Basjkir hästar!

Gullan86

Trådstartare
Hej alla.
Jag undrar om någon har denna ras, har erfarenhet av eller kan berätta något.

Är väldigt intresserad och framförallt intresserad av deras gångarter tydligen ska de ha en 6e gångart väl? vad heter den och är det ens någon som klarar av den?

Jag har fått uppfattningen att i sverige avlar man fram mkt högre hästar och man verkar avla bort deras unika gångarter???
Man rider wester, hoppar, rider dressyr osv på dem men ingenting hör man om deras gångarter?

ofta ser hästarna mkt grova och feta ut och folk verkar inte rida dem i form, klarar de inte att gå i form, är folket för okunniga eller är de för sega för att ens kunna gå i form???

Jag tycker att Basjkiren verkar vara lite som den tidiga islandshästen, folk tyckte gångarterna var ivägen och tränade bort dem och ville ha mjuka gångarter dvs lågt steg.

ja vad tycker ni och berätta gärna gärna bilder med....
finns det någon vettig avelsbas här i sverige eller får man importera?
 
Sv: Basjkir hästar!

Hejsan!
Förutom de vanliga gångarterna så kan pass, tölt förekomma, men även kosacktrav (?) Kommer inte ihåg om det heter så, men nåt liknande. Har dock inte hört talas som någon basjkir i sverige som har denna. Dock är basjkirerna otroligt duktiga i svår terräng både i skritt och trav, tror att denna kosacktraven kommer fram i svårare terräng.
Har träffat några basjkirer som har passat och töltat, dock har dessa används i turridningsverksamheten och ägarna har inte vetat hur man ska plocka fram detta till något bättre. Det är väl därför man inte "bryr" sig så mkt om detta. Man har inte kunskapen att ta fram och förbättra.

Jag har ridit en massa basjkirer som har varit jättefina och mjuka att rida, dom bär sig bra och jobbar i en bättre form än många andra hästar :) I och med att de flesta basjkirer går turrindningar och bär nybörjare på ryggen, jobbas dessa inte så ofta i form :P Sedan en annan erfarenhet jag har, är att basjkirerna gör inte så mycket gratis, det kan vara mycket häst att rida, men när man hittar knapparna är det inte många andra hästar som kan mäta sig med dom :D
Min häst och mina vänners basjkirer är jättefina och ganska vältbildade (unghästar). Jag håller på att utbildar min basjkir nu; vi håller på att lär oss galoppombyten och finslipar mkt på skänkelvikningen i traven just nu.

www.basjkir.se är sverigens basjkirförening, det står väl något om aveln där, har inte så stor koll..
Tycker att det är synd att deras andra gångarter har försvunnit, har aldrig kännt pass eller tölt på min häst och inte sett något i hagen. Men det hade varit roligt om man fick se lite fler basjkirer med detta !

Skulle gärna lägga in en bild, men har ingen koll på hur jag gör. Ska lära mig till nästa gång ;)
Men kicka annars på knuffar.pixbox.se för att se bilder, och http://www.youtube.com/user/sdlitaM#p/a/u/0/wXccDk8J66s
 
Sv: Basjkir hästar!

Här är min läckerbit på 3 år som jag ska ta hem och utbilda inom fälttävlan =) endast insutten i alla gångarter än, men vi får se vart det bär av! =)

99685_1273696961.jpg
 
Sv: Basjkir hästar!

Du kan ta kontakt med Flying High här på buke, hon har några stycker basjkirer + ett par godkända hingstar. Hon bor i Nordöstra Skåne. De e min kära syster :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Basjkir hästar!

Jag har ridit på Basjkirer i snart 9 år och av de som är i sverige är det inte så supermånga som töltar eller passar och kosacktraven är inte heller så vanlig här i Sverige. De är verkligen speciella och har en stark egen vilja, och man kan använde dom till istortsätt allt man kan tänka sig. De kan gå i form men man få jobba mycket för att få fram den :)

Det finns avel här i sverige och om man går in på länk borttagen av moderator så kan man se avelshingstar och hästar till salu där :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Basjkir hästar!

Hej!
Jag föder upp Basjkirer, vi har två godkända hingstar.

Nu är det så att ska man ha gångarter på sin häst så får man jobba för det. Alla mina har gångerna o även Kosacktrav, men just den sista, använder inte hästen när den inte behöver.
Det får man träna fram i så fall, vad jag har sett så använder de den i jobbig terräng för att kunna ta sig fram smidigt.

Du tyckte att vi avlar fram stora hästar, hade det varit så lätt att bestämma sig för vilken storlek man vill ha på sin häst, hade vi nog gjort det. Mina hingstar med stona, samt tillgången för mat, avgör till stor del hur fölen blir.

Men jag har både stora o lite mindre basjkirer.

De jag har här hemma o som rids, rids som vanliga halvblod. För det är vad just den ryttaren är intresserad av. Vi hoppar dem o rider dressyr, så de går lätt på tygeln, de använder "lillfingrarna".
Det beror stor del på hur ryttaren rider, hur en häst går.

Basjkiren är en helt underbar allround häst, men visst finns det "busar" där också! Kolla noga upp vad det är du vill köpa!!

I regel är det busarna som är till salu, de underbara basjkirerna ligger inte ute till försäljning. För köper man en basjkir som man trivs med, så har man en underbar vän för resten av livet!!:love:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Helinackordering av avelssto och föl

Omröstningar

Tillbaka
Upp