Bästa invänjningsbettet?! :)

Fashionistan

Trådstartare
Som rubriken lyder! vad rekomenderar ni? (ej tvådelat)

Bettet får gärna finnas i mässingsfärgat!

Gummi? Metall?

Sv: Bästa invänjningsbettet?! :)

förstår inte riktigt vad du menar, om du menar att vänja till unghästar eller från ett bett till ett annat.
men personligen tycker jag bettlöst eller ett tredelat eller rakt tränsbett i stål/metall (rostfritt) som inte är allt för tjockt eller för smalt.

förstår inte riktigt vad du menar, om du menar att vänja till unghästar eller från ett bett till ett annat.
men personligen tycker jag bettlöst eller ett tredelat eller rakt tränsbett i stål/metall (rostfritt) som inte är allt för tjockt eller för smalt.

Om jag var otydlig så menade jag att jag ska ha ett att vänja min 1åring med :)

Glömmer av ibland att alla inte vet om henne ;)

jag använder ett rakt tränsbett (gummi), ganska smalt (ej grovt) för att långsamt vänja mitt sto vid bett (tidigare livrädd för bett pga hårdhänt hantering vid travet).

jag använder ett rakt tränsbett (gummi), ganska smalt (ej grovt) för att långsamt vänja mitt sto vid bett (tidigare livrädd för bett pga hårdhänt hantering vid travet).

Nova?? Tror att jag läste det inlägget förut, låter som att du har en ypperlig planering :laugh:

Är det dumt att tveka för ett nova (som anses vara ett av de bästa) för att man är fåfäng och vill ha mässingsringar? Ser hur dumt det låter men :confused:

tack :bow:

ojj jag har faktiskt ingen koll på bett-märken o.s.v.. jag har ett Apple Mouth (bl.a. H**ks) nu, när det väl funkar och så kanske jag köper nåt bättre och dyrare men detta funkar utmärkt attvänja med och hittills går det bra för oss iaf, inte fort men det går. ;)
ville egentligen inte ha "äpplesmak"..men plånboken var begränsad just när jag köpte det och jag hittade inget i gummi som inte var jättetjockt utan "äpple"..

*KL*

Jag låter hästen välja. Låser mig absolut inte vid att 'det ska det vara'. De är individer unghästarna med. Jag börjar nästan undantagslöst erbjuda dem ett tredelat, verkar de direkt nöjda med det stannar det där. De som inte är nöjda får prova både rakt och tvådelat, samt om inget av det passar syntet, samt både smalare och lite tjockare.

Ytterst olika vad de väljer. Har varit tredelat av lite tjockare modell med rund kula i mitten, tvådelat med kopparrullar och D-ring (förvånade mig mkt, men hon ville absolut ha tvådelat framför tredelat), en annan tyckte 'piss off' ang alla bett, hon fick slippa ett tag, och sen provade jag igen, då valde hon ett rakt syntetbett.

Sen får de välja igen när bettet ska börja användas, ie tömkörning etc. En del behåller sitt förstaval, andra 'väljer om'.

Men, som alltid här, hästarna bestämmer, matte betalar och försöker se glad ut.

Dock, jag provar tävlingsgodkända varianter först, dvs vill de inte ha ett tredelat med lös ring provar jag två- och tredelade i olika varianter för att se om de hittar ngt där. Om inte går jag på rakt, för att inte i 'onödan' vänja de vid ett bett som inte går att tävla/visa på sen.

Nuvarande lillskit har ett globus tredelat med droppe, ganska smalt. Haft träns tre ggr, inte börjat 'använda' bettet alls än.

tack :bow:

ojj jag har faktiskt ingen koll på bett-märken o.s.v.. jag har ett Apple Mouth (bl.a. H**ks) nu, när det väl funkar och så kanske jag köper nåt bättre och dyrare men detta funkar utmärkt attvänja med och hittills går det bra för oss iaf, inte fort men det går. ;)
ville egentligen inte ha "äpplesmak"..men plånboken var begränsad just när jag köpte det och jag hittade inget i gummi som inte var jättetjockt utan "äpple"..

Är hon känslig ska du absolut köpa ett weronova! I silicon :D Smala och behagliga och alla jag har pratat om det med säger att det är i superkvalite! (en serie för känsliga hästar) kostar ca 250 kr :) PM:a om du är intresserad av köpställen :)

Ett vanligt tvådelat metallbett, i rätt storlek och ganska tunnt.

Varför vill du inte använda tvådelat? Det brukar vara alldeles lagom rörligt och de flesta unghästar jag träffat har inte haft problem med det.
Tredelade brukar vara för rörliga och störa den ovane unghästen, och i förlängningen verkar det uppmuntra dem till att greja alltför mycket med bettet. Oledade bett blir istället för stumma och signalerar lite "tvång" mot tungan.

Plast- och gummibett blir oftast alldeles för tjocka i en bebismun, plus att de riskerar att ge friktionsskador redan från början om hästen grejar för mycket med det.

Tvådelade metallbett är som sagt lagom rörliga och hästen får viss tungfrihet att känna sig för med, plus att de ligger slätt och mjukt i munnen.

Det enklaste är oftast det bästa! ;)

Tredelat eller rakt, säger jag. Gummi eller metall är en smaksak.

peetraa skrev:
Är det dumt att tveka för ett nova (som anses vara ett av de bästa) för att man är fåfäng och vill ha mässingsringar? Ser hur dumt det låter men :confused:

Ärligt talat - ja.. fåfänga är en enormt korkad anledning för att tveka att köpa ett bett man tror att hästen trivs med. Hästens bästa är väl ändå det som gäller?

Tredelat eller rakt, säger jag. Gummi eller metall är en smaksak.

Ärligt talat - ja.. fåfänga är en enormt korkad anledning för att tveka att köpa ett bett man tror att hästen trivs med. Hästens bästa är väl ändå det som gäller?

Jo självklart. Ska ha ett sånt nova nu :) Smala bra siliconbett :)

hon är mycket känslig, och pga hennes tidigare rädsla och erfarenheter vill jag absolut inte använda skarpare än absolut nödvändigt; när hon är avslappnad och inskolad på bett på allvar igen, kanske jag betslar upp till ett rakt i metall eller möööööööjligen tvådelat i gummi, men det ska vara om det verkligen verkligen behövs..

PM:ar dig bums :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
657
Mat Ja som rubriken lyder finns det något trevligt ställe att äta på där i Västerås Kommer inte ha jättelång tid på mig så gärna något som...
Svar
7
· Visningar
515
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
889
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka