Bästa dressyrgjorden för att förhindra att sadeln glider fram?

Bukefalos 30 år!

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen (ponnyn) har lite kulmage åt alla håll samt även sadelgjordsläget väldigt långt fram. Så sadeln dras fram.

Vilken gjord funkar bäst för att försöka motverka det?

Provat ELT men känns som plattan blir helt fel pga magen/bröstbenslinjen, och det gled ändå. Provat mattes crescent samt en Affinity std.

Har nu slut på egna förslag förutom prova blint typ. Så tar tacksamt emot förslag på allt utom H-gjord :)

Hästen (ponnyn) har lite kulmage åt alla håll samt även sadelgjordsläget väldigt långt fram. Så sadeln dras fram.

Vilken gjord funkar bäst för att försöka motverka det?

Provat ELT men känns som plattan blir helt fel pga magen/bröstbenslinjen, och det gled ändå. Provat mattes crescent samt en Affinity std.

Har nu slut på egna förslag förutom prova blint typ. Så tar tacksamt emot förslag på allt utom H-gjord :)
Le Mieux har en assymetrisk gjord (Gel-Tek anatomic curve) som jag tycker är väldigt bra. Funkar på min stora ponny med samma problem.

Jag har en svängd från santa cruz, köpt på deras outlet online.
Mjuk och fin med bra passform.
dressyrgjordsvangd.webp

Jag tycker Equisoftgjorden är suverän. På en häst med lite kulmage hade jag dessutom korsat stropparna.

Jag tycker Equisoftgjorden är suverän. På en häst med lite kulmage hade jag dessutom korsat stropparna.
Equisoft är en av de jag kikat på, men den är så himla dyr att chansa på. Funkar den är ju pengarna ingen större grej - men för ytterligare en som ska ligga i sadelkammaren

Korsa även med långa stroppar och dressyrgjord?

Equisoft är en av de jag kikat på, men den är så himla dyr att chansa på. Funkar den är ju pengarna ingen större grej - men för ytterligare en som ska ligga i sadelkammaren

Jag korsar bara med långa stroppar :) Funkar utmärkt på hästar med sadelgjordsläget längre fram än sadeln. Spänn först främre stroppen i bakre spännet på båda sidor. Lägg sedan över bakre stroppen framåt och fäst i främre spännet. Ett helt gratis knep!
Jag köpte precis en beg equisoft i jättefint skick för 1700, finns några fler på Vinted, jag tog bara den första i rätt storlek jag såg. (köpte till min tränare, som har min ena. Jag behöver tillbaka den :D )

Börjes har dem på erbjudande nu, 1500 kr . Men sen tillkommer ju padden.

Jag korsar bara med långa stroppar :) Funkar utmärkt på hästar med sadelgjordsläget längre fram än sadeln. Spänn först främre stroppen i bakre spännet på båda sidor. Lägg sedan över bakre stroppen framåt och fäst i främre spännet. Ett helt gratis knep!
Jag köpte precis en beg equisoft i jättefint skick för 1700, finns några fler på Vinted, jag tog bara den första i rätt storlek jag såg. (köpte till min tränare, som har min ena. Jag behöver tillbaka den :D )

Har kikat på Vinted men inte hittat ngn i rätt storlek. Sen är 1700 ganska mkt att prova på chans med..

Ska prova korsa men spontant känns det som det kommer dra fram sadeln redan vid sadlingen - jag har främre stroppen kommer ut i nederkant av kåpan. Inte V-infästning eller liknande där jag kan se det fungera.

Ja och då är man uppe i nästan 3 ändå. Blev lite glad när jag såg Börjes men insåg det var bara halva gjorden 😬
Ja det blir snabbt mycket pengar!

Om du söker på Stübben på tradera så finns det en osåld annons från januari, 65 cm, med fårskinn. 1200 kr. Om det är rätt storlek, kolla med säljaren om den finns kvar till salu?

En sadel där man kan ha stropparna riktigt riktigt långt fram är lösningen.
Nja? De kan ju aldrig vara längre fram än infästningen (ortspetsen i princip), då kommer ju sadeln komma med fram ändå.
Nu har jag ju inte provat supermånga sadlar på henne men hon var mycket tydlig på sadelutprovningen vad hon föredrog. Dessvärre hamnar ju den med för långt fram.

Just här är det fel gjord (fel längd) på bilden med grått schabrak då jag ville prova - men resultatet är ännu oberoende av gjord. Men det är som sagt ett anatomiskt sett utmanande utgångsläge med…

7AF23153-1D7B-46C0-92D1-6162750AC59C-COLLAGE.webp
Två olika sadlar på bilderna, den med grått schabrak är senast. Equip sadeln ligger för ögat bättre sett till bogbladen men ögat luras lite då kåpan är mer bakåtskuren. Den fungerade dock inte alls för henne.

Det finns en 55 på Lofta för 1600kr
Noll koll på Lofta men ska kolla, tack!! tror dock hon kan behöva 60. Ska mäta.

Nja? De kan ju aldrig vara längre fram än infästningen (ortspetsen i princip), då kommer ju sadeln komma med fram ändå.
Nu har jag ju inte provat supermånga sadlar på henne men hon var mycket tydlig på sadelutprovningen vad hon föredrog. Dessvärre hamnar ju den med för långt fram.

Just här är det fel gjord (fel längd) på bilden med grått schabrak då jag ville prova - men resultatet är ännu oberoende av gjord. Men det är som sagt ett anatomiskt sett utmanande utgångsläge med…

Visa bifogad fil 184222Två olika sadlar på bilderna, den med grått schabrak är senast. Equip sadeln ligger för ögat bättre sett till bogbladen men ögat luras lite då kåpan är mer bakåtskuren. Den fungerade dock inte alls för henne.

Noll koll på Lofta men ska kolla, tack!! tror dock hon kan behöva 60. Ska mäta.
Du gör givetvis som du vill. Men min erfarenhet är att det spelar ingen roll hur svängd specialgjord man har om inte sadelläget och sadelgjordsläget matchar och stropparna sitter för långt bak. Jag vet inte hur många olika jag provade på min.

Jag gav upp istället.

Du gör givetvis som du vill. Men min erfarenhet är att det spelar ingen roll hur svängd specialgjord man har om inte sadelläget och sadelgjordsläget matchar och stropparna sitter för långt bak. Jag vet inte hur många olika jag provade på min.

Jag gav upp istället.
Att korsa stropparna brukar vara effektivare än att använda svängd gjord. Jag har med framgång gjort så på flera hästar med sadelgjordsläge alltför långt fram. Just nu har jag två som inte behöver korsade stroppar, men det är alltid det första jag testar när gjorden drar fram sadeln. Ofta räcker det som åtgärd.

Att korsa stropparna brukar vara effektivare än att använda svängd gjord. Jag har med framgång gjort så på flera hästar med sadelgjordsläge alltför långt fram. Just nu har jag två som inte behöver korsade stroppar, men det är alltid det första jag testar när gjorden drar fram sadeln. Ofta räcker det som åtgärd.
Det fungerade absolut inte på min. Om något så blev det värre.

Jag gav upp istället.

På min funkar svängd gjord utmärkt när magen är för rund och puttar fram gjorden och då även sadeln.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka