Bästa gravidförsäkringen och barnförsäkringen?

Bukefalos 30 år!

Acto

Trådstartare
Jag önskar teckna en gravidförsäkring (är gravid i vecka 25) men tycker det är jättesvårt att veta vilken man ska välja. Har försökt titta på jämförelser samt mer noggrant på TryggHansa och Folksam men inte är det lätt.

Är det någon här som har tecknat gravidförsäkring eller har koll på frågan? Vilken har ni tecknat och varför valde ni den?
Vad bör man tänka på vid valet av gravidförsäkring?
Är det någon gravidförsäkring som automatiskt går över till en barnförsäkring vid barnets födelse eller behöver man alltid separat teckna en barnförsäkring?

Steg två sen är ju barnförsäkring.
Vilken har ni och varför har ni valt den försäkringen?
Vad bör man tänka på vid valet av barnförsäkring?

Jag önskar teckna en gravidförsäkring (är gravid i vecka 25) men tycker det är jättesvårt att veta vilken man ska välja. Har försökt titta på jämförelser samt mer noggrant på TryggHansa och Folksam men inte är det lätt.

Är det någon här som har tecknat gravidförsäkring eller har koll på frågan? Vilken har ni tecknat och varför valde ni den?
Är det någon gravidförsäkring som automatiskt går över till en barnförsäkring vid barnets födelse eller behöver man alltid separat teckna en barnförsäkring?

Jag har en gratis gravidförsäkring från ICA för att den erbjöds i min gravid-app och ingick när man beställde hem deras gratis babypaket. Jag tittade på den som kostar men kände inte att det var värt pengarna, det som ingår i gratisvarianten var fullt tillräckligt.
Vi kommer sannolikt skaffa barnförsäkring hos det bolag våra flesta andra försäkringar ligger pga bra erbjudande. Men innan jag tecknar den kommer jag läsa villkoren och jämföra lite. Jag tror att de flesta barnförsäkringar på marknaden är rätt lika.
Gällande gravidförsäkring är det viktigt att teckna den tidigt för att man ska få fullt skydd, tyvärr har jag för mig att det var innan vecka 25.

Jag tog Trygg-Hansa mest för att jag fick den rekommenderad av nån och att jag tror att det var smidigt när jag bytte till barnförsäkring, det gick nog dock inte automatiskt tror jag. Jag tecknade betalvarianten eftersom jag väntade tvillingar och då finns det högre risk för komplikationer. Förlorade massa blod vid förlossningen och fick 3000 kr på försäkringen för det, det gick supersmidigt.

Jag har länsförsäkringar, både som gravidförsäkring och barnförsäkring till det äldre barnet. Har betalvarianten av gravidförsäkring. Har för mig att den övergick automatiskt de första tre månaderna till en barnförsäkring men är osäker, det var iaf enkelt att byta från gravid till barn. Det jag har tyckt varit viktigt är ffa ersättning vid sjukhusvård, krisstöd och liversättning. Dvs om något händer mig eller barnet så ska inte resten av familjen behöva tänka på ekonomi.

Landade i länsförsäkringar då vi har dem till alla andra försäkringar, sparande, bank och huslån så har rätt generösa rabatter i och med det. Har också en gratis från ica via gravidappen men tyckte att deras betalversion var sämre än LF

Att gravidförsäkringar övergår i barnförsäkring är verkligen en sanning med modifikation.

De flesta gravidförsäkringar gäller några månader efter barnets födelse, men det är verkligen inte samma villkor som en barnförsäkring. Och barnförsäkring gäller bara sådant som uppstår efter att man tecknat försäkringen. Så den bör man teckna så fort som bara möjligt (från BB)

Jag har en gratis gravidförsäkring, samma som @Malibu_Stacy nämner. Men jag har också tecknat en betalvariant hos det bolag jag har mina andra försäkringar, även om jag kan hålla med om att gratisversionen nog i många fall är fullt tillräcklig. Jag tyckte de flesta betalda försäkringar var ganska likvärdiga, av de jag tittade på.

Jag har också samma uppfattning som @Imogen att de inte direkt blir en barnförsäkring, även om de gäller i några månader efter födseln. Jag har dock inte börjat titta på det ännu.

Jag landade efter jämförelse på en gravidförsäkring från If, betalvarianten. Kommer inte ihåg exakt varför, men vet att det var något som jag tyckte den var bättre på, men egentligen är det inte jättestor skillnad på dem. Ingen gravidförsäkring som fanns då (2024) övergår automatiskt till barnförsäkring, men de flesta gäller ett par månader efter födseln också, men det är i en mycket mindre omfattning än en riktig barnförsäkring. Vi har barnförsäkringen hos ICA. Vi hade egentligen tänkt If där också då man skulle få en rabatt, men i slutändan blev den ändå dyrare och de var rätt struliga i samband med tecknandet så valde en annan. Eftersom barnet blev ilagd på sjukhus som spädis och vi hade hunnit teckna barnförsäkringen så fick vi vid det tillfället ut pengar från båda försäkringarna.

Kolla att din gravidförsäkring garanterar att du får försäkra ditt barn med en barnförsäkring.

Det hjälper inte att teckna en försäkring på BB t.ex. om ditt barn redan ligger på neonatal då. Då kan du bli nekad försäkring eller få ”reservationer”.

Tack för alla svar!

Blev att jag tecknade gravidförsäkring, betalversion, hos Trygg-Hansa där jag har mina andra försäkringar (trots att den verkar bland de dyraste på marknaden) samt gratisversionen hos Folksam :p.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Bästa potta för pojke
  • Okej, det här med kastrering igen, försiktig hund
  • R
    Tvillingar!?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd