Stensamlare?

Bukefalos 30 år!

gul_zebra

Trådstartare
Jag har råkat fastna för stenar... Har glott på videos med trumling, knäckta geoder och itusågade agater i evigheter och i måndags trillade jag över en suuuperfin ocean jasper och en chihuahua coconut geod som jag inte kunde låta bli att köpa, ihop med en hemlig påse med blandade stenar. Plockandet av fina stenar är ett faktum och nu är en trumlare på väg hem :D

Har vi andra bukefalister som samlar på sten tro?

Det här har varit ett problem i hela mitt liv.
När jag var liten "tvingade" min pappa mig att halvera mina stenar och "släppa ut dem" i naturen :cautious:
Nu bor jag själv...

MvH Har fler stenar i bokhyllan än böcker. Fler stenar på fönsterbrädan än blommor, och fler stenar under sängen än monster :angel:

Älskar stenar och vill ha en trumlare men tyvärr skulle nog inte grannarna uppskatta ljudet 😆
Låter de så illa? Jag tycker de låter rätt okej på videos men det kan ju vara videos som inte riktigt återger ljudet också :angel: Jag köpte (nåja, fick - såg att trumlaren beräknas anlända den 8/7, så sambon fick snilleblixten att ge mig den i present då det är vår årsdag :D ) en Vevor, såg att den upplevs rätt tyst iaf. Får väl se när den anländer men är glad över att bo i hus med en obrydd sambo :laugh:

Det här har varit ett problem i hela mitt liv.
När jag var liten "tvingade" min pappa mig att halvera mina stenar och "släppa ut dem" i naturen :cautious:
Nu bor jag själv...

MvH Har fler stenar i bokhyllan än böcker. Fler stenar på fönsterbrädan än blommor, och fler stenar under sängen än monster :angel:
Dumma pappa! :p
Jag nördar ju växter annars så jag har växthyllor och växtskåp med belysning och grejer i vardagsrummet. Blir fina platser att ställa stenarna också :D

Jag skulle nog inte säga att jag samlar på stenar. Men jag gillar att leta stenar när vi är ute och reser. Sonen och jag ägnade mycket tid åt att titta på stenar när han var liten. Nu är han inte lika intresserad längre 🥺.
Vi har en låda som är till för skruvar med massa små stenar i från våra semestrar. Det ligger även lite stenar här och där i hyllor och blomkrukor mm.

Låter de så illa? Jag tycker de låter rätt okej på videos men det kan ju vara videos som inte riktigt återger ljudet också :angel: Jag köpte (nåja, fick - såg att trumlaren beräknas anlända den 8/7, så sambon fick snilleblixten att ge mig den i present då det är vår årsdag :D ) en Vevor, såg att den upplevs rätt tyst iaf. Får väl se när den anländer men är glad över att bo i hus med en obrydd sambo :laugh:

Jag nördar ju växter annars så jag har växthyllor och växtskåp med belysning och grejer i vardagsrummet. Blir fina platser att ställa stenarna också :D
Ja! Kan man ringa socialen i efterhand? :angel: :rage: :D

Jag vet ärligt talat inte hur mycket de låter. Jag föreställer mig att de är ganska ljudliga.
Du får meddela hur mycket din låter när du fått den :)

Ibland är det bra att behöva kliva upp och köra sambon till jobbet mitt i natten. På hemvägen stannade jag till och letade lite sten och titta vad jag hittade! Jag vet inte vad det är, gissar bergskristall mest för att jag vet att det är något som existerar :rofl: Men följa med hem fick den! :love:

20260704_154333(1).webp

Nu är frågan om jag borde knacka bort lite sten eller låta den vara som den är, men det får bli ett senare projekt i sånt fall för jag har varken kunskap eller verktyg för såna eskapader 😅

Jag har råkat fastna för stenar... Har glott på videos med trumling, knäckta geoder och itusågade agater i evigheter och i måndags trillade jag över en suuuperfin ocean jasper och en chihuahua coconut geod som jag inte kunde låta bli att köpa, ihop med en hemlig påse med blandade stenar. Plockandet av fina stenar är ett faktum och nu är en trumlare på väg hem :D

🙋‍♀️

Eh... jag får ju betalt för att samla stenar :angel: :D

Fast jag är inte som en del av mina kollegor som har några ton samlade, jag har dels något från varje projekt jag jobbat på och dels sådana jag hittat själv som är speciella av någon anledning. Jag är absolut inte uppe i några ton!

När jag tömde vårt borrkärnsförråd i Falun fanns det en massa stuffer (en del stora, dvs ganska tunga).. de är nu en del av min trädgård :angel:

Eh... jag får ju betalt för att samla stenar :angel: :D

Fast jag är inte som en del av mina kollegor som har några ton samlade, jag har dels något från varje projekt jag jobbat på och dels sådana jag hittat själv som är speciella av någon anledning. Jag är absolut inte uppe i några ton!

När jag tömde vårt borrkärnsförråd i Falun fanns det en massa stuffer (en del stora, dvs ganska tunga).. de är nu en del av min trädgård :angel:
Misstänkte att du skulle hitta in :D

Fascinerande att du lyckas undvika att ha några ton hemma, men samtidigt kanske man blir lite kinkigare ju finare grejer man hittar? Jag går fortfarande och plockar fina småstenar i gruset på uppfarten :laugh:

Stuffer har jag inte förstått vad det är, så följdfrågan blir då vad sjutton är stuffer? :p

Kan ju passa på att se om jag kan få lite stenar identifierade :angel: Samtliga kommer från en parkering intill en gruva i Lindesberg.

Först ut den här vita med en del glimmer i, svårt att få en bra bild på. En totalt okvalificerad gissning är kvarts? Mest för att jag sett att det tydligen är vitt :rofl:

20260704_154748(1).webp

Och så har vi den här som riktigt glänser, utom på ena sidan. Den är magnetisk men något starkare magnetism där den inte glänser. Kan det vara slagg? Vad är det som glänser så metalliskt på ytan?

20260704_154716(1).webp

Och så en liten randig plutt som jag tänkte skulle bli fin att trumla. De grå partierna är magnetiska

20260704_154457(1).webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka