Sv: Bästa grejerna
Träns: Hööks billiga (299 kr komplett inkl dubbla tyglar) kandarträns. Inköpt för fem år sen och trots avancerad vanvård som nytt. Lädret ser inte alls billigt ut heller och tyglarna är mjuka och sköna. En hit. Dessutom smala, fina remmar.
Sadel: Jag avstår från att svara, lite fööör nykär i FreeFormen för atts vara vettigt just nu. I övrigt ääälskade jag kblstoets Appaloosa Prestige Venezia. Sålde den efter 8 år för mer än jag gav för den begagnad, och den såg fortfarande nästan ny ut.
Strykkappor: Eskadron
Senskydd:
Bakbensskydd: HAMPA! outstanding passform, bra kvalitet och bara håller och håller och kommer ur maskinen som nya, trots att de är vita.
Schabrak: Ingens peciell favotir, det mesta jag köpt har funkat och hållit trots idog tvätt.
Regntäcke (skriv gärna vad för typ av foder det är i): Horse Saver. Har både nät och bomullsfodrat. Håller och håller, även för de tuffaste tag. Kommer ur maskinen som ny år efter år och bra passform och klarar även långvarigt ösregn.
Vintertäcke: HorseSaver, motivering som ovan, bomullsfoder närmast hästen. Bogveck på rätt ställe, teflonbehandlat (vatten bara rinne av, suger inte åt sig alls) och BRA passform och andas BRA och slitstarkt.
Stalltäcke (termo): Det mesta fungerar, det mesta har bogvecken för långt bak. Shires och HorseGuard har funkat bästs ett till hållbarhet dock. Letar fortfarande det ultimata stalltäcket.
Fleecetäcke: HorseSavers med hals (dyrt), samt faktiskt ett billigt jag köpte nytt nu. Jacsons billa (200 spänn) med bred passpoal är också riktigt bra kvalitet.
Svettäcke: Använder inte sådana, här kör vi med nätfilt inköpt på ÖB under fleece eller ylletäcke.
Säkerhetsväst: Air-o-Wear beta 3. Håller bra, hyfsat skön för att vara en klass III väst, men VARM..
Ridhjälm: Champion Showring, kört med den (fast köpt nya mellan varven) i 10 år nu. Kanske inte HELT förtjust över nyare modellerna som borde heta Champinjon Showring iom att mans er ut som man har vattenskalle
Ridstövlar: Rectiligne Tampa. Mjuuuka, inget behova v att ridas in här inte, bra läder och håller sig fina år efter år. Dessutom gör de sådana med tillräckligt smala och korta skaft för att passa mig, vad kan man mer begära?
Ridskor:
Shortchaps: Mountain Horse Easy Rider. Sköna, hållbara (utom första exxet som jag returnerade och fick ett par nya, de måste varit ett måndagsex). På TIO ÅR är det enda jag fått göra med shortchapsen att byta dragkedjorna.
Ridjacka: Mountain Horse Bodyguard/R.S.Q säkerhetsridjacka, hybrid mellan säkerhetsväst och jacka, dvs jacka med säkerhetsplattor. Skön, skyddar bra, lätt etc. Plattorna kan tas ur så man får en v anlig ridjacka. Många fickor, mobiltelefonhållare med 'uttag' för handsfree, reflexer, high visibletyg över axklarna, visselpipa - ja alla utrymmen och detaljer man kan behöva. Andas bra och helt vattentät med.