsning är en av dem. Jag tror att det bästa man kan göra är att försöka göra det så roligt som möjligt. Jag tänder ljusslingor, samlar barnens gosedjur och läser med inlevelse. Men ibland vill de mest prata om någon bild på en sida, eller så är de trötta (framför allt på kvällen) och orkar inte läsa klart. De får styra. Gör vi utflykt till något större bibliotek brukar det kombineras med en fika och lite ritande i pysselhörnan. Jag tror att ju fler positiva minnen man kopplar till en aktivitet desto större chans att intresset växer.
Sen är det hopplöst svårt det där med att inte berömma för mycket. Jag berömmer absolut, och jag tycker inte att det är fel heller. Men däremot behöver det väl varieras och att tyngdpunkten ligger på lusten och glädjen i saker och inte prestationen. Men jag låter så fånig ibland när jag står där och bara... "Wooooow, vad kuuul... vilken färg tycker du bäst om?" när de kommer med en teckning Nu tog jag ChatGPTs hjälp, klistrar in svaret i spoiler så det inte blir så långt (inte för att jag tror att du behöver det men rent allmänt).
Jättebra fråga! Många barn hör ofta ”vad duktig du är” och lär sig då att värdera sig själva utifrån prestation. För att stärka deras självkänsla och inre motivation kan man i stället fokusera på:
Fokusera på processen
Bekräfta utan värdering
Tänker också eller tänkte framför allt på, att ibland kan det kännas hindrande att känna sig underlig och speciell liksom
Jag säger och har gärna sagt att ungen är söt och duktig och allt möjligt och håller med om att blanda upp det med -kul att göra och kul att hålla på mysigt att läsa tillsammans osv.
Fokusera på processen
Bekräfta utan värdering
(speciellt eftersom det är ett gossebarn kändes det viktigt att strössla med söt och duktig sådant som flickor hör mer ofta, och bibliotek och mysa tillsammans,)
Fokusera på processen
Bekräfta utan värdering
Hon har alltid älskat läsning. Vi började tidigt men är väl säkert individuellt också. Men det är jättekul och användbart! Hon kan sitta i timmar i bilen på långresor med sina böcker, och vill man sova lite längre på morgonen när hon vaknat brukar jag hämta 20-30 stycken till henne så kan hon sitta i sängen och läsa lätt i en timme så man själv kan slumra vidare.
Ja det där med beröm är svårt, brukar nog också försöka blanda lite. Känns lite fånigt och tillgjort ibland när man ska berömma "rätt".
Mina barn har också alltid älskat att läsa, alltså att man läser högt för dem, men de är absolut inte nära att läsa själva än, de fyller fem om några veckor. Däremot ligger de gärna och ”läser” själva vilket jag tycker är väldigt mysigt! De kan ligga på varsin säng och bara bläddra i varsin bok och småprata lite om vad de ser på bilderna.
Mina barn har också alltid älskat att läsa, alltså att man läser högt för dem, men de är absolut inte nära att läsa själva än, de fyller fem om några veckor. Däremot ligger de gärna och ”läser” själva vilket jag tycker är väldigt mysigt! De kan ligga på varsin säng och bara bläddra i varsin bok och småprata lite om vad de ser på bilderna.
Så mysigt! Vår dotter brukar "läsa" för sonen, då återberättar hon det som vi läst för henne varje sida och han lyssnar med stora öron. Kommer hon inte ihåg så hittar hon på något baserat på bilden
Det låter jättemysigt! Inte alla barn nu för tiden som vet hur man kan ta sig an en bok på egen hand, så jag tycker det är fantastiskt när barn visar det intresset. En bilderbok är så mycket mer än sin text!
Jag läste flytande vid 3,5, helt av eget intresse. Som @athena_arabians skriver om sin mamma var mina vuxna med mig också, svarade på frågor och hjälpte till med mina plastbokstäver när jag bad om det men absolut ingen press. Nu är vår dotter nästan 4 och jag kan inte fatta att jag kunde läsa i hennes ålder?!
Hon älskar böcker och text och bokstäver men kan inte läsa mer än att hon känner igen vissa ord (t ex sitt namn, mamma, pappa, Lidl ) och hon kan alla bokstäver och deras ljud men greppar inte riktigt hur man ska sätta ihop dem.
Min son var sen med talet och det lossnade inte för honom förrän efter 3 år. Nu fyller han 7 år i november och är en riktig pratmoster men läsningen har han inte knäckt än och han är inte särskilt intresserad av att öva heller
Hur har det gått för din son så här två månader in på terminen? Har det börjat lossna eller är det fortfarande ointressant? En riktig pratmoster är min son (mellanbarnet alltså) också - fast det är de alla tre
Hur har det gått för din son så här två månader in på terminen? Har det börjat lossna eller är det fortfarande ointressant? En riktig pratmoster är min son (mellanbarnet alltså) också - fast det är de alla tre
Han tragglar på! Bokstaverar sig igenom orden och är de inte för långa listar han ut vilka ord det är men han har absolut inget flyt och förstår ofta inte riktigt vad det är han läser än. Känns som det tar så mycket att bara ta sig genom orden att förståelsen för det han läser inte riktigt är där än men det kommer väl! Han är iaf positiv till läsläxan och kämpar på.
Men så mkt annat vill han helst inte läsa utan man får muta isf ”ok men om du läser tre ord på denna sidan läser jag resten av sagan”
Han tragglar på! Bokstaverar sig igenom orden och är de inte för långa listar han ut vilka ord det är men han har absolut inget flyt och förstår ofta inte riktigt vad det är han läser än. Känns som det tar så mycket att bara ta sig genom orden att förståelsen för det han läser inte riktigt är där än men det kommer väl! Han är iaf positiv till läsläxan och kämpar på.
Men så mkt annat vill han helst inte läsa utan man får muta isf ”ok men om du läser tre ord på denna sidan läser jag resten av sagan”
Vad har de för läsebok? Är det en kapitelbok, t.ex. Den magiska kulan (den har mitt barn)? Jag tycker att sådana böcker kan vara lite tokiga som första läseböcker just för att det ändå blir mycket text med många varierande ord och barnen kämpar så mycket med att avkoda att de, som du säger, inte förstår vad de läser. Men härligt att han är positiv till läsläxan och
kämpar på!
Jodå, här har det lossnat rejält och han läser med relativt bra flyt. Han är också positiv till läsläxan, men har på senare tid behövt påminnas lite mer än i början. Vi försöker också uppmuntra andra böcker, eftersom han ibland kan ha memorerat text (och det ju blir ganska trist att läsa samma text om och om igen), men där går vi bet. Jag gjorde som du i somras, uppmuntrade att läsa åtminstone någon mening, och så kunde jag läsa resten. Jag ska nog göra det i boken jag högläser för honom just nu - jag hade lite glömt bort den tekniken!
Och lilldotra ljudar på och försöker läsa det mesta hon kommer över Mycket läsning av mjölkpaket just nu!
Min son går i ettan och här håller läsningen på att lossna ordentligt. Han kan läsa fler och fler ord utan att ljuda, och jag märker att han blivit mer nyfiken på olika ord han ser, läser självmant på mjölkpaket, matförpacknkngar och skyltar.
Jag håller med dig @Jozze om läseböcker. Min son har "den magiska kulan" i sin klass, boken med minst text i. Det är väldigt svårt att avkoda handlingen med så få ord som den har, och det hinner inte bli något riktigt flyt när det bara är typ tre sidor text per kapitel. Men jag har tjuvkikat längre fram och sett att det trappas upp lite vartefter så får väl ha tålamod (Han fick testa den lite svårare boken en vecka men det tyckte han var för jobbigt )
Dottern är fyra och får mycket gratis, hon hör ju storebror hela tiden. Hon är ganska intresserad och kan redan en del bokstäver, hur de låter och kan höra vad olika ord/namn börjar på. Jag själv läste vid fem års ålder, mina föräldrar övade ljuda med mig och sen satte jag själv ihop det till ord en dag.
Min unge hatade skolans läseböcker, de hada Magiska kulan*.
Och den hade btw för svåra, svårstavade, långa ord i början för nya läsare. (tyckte jag)
Tam böckerna är kul! Precis lagom, och Trädkoja med 39 våningar. Har längre ord än perfekta "Vill du läsa" av Beskow, men roligare än Magiska kulan.
(Jag lärde mitt barn att läsa hösten i första klass med "Vill du läsa" en kvart om dagen. Sedan hoppade vi direkt till svåraste Magiska kulan nivån i december. Jag lyckades inte lära ut hur man läser med Magiska Kulan eller någon läsa lätt bok från biblioteket. De hade alla för svåra långa ord för att det skulle vara möjligt. Sänkte nivån gång på gång tills jag insåg att barnet som verkade kunna läsa inte kund läsa MOR ens och inte kunde ljudet till en enda bokstav dvs visste inte att M är mmmm och O låter oooo .)
Hundträning Jag är en usel hundtränare för det mesta. Jag har två spaniels som behöver tränas regelbundet för att de ska uppföra sig tillsammans. Nu...