Basjkir ./. Curly

Butros

Trådstartare
Basjkirhästar och American [Bashkir] Curlies beskrivs ofta på liknande sätt. T ex skulle båda vara allergivänliga. När det gäller Curlyn kan jag förstå det, eftersom den har sin speciella päls. Vad är det som gör att även Basjkiren skulle vara allergivänlig?

Sedan har jag läst att båda raserna stelnar till vid fara, i stället för att springa. Är det så?

Är raserna så lika som man kan tro, eller har det skett en sammanblandning av rasbeskrivningarna på grund av den tidigare namnlikheten Basjkir - Bashkir, där man kanske har läst om den ena rasen men trott att det har gällt för den andra?

Är det någon som har en Basjkir eller Curly? Berätta gärna litet om den i så fall, tack!

Butros

Man kan inte sluta leva bara för att inte dö.
 
Lite rasinfo (mest om curlyn).
Att det är två vitt skilda raser är helt klart. Den ryska Basjkiren är en kallblodshäst i ponnystorlek. American Curly Horse är en varmblodhäst med vanligen148-160 cm i mankhöjd. Curlyn härstammar troligen från de spanska hästar som ursprungligen fördes till amerika. De har sedan använts av indianerna och levt förvildade i Klippiga bergen. Man vet inte ursprunget säkert.
Att rasen från början kallades American Bashkir Curly Horse berodde på att man trodde att den ryska Basjkiren var lockig och att man hade en amerikansk variant på denna ras. Det konstiga var att man i flera år behöll namnet trots att man givetvis upptävkte att den ryska basjkiren har vanligt rakt hår och aldrig är lockig och inte alls ser ut som en curly. Numera har man övergått till att kalla curlyn - American Curly Horse för att få bort den onödiga förväxlingen av raserna. (det finns några klubbar som fortfarande använder sig av det gamla namnet).
Den som har sett raserna ser ju att de inte alls är lika. De har inte samma temperament heller. Enligt mina erfarenheter är Curlyn betydligt mer lättillgänglig och social. Den verkligen söker sig till människor. Exteriören varierar rätt mycket i rasen genom att man var tvungen att korsa in andra raser för att rädda curlyn då den var nästan helt utraderad. Den finns numera hästar med utmärkt exteriör för både hoppning, dressyr och western.
Jag tror faktiskt att den tidigare sammanblandningen har gjort att vissa egenskaper står med i båda rasbeskrivningarna utan att man med säkerhet kan säga att de gäller.
Att inte skena vid fara kan jag säga gäller för min curly men det gör det ju för många andra hästar också oberoende av ras. Kompisens arab "fryser" också. Detta med allergivänligheten tror jag samma som du att det är mest utpräglat för curlyhästarna. Men de som i början köpte basjkirer i tron att de hade den lockiga allergivänliga pälsen säger ju att deras hästar ändå är allergivänliga. Kanske det är så -ni med basjkirer får väl svara. Själv har jag en curly och har inga problem med min hästallergi.

CurlyTycker
 
Jag har två Ryska Basjkirer som är underbara! Rysk Basjkir och American curly är helt skilda raser! Den ryska basjkiren är också allergivänlig och det pga att de binder stövet.Om man klappar en Basjkir känner man att huden är väldigt fet. Min man är allergisk och umgås dagligen med våra hästar utan problem. Det är absolut inte säkert att alla som är allergiska kan göra det! Om du vill veta mer kan du gå in på http://hem2.passagen.se/basjkir

Kram/ Sandra
 
Då var det min tur att fråga....

Jag var medlem en gång i tiden i basjkir och curly föreningen DÅ de var en och samma förening. Men det jag undrar är att så vitt jag förstår så kan basjkir hästar tölta (har själv ridit en sådan) men hur är det med "curlyhästarna" har det bara tre gångarter??

Anna
 
Tyvärr vet jag inte så mycket om dessa båda raser, men jag försöker lära mig. Jag har aldrig hört talas om att curlyhästar skulle ha mer än tre gångarter.

Egentligen är det litet märkligt. Om alla hästar ursprungligen haft fem gångarter, borde curlies ha det om några, eftersom de varit vilda och inte påverkats av människan. Men detta är bara en liten fundering, inget som jag vet säkert.

Är Du också intresserad av dem?
 
Mer info om curlyn!

Jodå curlyhästen kan ha mer än tre gångarter!
Av de mjuka gångarter som kan finnas är fox trot vanligast (samma som hos rasen Missouri Fox Trotter). Det förekommer också stepping pace, running walk, singelfoot och tölt inom vissa linjer. Vissa hästar lär visst ha flera mjuka gångarter.
Det är nu inte alla curlyhästar som har dessa bekväma fyrtaktiga gångarter, de flesta har de vanliga tre men brukar vara mkt behagliga att rida ändå. En medveten avel sker av vissa uppfödare som vill bevara curlyns anlag som gångartshäst.
Ett bra, allergivänligt alternativ för den som söker en gångartshäst!

happy
 
Jo visst, jag har varit intresserad av dessa raser sedan flera år tillbaka. Jag har en allergi mot pälsdjur, fast jag märker inte av min allergi när jag är med hästar endast hundar och katter. Själv är jag islandshästfantast och det är därför jag är intresserad av att höra om gångarterna. Går du i köptankar eller är du bara nyfiken??

För några år sedan red jag på en basjkir vid namn Minsk som finns eller fanns i Avestatrakterna. det var en rolig upplevelse och jag TROR att jag fick uppleva lite foxtrot, och även lite tölt fast den var inte lika mjuk som på "min" lilla islandshäst... Blir allergin värre så kan jag gott tänka mig att köpa en basjkir eller curly (om jag tål dem)! Hästlös vill jag inte vara.

Vi får ju inte glömma att det finns endast fem olika gångarter, resterande är varianter av dessa. Foxtrot är en form av travtölt så vitt jag vet, fast det är ju inge fel med det ;-)

Anna
 
Några direkta planer på att köpa häst har jag inte. Först vill jag ut och resa. Dessutom kan jag inte tillräckligt, för att själv ansvara för en häst.

Båda raserna tycker jag verkar intressanta. Berätta gärna om Du köper någon! Det skulle också vara intressant att höra hur Du upplevde basjkirer jämfört med islandshästar.
 
Intressant det där med gångartshästar och vad man kallar de olika gångarterna. Som islandshästägare småler man ibland åt alla olika benämningar på gångarter. Inom vissa raser så benämner man de olika tempona i tölt som olika gångarter. Man låter fyrtaktig trav få ett eget namn och bli en helt egen gångart, man låter travtaktig tölt bli en egen gångart o.s.v. hos islandshästen räknas allt utom de tre grundgångarterna i sin riktiga takt, ren fyrtaktig tölt och pass med svävmoment som felaktiga gångarter som ska undvikas (oj, vad många gångarter man kan få till på en islandshäst om alla taktfel inkluderas!) medan de hos andra raser ses som ett sätt att marknadsföra rasen. Det verkar vara mycket myter kring baskijrhästens gångarter, jag har då aldrig sett en bild på en töltande sådan (vet någon om man kan hitta det på nätet?). Faktum är ju att man skulle kunna marknadsföra många andra raser som fyrtaktstravare, passaktiga skrittare och töltare, men frågan är om man ska göra det då anlagen inte finns i merparten av individerna. Jag blir gärna överbevisad vad gäller baskijrhästens gångartsanlag.
 
Jag tror är det kan finnas en del basjkir med anlag för tölt. Det är ju en "primitiv" ras, som inte blivit utavlad på så mycket, vad jag har förtått. Den är väl inte lika renavlad som islänningen, men ändå. Detta har väl gjort att töltanlagen inte har försvunnit helt hos rasen, som den har hos så många andra. Men eftersom den heller inte har blivit avlad för just gångarter så är det inte alla som har det heller. Jag kan inte föreställa mig att tölten skulle vara speciellt "bra" (ur islandshästsynpunkt).

Att Curlyn skulle ha anlag för tölt är väl inte helt otänkbart heller, om de nu härtammar från de spanska hästarna. Alla gångartsraser i USA kommer ju från de spanska hästarna.
Men precis som basjkirhästarna så har de ju inte avlats för gångarterna, och därför har de väl försvunnit delvis...

Är det förresten någon som vet vad foxtrot är för sorts gångart egentligen? Är det travtölt?
Jag har läst alla möjliga konstiga förklaringar i hästböcker; de travar med frambenen och galopperar med bakbenen, skrittar fram galopperar bak, galopperar fram skrittar bak...
Är det någon som har sett den live?
 
Jag har planerat att försöka plocka fram fler gångarter på min ena häst.(självklart med hjälp av
någon duktig isistränare) Tölt och pass är väldigt gamla gångarter som förekommit hos de flesta
hästar från början men sedan avlats bort! Basjkirerna är avlade under en mycket lång tid
och ska kunna ta sig fram i mycket svår terräng.
Jag har tyvärr ingen bild av någon töltande basjkir men jag vet att minst en isistränare har
ridit på flera hästar på ett stort basjkirställe och kännt att de töltar!
MVH Sandra :cool:
 
Jag har en American Curly som jag tål jättebra, har aldrig känt någon allergi från honom. Att dom "fryser till" när dom blir rädda stämmer. Jag är super nöjd med min curly, han är kelig, snäll, sammarbetsvillig m.m. Jag skulle kunna göra listan låång...
 
Att Basjkirhästar stelnar till när de blir rädda lär ha med deras ursprung att göra. I de svårframkomliga och steniga Uralbergen kan en häst inte rusa iväg i panik vid fara, det är livsfarligt, en häst som stannar upp och kollar läget har mycket större chans att överleva, och därmed föra egenskapen vidare. Det är vad jag har hört, hur det är med den amerikanska rasen vet jag inte.

Ser att du bor i Stockholm men om du är norrut någon gång kanske det vore värt att pröva Gideå Basjkirhästar utanför Örnsköldsvik. Har själv inte varit dit men är väldigt sugen efter att ha sett deras hemsida. Mycket intressant läsning om rasen och hur de fick hem hästarna från Ryssland. Finns säkert många andra ställen (närmare dig) med Basjkir eller Curlyhästar men det vet jag inget om.
 
Så vitt jag vet har väl inte alla isisar heller alla gångarter. Ok man har satsat på gångarter hos dessa hästar men de har absolut inte ensamrätt på dem. De flesta raser hade fler gångarter från början och isisrasen är inte äldst.
MVH / Sandra :bump:
 
Det finns ännu en anledning till att basjkirerna inte rusar iväg! De fryser till för att avgöra om faran är värd att springa för. De ödslar inte energi för minsta lilla eftersom det faktiskt kan finnas värre saker att springa för!(björnar och sibiriska tigrar)
Det finns undantag, jag vet en basjkir som beter sig mer som en "vanlig" häst och sticker!
MVH / sandra :)
 
De allra flesta har åtminstone fyra gångarter, åtminstone går det att få fram dem med träning. Visst finns det undantag men de är lätträknade. Ingen har väl påstått att islandshästen har ensamrätt eller är den äldsta hästrasen, det finns många töltande/passande hästraser. Om man nu påstår att en ras har sju gångarter, en siffra jag hört, så skulle de inte skada om man förutom kan komma med påståendet kan vissa upp gångarterna eller åtminstonne beskriva dem. Som tidigare nämnts, räknar man alla hastighets och taktvariationer så har islnadshästen väldigt många varianter.

Helena
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp