Bästa mus/råttbetet?

Vi har ju bara möss, fick musfällor av försäkringsbolaget och har bara använt såna där artificiella beten.
Bytte dom (betena) för en månad sen när vi hörde första mössen i taket. Vi har tagit 5 st än så länge. Första veckan en per dag, 4 dagar i rad. Det var minusgrader då, men nu har det ju vart plusgrader sen dess.
Artificiella beten?

Nomor gillrade med nån gele när de var här men det var inget jag kunde få tillgång till. Å andra sidan fångade jag inga med det heller.

Artificiella beten?

Nomor gillrade med nån gele när de var här men det var inget jag kunde få tillgång till. Å andra sidan fångade jag inga med det heller.
1762115617092.webp

Så man sätter en sån där "plupp" i hålet på musfällan, dock ska man inte ta i dem med händerna för de luktar rätt bra sen på händerna (fick rådet av en vän, vet inte om det stämmer, använde plasthandskar)
Ett "bete" håller i 3 månader...

En rejäl råtta i diskbänksskåpet medan jag var borta vid lunchtid igår. Har en fälla bakom ett kompostgaller på kontoret. Nu på morgonen var fällan borta, puts väck.
Men hunden hittade den. Mindre råtta satt fast men rörde sig med fällan.

Hund är tydligen ingen jägare, mer spårhund. Så jag fick avliva den själv. Uäck.

Slutsats. Jordnötssmör lockar mina lokala råttor.

Jag har aldrig testat jordnötssmör men förstår att det är effektivt. Mitt bete är istället nötcreme som jag köper i de små påsarna i lösgodiset. Det är en mycket mer hanterlig mängd och smidigt att bara klippa av ett hörn på påsen och trycka ut det på plats. Påsarna räcker många gånger eftersom det går så lite vid varje tillfälle.

Jag har aldrig testat jordnötssmör men förstår att det är effektivt. Mitt bete är istället nötcreme som jag köper i de små påsarna i lösgodiset. Det är en mycket mer hanterlig mängd och smidigt att bara klippa av ett hörn på påsen och trycka ut det på plats. Påsarna räcker många gånger eftersom det går så lite vid varje tillfälle.
Aha - är det där man hittar dem! Som diabetiker besöker jag inte smågodisavdelningen. Har sett dem vid kassan ibland men när jag skulle köpa fanns inga :D

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 32
  • Valp 2025

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar