Barnvagn till andra barnet? (Utbruten från Vinterföräldrar -18/19)

viadukt

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Hur ska ni som redan har barn göra med ev barnvagn?
Vi har en emmaljunga duo edge som jag har tyckt mycket om. Min första tanke var att behålla då jag ändå troligtvis kommer att bära bebis i sjal och sen även sele. Men sen började jag ändå fundera på syskonvagn. Nu har jag svängt igen och tänker att en hård-/mjuklift kan va ett alternativ. Stora dottern kommer bara åka fram och tillbaka till förskolan när det blir jag som lämnar och hämtar. Annars har vi en thule glide hon mest åker, de få gånger hon åker vagn annat än när vi springer med henne. Tanken är att när bebis kan sitta i sittvagn så byter vi ändå ut vår thule till en dubbelvagn så känns så onödigt att köpa ny syskonvagn. Men det här med lift har jag inte bekantat mig med men känns ju sjukt smidigt! Borde vi haft med dottern.
 
@Mirre Usch stackare, jag känner mig ju äntligen lite piggare men de veckorna jag var sådär trött och kraftlös var fruktansvärda.

@vinkelina Vi tänkte skippa syskonvagn, dottern kommer vara 3,5 när bebis kommer och hon åker väldigt sällan vagn. De få gånger hon behöver göra det får bebis åka sjal eller sele tänker jag. Däremot kommer det säkert knorras en del, dottern tycker att det är HENNES vagn och det är väldigt viktigt. Men vi tänkte skaffa en ståbräda, det kan hon förhoppningsvis tycka om. Det spelar ju in lite hur man bor också, vi bor på landet och tar bilen "överallt". Hade vi kunnat köra i vagn till exempel till förskolan hade det kanske varit annorlunda.
 
Vi skulle ha fått en lillebror nu i augusti, som vi förlorade i mars i v 17. Dock hade jag redan bytt ut dotterns Bugaboo Buffalo mot en donkey så den kommer vi fortsätta ha när vi förhoppningsvis får en liten i maj -19.

Dottern blir 3 i augusti -19, men min tanke är att kunna gå längre promenader i raskt tempo och vill då kunna ha dottern i vagn också - för min egen skull. Än så länge sover hon fortfarande 1,5-2 Tim/dag i vagnen så vi får se om hon fortfarande gör det då.
 
Vi har en 3,5-åring och en fyramånaders och använder syskonvagn flitigt. Inte jätteofta båda barnen är i vagnen samtidigt men det händer ;).

Lillebror föredrar sele men det är skönt att vila axlarna nån kvart-halvtimme ibland när han är mätt och pigg och kan tänka sig sitta i vagnen en stund.

Stora tjejen orkar gå rätt långt men om man som vi promenerar dagligen mellan hem, förskola, stall mm är det skönt att ha vagnen så hon kan vila benen och vi hålla lite tempo.

Kan verkligen rekommendera kronans syskonvagn om man som vi har ett litet storasyskon för den är inte så rymlig. Smidig att köra och rymmer hur mycket som helst i packväg!
 
Här skulle storasyster snart fylla 3 när lillebror kom. Efter mycket velande landade det i att vi köpte en Thule Cross (cykel- och springvagn) för två barn och kompletterade med en liten kompakt enbarnsvagn (Easywalker Mosey+). Vi har varvat mellan att ha båda barnen i Thulen och att ha lillebror i Moseyn med storasyster i bärsele på ryggen. Tyvärr har lillebror inte alls uppskattat sele och sjal så honom har vi inte burit alls så mycket som jag hade hoppats.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Hur ska ni som redan har barn göra med ev barnvagn?
Vi har en emmaljunga duo edge som jag har tyckt mycket om. Min första tanke var att behålla då jag ändå troligtvis kommer att bära bebis i sjal och sen även sele. Men sen började jag ändå fundera på syskonvagn. Nu har jag svängt igen och tänker att en hård-/mjuklift kan va ett alternativ. Stora dottern kommer bara åka fram och tillbaka till förskolan när det blir jag som lämnar och hämtar. Annars har vi en thule glide hon mest åker, de få gånger hon åker vagn annat än när vi springer med henne. Tanken är att när bebis kan sitta i sittvagn så byter vi ändå ut vår thule till en dubbelvagn så känns så onödigt att köpa ny syskonvagn. Men det här med lift har jag inte bekantat mig med men känns ju sjukt smidigt! Borde vi haft med dottern.
Vi köpte en beg syskonvagn som inte var så dyr och den hade vi massa nytta av. Storasyster var 2.5 när lillebror föddes och vagnen användes en hel del i två år.
När däremot storasyster var bäbis hade vi bara ståbräda. Storebror var 3.5 då och hade slutat åka vagn för länge sedan.
Hm nu blev det rörigt - vi har alltså 3 barn; 3.5 år mellan 1 och 2, 2,5 år mellan 2 och 3 😂
 
Har knappt 2,5 år mellan barnen. Vi har kört vidare på att bara ha en enkelvagn. Första två månaderna använde storasyster sittdelen ibland, främst för att sova. Då bar vi lillebror. Efter att hon slutade att sova dagtid har hon varit väldigt nöjd med bara ståbrädan. Den hade vi inte klarat oss utan. Vi har en sulkyvagn vi tänkte att storasyster kunde ha när vi var två vuxna, men den har vi faktiskt aldrig behövt använda.

Eftersom det är en duo-vagn uppstod aldrig någon konkurrens om vagnen. Det var sittdelen som storasyster såg som sin vagn, liggdelen är en helt annan vagn.:p
 
Tror det beror lite på åldersskillnad mellan barnen, hur mycket man promenerar, om storasyskonet fortfarande sover dagtid och hur gärna storasyskonet promenerar själv (och hur gärna bebisen sedan åker vagn men det är ju svårt att veta i förväg :D).

Vår äldsta var 2 år när mellanbarnet kom och efter mycket velande köpte vi en syskonvagn (Kronan syskon blev det). Och den rullade MÅNGA mil kan jag säga! Var supernöjd med den. Underbart att storasyster kunde sova i den så man kunde vara ute och hitta på saker när det var sovdags. Vi bytte efter ett år ut den mot en enkelvagn med ståbräda. Ibland satt dock stora barnet på fotstödet på vagnen eftersom hon inte alltid orkade stå när vi var ute längre rundor (en Emmaljunga var det, de håller verkligen för allt enligt mina erfarenheter! :bow:)

När yngsta kom var mellanbarnet 3,5 år och hade inte åkt vagn sedan han var ca 2,5 år. Han har varit duktig på att traska själv tidigt och håller ett rätt bra tempo. Kan utan problem gå en timme och tar man en längre runda cyklar han gärna på trehjulingen. Äldsta barnet cyklar på en vanlig cykel och håller bra tempo. Så nu såg jag ingen som helst anledning att skaffa vare sig syskonvagn eller ståbräda, utan de stora barnen tar sig fram för egen maskin och bebisen åker i en enkelvagn eller sitter i bärsele.
 
2 år 3 mån mellan mina. Har enkelvagn. I början bar jag lillasyster i sjal och storebror åkte vagn, i alla fall när vi hade bestämt mål, tid osv. Köpte ståbräda efter 1-2 mån, fantastiskt! Så nu är vagnen lillasysters helt och hållet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
1 713
Senast: Sofie_B
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
4 998
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp