Barnvagnsbekymmer

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare dorisdoris
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 389
D

dorisdoris

Vi har en son på 2.5 år (3 i december) och han skall få ett syskon i slutet av augusti.

Så nu har vi barnvagnsbekymmer!

Ska vi köpa en syskonvagn? Då kan en förälder gå ut samtidigt med båda barnen.

Eller en sulky? Då kan han åka i sulkyn och syskonet åka i gamla duo kombin.

Hur har ni andra gjort med 2-3 år mellan barnen?

Vi måste ha vagn för 2.5 åringen går visserligen mycket själv, men inte direkt dit vi skall gå, och han orkar inte med långa promenader med hundarna.

Vi ahr dessutom inte så mycket plats i bilen då vi har en hundbur i skuffen också...

Sv: Barnvagnsbekymmer

Jag foljer garna den har traden, fast jag kommer ha en 2-aring och en nyfoding. Det ar ju skont om man kan ha bada i vagn samtidigt. Inte alltid det passar att barnen springer omkring heller, trots att de kan.

Ni kan ju ha en syskonvagn och dessutom en sulky (de är ju inte så dyra). Antar att den äldste vill sova ibland om ni är iväg långt bort, dvs heldagar? Då är det ju inte så bra med en sulky utan liggläge, då kan en syskonvagn vara bra. Dessutom är det ett måste om en person ska gå ut och gå med båda två samtidigt, det går ju inte att dra både en sulky och en vagn samtidigt.

Det går att få tag i begagnade syskonvagnar, vi hade däremot lite svårt attt hitta en som såg skaplig ut när vi letade, men det funkar ju även om den inte direkt kan tävla med lattemorsorna kring stueplan. :p

Jag hade definitivt skaffat en syskonvagn, klart att en förälder ska kunna ta med båda barnen på en promenad.
Nu är ju mina barn så stora (snart 4 år) att de eg. inte behöver vagn men jag tar oftast med den ändå på promenader, när vi går till affären etc. Perfekt att ha en del att lasta i även när er äldsta inte har lika stort behov av vagnen.

Svarar alla: Ni som har syskonvagn, vilka har ni haft? Märken etc..

Ståbräda är inget alternativ, då vi behöver en vagn som stora killen kan sitta i, då jag inte tror att han orkar stå i 1 h eller mer heller...

Vi funderadepå samma innan. Har nu en 2.5åring oc en på 2.5 månader. Vi köpte ståbräda som funkade kanon! När vi gick i skogen åktehan ibland på brädan oc gick ibland. Men så började lillebror rata vagnen och då löste vi det så lillebror åkte i sjal/sele och storebror åker i sin sulky.

Mellan mina är det ganska så exakt 3 år och jag gjorde så att jag hade "stora" sittvagnen med fullt liggläge och en mjuklift. När Elin orkade gå så hade jag Fredrik i vagnen, sen hade vi även en ståbräda men det drev mig nästan till vansine, jag snubblade och slog i den hela tiden. Men ialla fall, blev Elin trött, lyfte jag upp Fredrik i bärsjalen och sedan satte jag Elin i vagnen och bar Fredrik. Mjukliften fick plats under på trådkorgen eller ibland hade Elin den i knänt, beroende på hur långt vi skulle.

Men vi var sällan ute på några längre utflykter med vagnen så för oss fungerade det bra, är man ute dagligen med två små så skulle jag nog satsa på en dubbelvagn.

jag har samma problem. min dotter kommer vara 2 år och 7 månader när småsyskonet kommer. vi bor i lägenhet 3 trappor upp. viket betyder att syskonvagn bara är att fetglömma. kommer aldrig orka dra upp den. jag tror att det blir en emmaljunga nitro city eller crescent (den med rörliga framhjul) och en syskonbräda. om Nova inte orkar gå eller stå på brädan får jag ta syskonet i sjal/sele så får nova sitta i vagnen. Nova sitter alltid i vagnen till och från dagis (en halvtimmes gångväg i mitt tempo. men hon tycker om att gå själv. det är bara jag som vill komma fram nån gång=)
När syskonet kommer får vi gå tidigare så hon kan gå själv helt enkelt.

I början kan problemet även lösas med pulka då syskonet är beräknat i december.

det finns ju även fler allternativ till ståbräda. det finns en enkel sulky som man spänner fast på sidan av vagnen som stora syskonet kan sitta i. vart det finns att köpa vet jag tyvärr inte.
sedan finns det även som en stol man spänner fast ovanpå vagnen. men tror inte att den säljs i sverige längre pga att det inte var säkert.

det finns ju även fler allternativ till ståbräda. det finns en enkel sulky som man spänner fast på sidan av vagnen som stora syskonet kan sitta i. vart det finns att köpa vet jag tyvärr inte.

Jag tror du menar en sån här BuggyPod: http://www.villamagnolia.se/ProductDetails.aspx?productID=1228
Den ska enligt beskrivning gå att fälla upp längs sidan när den inte används.

Jag funderade på den förut, men tyvärr passar den inte till vår vagn enligt spec (jag läste mycket recensioner om den och det var väldigt blandat...), dessutom hinner dottern bli 2,5 innan hennes syskon kommer i sommar och jag tänker försöka som taccotad klara mig med bärsele och vagn och ståbräda när jag är ute själv (vi har även paraplysulky så när vi är två som kan köra tar vi nog varsin vagn).

Jag har funderat över det där ibland. (Nej, jag är INTE gravid)
När jag var liten fanns någon slags extrastol som man spände uppepå vagnen. Jag har sett gamla sådana säljas på Blocket. Men inga nytillverkade? Jag tycker det annars borde varit en toppenlösning när man har ett större syskon som kanske kan gå en del av promenaden, men inte jämt.

Vi har en grabb som blir 2 år nu och en dotter på ungefär 3,5 månad.
Vi köpte en gammal ful Emmaljunga syskonvagn,
grabben är i största laget för den men älskar den.
Dottern tycker inte alls om vagnar, bärsele ska det vara enligt henne.
Fast har hon somnat ordentligt någon gång kan det gå bra ett tag :D

I övrigt har vi en Brio Duo som fungerat bra, enkela handgrepp för förändringar. Vilket vi inte upplevt att Emmaljungan har.
Däremot är faktiskt den syskonvagnen lättare att dra än enkelvagnen :eek:
Blir plattare när man fäller ihop den också!

Skulle nog använt den mer om den inte var så skabbig :crazy:

En sådan stol mins jag att vi hade när jag var liten. finns kort på när jag ligger i vagnen och syrran sitter ovanpå i stolen. Tycker dessa är smarta. Undrar varför dom inte finns i våra dagar ? Sån enkel lösning. Fast troligtvis har det säkert nåt att göra med kanske säkerheten ?...ingen aning.

viket betyder att syskonvagn bara är att fetglömma. kommer aldrig orka dra upp den. jag tror att det blir en emmaljunga nitro city eller crescent (den med rörliga framhjul) och en syskonbräda..

En Nitro väger lika mycket som Phil & Teds syskonvagn.

kl

Finns det inga syskonvagnar där man kan ha en framåt och en bakåt? Man kanske vill ha den store framåt och den lille bakåtvänd?

Sålänge du använder liggdelen så har du den lilla emot dig och store framåt, men när även lillen ska sitta så blir det framåtvänt på många tvillingvagnar..

Aha. Du har läst på du :D

Tack för länken kpist! Den såg dock lite skranglig ut för det jag brukar göra, tänk mer Landrover :D

jo men jag gillar inte att ha en unge "under" vagnen. hur kul e de å ligga och stirra upp i stolsryggen?
och de syskonvagnar jag sett där barnen sitter brevid varandra ser så himla trånga å smala ut.

Teutonia Team S4 är en syskon/tvillingvagn som har bra sittutrymme för båda barnen. Jag vet flera som har denna vagnen och är så nöjda som det går att bli med syskonvagn ;)

Liknande trådar

Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 882
Senast: Seaside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 952
Övr. Barn Som rubriken lyder. Går ni som har bar som inte längre sitter i vagn promenader med dem? Gör folk det mera idag? Blev en diskussion... 2
Svar
36
· Visningar
3 798
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det... 2
Svar
23
· Visningar
4 483
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka