Förlåt, missade det.Jag har som jag skrev just en mattes crescent. Den är ”minst dålig” men löser inte problemet tyvärr.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förlåt, missade det.Jag har som jag skrev just en mattes crescent. Den är ”minst dålig” men löser inte problemet tyvärr.
Ingen fara!Förlåt, missade det.
Mitt förra halvblod fick också skav av ELT och nu var jag sugen på en hellång till hoppsadel men kanske är dumt?Provade korsa stropparna ikväll. Provade samtidigt min längre ELT-gjord för att se om det funkar med 65 cm. Det gör det (för stunden i alla fall) så jag har köpt den där Stubben equisoft på tradera.
Bara för att verkligen vara säker på att inte veta vad som är vad la jag en tunn grandeurpad under sadeln med.
Att korsa stropparna då. Det blev himla knöligt och jag vet inte om det gjorde varken bu eller bä. Övre bilden före ridning och den undre efter. Man ser ju på före-bilden att problemet är redan då. Känslan är att korsandet drar fram sadeln. Kollade lite om det skulle gå att peta ut främre stroppen så den inte kommer ut i nederkant på sadeln men tveksam till om det går.
Sen var jag en idiot som provade ELT igen. Fula fula skav, stackars ponnyn
Visa bifogad fil 184236
Jag har ELT som ”go to” gjord sen typ 10 år. Har haft 2 som fått skav. Bägge har varit modellen med kulmage, gjordläge extremt långt fram och problem med att sadel glider fram. Inga andra har haft minsta rugg av hårstrån ens.Mitt förra halvblod fick också skav av ELT och nu var jag sugen på en hellång till hoppsadel men kanske är dumt?
Brukar de skava?![]()
Den övre, varför man inte vill ha bomlös finns tusen anledningar till, och många av dem går inte att göra något åt. Vill man tävla dressyr tex. Så det undrade jag inte över, men jag erkänner att jag var otydlig!Jag vet inte vad du har för täcken men det är enorm skillnad i min värld på ett täcke och ”framkant” på en bomlös sadel. Lite som det är stor skillnad över ens egna skulderblad med en T-shirt och en säkerhetsväst eller ryggskydd t ex. Inget av dem gör ont. Men det ena trycker onekligen mer än det andra.
Jag har även en Christ Iberica barbackapadd. Det är fårull på fårull i princip. Jag vill inte ha den heller över bogbladet.
Edit. Om frågan var varför jag inte vill ha en bomlös så är det dels för det inte finns samma möjlighet få hjälp med utprovning samt att jag pga skador inte längre är tillräckligt rak och välbalanserad i mig själv för att utsätta häst för en bomlös sadel.
Jag har bara haft dressyrmodellen. Har haft den på måååånga hästar i jobbet. Ingen har fått skav. Känner många som har den också och har bara hört om en som fått skav. Det var en ponny med rejäl hängkula och sadel som satt sådär.Mitt förra halvblod fick också skav av ELT och nu var jag sugen på en hellång till hoppsadel men kanske är dumt?
Brukar de skava?![]()
Jag har ELT som ”go to” gjord sen typ 10 år. Har haft 2 som fått skav. Bägge har varit modellen med kulmage, gjordläge extremt långt fram och problem med att sadel glider fram. Inga andra har haft minsta rugg av hårstrån ens.
Jag har bara haft dressyrmodellen. Har haft den på måååånga hästar i jobbet. Ingen har fått skav. Känner många som har den också och har bara hört om en som fått skav. Det var en ponny med rejäl hängkula och sadel som satt sådär.
Min erfarenhet är att sadelgjordslängd inte påverkas jättemycket av viktnedgång och viktuppgång (om vi inte talar om groteskt tjocka hästar, men dit hör inte din.)Jaha. Har vilat pga skavet men skrittade lite igår. Köpte en mattes-gjord på Vinted men ska returnera den för de måste kört den i tvättmaskinen, lädret är som papper.
Men jag får nog korrigera det här med längd. Den på bild är 60 cm och ju för kort. Frågan är om jag ska ta 5 eller 10 cm till? Hon behöver gå ner lite men jag vet inte hur mkt skillnad det gör just där?
Dessutom så på ena bilden känns det som ”behövs minst 10 cm till” och på den andra som om 10 cm till skulle bli för långt?
Sen förstår jag inte riktigt hur hon kan behöva så fruktansvärt lång gjord, men det är ju bara tugga i sig…
(Stubben equisoft i 65 cm från Tradera har inte kommit än)
Visa bifogad fil 184436
Ja de själv rekommenderar ju att överkant av gjorden ska vara mot underkant av kåpa. Och ser man bilder rent generellt verkar passformen bäst då med.Just Mattesgjord är min erfarenhet att längden påverkar komforten.
Min häst som lätt fick skav + hade lite mage fungerade absolut bäst en Mattesgjord som var precis i längd (typ sista hålet på vardera sida).
Svårt att säga. På min som lätt fick skav hade jag inte velat ha en kortare gjord. Den jag hade slutade precis vid kåpan.Ja de själv rekommenderar ju att överkant av gjorden ska vara mot underkant av kåpa. Och ser man bilder rent generellt verkar passformen bäst då med.
Någon sa att 5 cm är ett håls skillnad på varje sida. Och det gör ju knappt till eller från?
Ja jag har den ju jättegärna så. Haken är ju om den nu är exakt så och så går hon ner och plötsligt är gjorden för lång. De är ju inte direkt gratis…Svårt att säga. På min som lätt fick skav hade jag inte velat ha en kortare gjord. Den jag hade slutade precis vid kåpan.
Stämmer nog att 5 cm är ett hål på vardera sida, om det är ca 2,5 cm mellan hålen.
Jag ser helst att sadelgjorden ligger så nära kåpan som möjligt, helst om hästen är lite rund. Ger bättre stadga. Är gjorden för kort (som på bilden på din ovan) åker stropparna längre fram än vad sadelgjorden hade gjort. Detta medför att sadeln åker fram lättare.
Svårt att förklara med ord ... stropparna är mer rörliga än gjorden och är gjorden för kort rör sig sadeln mer.
Det går ju också att göra extra hål i stropparna. Har gjort det vid något tillfälle och inte störts av gjorden.Ja jag har den ju jättegärna så. Haken är ju om den nu är exakt så och så går hon ner och plötsligt är gjorden för lång. De är ju inte direkt gratis…
Men jag beställde en 70 cm nu, dvs plus 10 cm, så får vi se.
Jag tänker mer om gjorden går över kåpan? Mattes har ju ”mycket gjord ovanför spännena” så att säga.Det går ju också att göra extra hål i stropparna. Har gjort det vid något tillfälle och inte störts av gjorden.
Absolut, låna på!Ok om jag lånar tråden liten?
Finns det någon gjord som är som mattes i utformning men inte har fårskinn? Rider mycket i havet som avslut på ridturer och känns inte bra med fårskinn där. Letar dock anatomisk som fungerar på lite rundare bål.
Har just nu ELT på 65cm och en prestige anatomisk på 75 cm. Hon är behöver ca 70-75cm
Svårt att veta vilken mattes jag skulle välja annars, kan man använda lädergjorden utan fårskinnet? Funderat på crescent
Bild där man ser hur ELT sitter.
Visa bifogad fil 184721
Jag vill variera gjord precis som jag varierar bett och träns. Olika tryck m.mAbsolut, låna på!
Vad är det som du tycker inte fungerar med t ex ELT?
Tyvärr är mattesgjordarna inte gjorda för att användas utan fårskinnet
Då förstår jag precis!Jag vill variera gjord precis som jag varierar bett och träns. Olika tryck m.m
Gillar absolut ELT i övrigt