Bäst före

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Sharpless
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 839

Bukefalos 30 år!

Sharpless

Trådstartare
Bestämde mig för att gå genom kylen, och börjar fundera på det där med bäst före, och hållbarhet.

Jag vet ju absolut att bäst före inte betyder oätbart efter, men ibland undrar jag lite hur relevanta de datumen är.

Senapen ser ut som den ska, luktar som den ska... Men är osäker på om jag vill spara den ändå, och inte helt sugen på att provsmaka, kanske trivs någon mikrob, som fått växa till sig O_o

20251101_143059497.webp

Har mycket som är flera år gammalt, men som ändå ser ut att vara ok, och jag hatar att slänga sånt som kan vara användbart, någon gång :crazy:

Bestämde mig för att gå genom kylen, och börjar fundera på det där med bäst före, och hållbarhet.

Jag vet ju absolut att bäst före inte betyder oätbart efter, men ibland undrar jag lite hur relevanta de datumen är.

Senapen ser ut som den ska, luktar som den ska... Men är osäker på om jag vill spara den ändå, och inte helt sugen på att provsmaka, kanske trivs någon mikrob, som fått växa till sig O_o

Visa bifogad fil 176424

Har mycket som är flera år gammalt, men som ändå ser ut att vara ok, och jag hatar att slänga sånt som kan vara användbart, någon gång :crazy:
Senap tror jag är oförstörbart. Det finns bäst föredatum även på t ex salt, de är tvugna att sätta ett datum för att få säljas som matvara.

Visa bifogad fil 176424

Lukta och smaka, känns den ok så är den bi säkert det 😊

Jag kör titta-lukta-smaka. Klarar produkten detta trippeltest så äter jag glatt.
Hur vet man hur den ska smaka om man äter det sällan? Vilket TS ändå kanske verkar göra med tanke på åldern på burken?

Jag har senap till min julskinka varje år och köper ny senap. Varje år. Använder till den skinkan. Varar den till nästa år? Och kanske nästa? Hur vet jag när den är för gammal när jag knappt vet hur den ska smaka från början?

Hur vet man hur den ska smaka om man äter det sällan? Vilket TS ändå kanske verkar göra med tanke på åldern på burken?

Jag har senap till min julskinka varje år och köper ny senap. Varje år. Använder till den skinkan. Varar den till nästa år? Och kanske nästa? Hur vet jag när den är för gammal när jag knappt vet hur den ska smaka från början?

Jag utgår alltid ifrån att det smakar gott, alltså inte unket eller med någon otrevlig bismak. Visst kan det vara svårare om det är något man inte äter så ofta men smakar det gott så hade jag iskallt ätit ändå.

Vi hade en senapsburk med liknande ålder innan vi började använda senap mer ofta, och den därmed byttes ut pga tom. Inga problem alls :up:

Jag tänker att mycket har att göra med hur kall kyl man har. Hur ofta man tar ut och sätter in maten igen. Om man har en kyl som håller 3-4 grader och maten inte åker ute och in ständigt håller nog många saker LÄNGE.

Visa bifogad fil 176424

Det verkar ju som att du inte äter senap något nämnvärt, vilket i sig är ett argument för att kasta den.

2016 hade jag nog kastat, men antagligen hade det mest varit beroende på hur sugen på senap jag va om den verkade ok 😂

Ja, förvaringskostnaden verkar inte riktigt betala av sig i den investeringen…
Exakt! Värma upp ett hus i ett av världens kallaste länder, sen ha ett kylskåp inne i detta uppvärmda hus för att lagra matvaror man inte äter. Det är lite därför jag generellt inte gillar att lagra mat.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka