Bästa foder till växande unghäst..?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Isbiteen__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 11 090
Sv: Bästa foder till växande unghäst..?

Har du tagit analys på höet så att du vet att hon får i sig allt hon ska? Selen ger du väl extra (finns inte i grovfodret) och grovfoderanalysen ger dig också upplysning om hur kalcium/fosforhalten ligger till.

Vilka foder finns selen i? Eller köper man selen rent?

Får hem en minishettis hingst, 1 år imorgon. Vad tycker ni jag bör ge för foder? Ska man ge kalk?

Nu hoppas jag att du har ett riktigt bra bete, då brukar inget annat behövas!

Men annars och till hösten så är ett bra hö A och O, sen om kraft behövs så vill jag slå ett slag för Krafft Groov 125 elller 90, det gör under för magra och även växande hästar! :d:love:

(Det tillhör kraffts avelserie)

*kl*
Hoppar in med en annan fråga: Hur mycket grovfoder orkar en liten äta? Får hem en 6-7-månaders russunge i höst, men har lite dålig koll på hur mycket grovfoder en sådan orkar äta. Ja, det beror ju på TS-halten och så men generellt.

Generellt så äter vissa föl mer än andra. Så det går inte att gissa.
Min arabunge (landar runt ponny/hästmåttet) åt ca 6kg 70% hösilage innan han blev året.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 420
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka