Bästa aribagvästen?

Bukefalos 30 år!

Ceta

Trådstartare
Moderator
Börjar fundera på att köpa mig en aribagväst. Rider på ridskola en gång i veckan, och har hoppning 3/4 lektioner. Vill helst köpa begagnat för att hålla nere priset lite.

Har sett att vissa saknar uppblås för nacken, och det känns i mina ögon onödigt att avstå, så vill gärna ha med skydd för nacken.

Sen hörde jag att ett fabrikat ryktas att inte ha löst ut vid flera incidenter (nu senast en i våras som fick lite spridning på SoMe) men minns inte fabrikatet.

Vad har ni för märken och vad är bra/dåligt? Vet någon fabrikatet på västen jag nämnde som var rykte att inte lösa ut 100%?

Börjar fundera på att köpa mig en aribagväst. Rider på ridskola en gång i veckan, och har hoppning 3/4 lektioner. Vill helst köpa begagnat för att hålla nere priset lite.

Har sett att vissa saknar uppblås för nacken, och det känns i mina ögon onödigt att avstå, så vill gärna ha med skydd för nacken.

Sen hörde jag att ett fabrikat ryktas att inte ha löst ut vid flera incidenter (nu senast en i våras som fick lite spridning på SoMe) men minns inte fabrikatet.

Vad har ni för märken och vad är bra/dåligt? Vet någon fabrikatet på västen jag nämnde som var rykte att inte lösa ut 100%?
freejumps väst var det som inte löste ut.

Är du säker på att du får ha airbag på ridskolan? Vet flera ridskolor som inte tillåter det.
Oavsett har jag Helite (både terräng- samt softshellväst) och är nöjd.

Är du säker på att du får ha airbag på ridskolan? Vet flera ridskolor som inte tillåter det.
Oavsett har jag Helite (både terräng- samt softshellväst) och är nöjd.
Tack för svaret! På min klubb är det rätt vanligt bland vuxna elever, så det är absolut ok :)

Min helite var alltid löst ut och har nackkudde. Ligger dock bara i garderoben eftersom mitt ryggskydd är bekvämare.

Jag spanar oxå och har små förälskat mig i Point Two ProAir, då den finns i rosa hi-viz, men inte hittat den i sverige än, och dom vill att man skickar den på service 1ggr/år, vilket blir liite dyrt till england 😅

Men har ridit utan min vanliga väst sista gångerna då den inte passar bra längre, och nu lurar jag på en mjukare väst ist, för fasen va mycke smidigare jag kände mig 🙈
Typ mjuk + airbag borde väl va snarlik som riktig väst 😅🙈

Lutar åt Helite, och har sett två begagnade som bara är utlösta varsin gång på vinted. Någon som har tankar kring begagnade västar? Kan funktionen förändras av ålder? Tänker spontant att ålder inte borde vara en SÅ stor parameter när det ändå är en mekanisk funktion?

Lutar åt Helite, och har sett två begagnade som bara är utlösta varsin gång på vinted. Någon som har tankar kring begagnade västar? Kan funktionen förändras av ålder? Tänker spontant att ålder inte borde vara en SÅ stor parameter när det ändå är en mekanisk funktion?
Tänker mer på slitaget på sömmar av vardags användning än antalet gånger den löst ut.
Helite Zip in 2 som kan användas utan softshell "skal" (väst eller jacka), gör väldigt stor skillnad när det är varmt ute.

Tänker mer på slitaget på sömmar av vardags användning än antalet gånger den löst ut.
Helite Zip in 2 som kan användas utan softshell "skal" (väst eller jacka), gör väldigt stor skillnad när det är varmt ute.
Det är den jag spanat på :) Båda är bara använda nått år var jag förstått, så ändå inte så slitna?

Jobbskada.... :rofl:

Men ja. Det är ju mkt mer slitsamt för ett 'kärl' att variera i tryck än att ha ett konstant sådant. Och tryckskillnaden lär vara ganska stor i utlösningen
Åh, nu funderar jag på om en ny är smartare ändå? 🙈 nypris 6000kr och de begagnade jag tittar på ligger på 4000-4500kr. Vill inte vara dumsnål 😬

Sånt jag hakat upp mig på oxå. Kanske skrivit de tidigare, ids inte scrolla å se, men iaf nått av märkena jag tittat på så skriver de på den engelska sidan att de bör skickas in på service varje år lr efter större smäll 😬 då kollar de sömmar, byter airbag å om man tog en med reflex så bytte de typ även det vid behov.

Men inte sett nått alls om service i sverige 😬

Jag har varit påväg att köpa ett ryggskydd, men igår så va min väst bekväm igen efter att inte ha ridit på 2 mån 😅 så då slipper jag det inköpet ett tag till..sommartid behöver jag ju inte mecka med jacka på samma sätt så..
Men ryggskyddet va ju mer bekvämt så...😗

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka