Bästa produkterna för slitet hår

Bukefalos 30 år!

Nej den har inte värmeskydd tyvärr. Ska införskaffa ett sådant också till mitt stackars hår. :angel: Inte konstigt att det är risigt egentligen med tanke på hur jag behandlar det. :D

Fattar! Jag hade inte heller använt det om det inte redan fanns i min leave-in creme. :angel:

Jag har ett rejält slitet hår så skulle vilja ha tips på bra produkter som åtminstone kan maskera det slitna så gott det går. Gillar leave in produkter, men alla tips är välkomna :)
Hornkam slätar ned fjällen på håret :) så ser det mindre frissigt och liksom glossy ut en stund.

Tycker att Rosenfröolja, the Ordinary, fungerar bra, men den är ganska tung, så arganolja är kanske bättre allmänt. Att bara med lätt oljiga händer dra lite över håret så småhår läger sig och sedan krama topparna lite extra.

Tänker att ev vill man vara försiktig och inte lasta på med för mycket sillikoner om man sedan inte kan få bort det med ett starkt schampo iom att de sägs lägga sig lager på lager och till slut göra strået sprött.

Jag har fått ungens hår att trassla sig mycket mindre med hjälp av ovanstående. Även delar av strån som tidigare hela tiden trasslat in sig snabbt. Blivit mer lättkammat.

Sedan, att så ofta som möjligt ha det uppsatt försiktigt med en klämma eller flätat så det inte slits.

Senast ändrad:
K18 kan ju faktiskt reparera skadat hår, enda produkten i världen som kan det mig veterligen. :) Dyr men fungerar!

Annars är det väl klassikerna:
- Pre-oil i längderna innan schamponering
- Bra balsam/inpackning (kerastase discipline eller wonderbalm funkar bra för mitt frissiga och torra hår)
- Använda en bra fuktprodukt med värmeskydd (även här funkar kerastase discipline bra för mig men har inte forskat supermycket efter alternativ)
- Föna håret torrt efter tvätt då vattenexponering skadar håret (i samma andas barn inte vattenexponera håret mer än nödvändigt, t ex uppsatt vid bad etc)
- För att nå the extra mile så är väl microfiberduk istället för frotté och silkesörngott istället för bomull en bra idé.

Det handlar alltså om ett fåtal produkter och istället mer om handhavandet för att få ett riktigt välmående hår. :)
(mitt hår blir en total katastrof av att fönas torrt, blir sprött, krispigt, urvattnad färg och står i ett moln. Men kanske funkar om ingen värme alls på. Föredrar att ha det i en handduk eller en buff tills det är lite torrare och sedan vara försiktig tills det lufttorkat (tex inte sova på blött hår) men det är ju olika, bara om ts hår skulle vara som mitt så funkar det ev inte.).

(mitt hår blir en total katastrof av att fönas torrt, blir sprött, krispigt, urvattnad färg och står i ett moln. Men kanske funkar om ingen värme alls på. Föredrar att ha det i en handduk eller en buff tills det är lite torrare och sedan vara försiktig tills det lufttorkat (tex inte sova på blött hår) men det är ju olika, bara om ts hår skulle vara som mitt så funkar det ev inte.).

Man behöver nog hitta sin väg med rätt produkter osv. Jag fönar aldrig helt torrt (förutom i hårbotten) men som jag förstår är det så trist att håret tar mer skada av att vara blött än att torkas med hårtork (förutsatt värmeskydd då såklart). Det är ju inte samma sak som att det inte blir frissigt/fult av att fönas tyvärr..

Kanske handlar mer om hur man fönar? Ens teknik påverkar ju resultatet rejält😊

Man behöver nog hitta sin väg med rätt produkter osv. Jag fönar aldrig helt torrt (förutom i hårbotten) men som jag förstår är det så trist att håret tar mer skada av att vara blött än att torkas med hårtork (förutsatt värmeskydd då såklart). Det är ju inte samma sak som att det inte blir frissigt/fult av att fönas tyvärr..
Det måste ju vara så att det tar skada av att vara blött om du på något sätt rör vid det. Dvs borstar det, gnuggar med en handduk eller gnider en väska eller huvudkudde mot det. Om det bara ligger där och torkar lär det inte vara ngt problem. (dessutom vill jag inte ha produkter som värmeskydd i håret)

Sedan är ju jag oftast nöjd med mitt hårs kvalitet nu :) och om det har en dålig dag vet jag hur jag hade kunnat göra för att få till det, har bara inte brytt mig. Sedan är det garanterat så att det finns andra som tycker att det kunde varit mer sleek eller glansigt eller ngt.

Min enda orsak att kommentera om föning är att om ts testar och inte tycker resultatet blivit bättre än tidigare kanske just hennes hår (precis som mitt) inte är ett hår som blir bättre av att fönas.

Vissa har fett hår, andra har torrt hår, osv.

Senast ändrad:
Det måste ju vara så att det tar skada av att vara blött om du på något sätt rör vid det. Dvs borstar det, gnuggar med en handduk eller gnider en väska eller huvudkudde mot det. Om det bara ligger där och torkar lär det inte vara ngt problem. (dessutom vill jag inte ha produkter som värmeskydd i håret)

Sedan är ju jag oftast nöjd med mitt hårs kvalitet nu :) och om det har en dålig dag vet jag hur jag hade kunnat göra för att få till det, har bara inte brytt mig. Sedan är det garanterat så att det finns andra som tycker att det kunde varit mer sleek eller glansigt eller ngt.

Min enda orsak att kommentera om föning är att om ts testar och inte tycker resultatet blivit bättre än tidigare kanske just hennes hår (precis som mitt) inte är ett hår som blir bättre av att fönas.

Nej alltså att själva tiden med vattenexponering skadar håret i sig. Finns såklart inte ett otroligt vetenskapligt underlag men här är en studie https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3229938/

Nej alltså att själva tiden med vattenexponering skadar håret i sig. Finns såklart inte ett otroligt vetenskapligt underlag men här är en studie https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3229938/
Ja, intressant. Förklarar onekligen varför mitt hår såg förfärligt ut efter att jag torkat med hårtork. Ytan skadas och reser sig upp och får stora sprickor. Jag tror mitt hår är extra känsligt för den tendensen. Tydligen finns en faktor som blir sämre av att torkas naturligt CMC, men de skrev att de var osäkra på om CMC skulle skadas till slut när ytan på hårstrået var helt förstörd. Det tog 2 timmar för deras testslinga hår att torka naturligt i 20 graders värme och det var den enda slingan som fick skadad CMC.

De rekommenderar låg temperatur på hårtork och att torka på 15 cm avstånd.

Eftersom jag älskar sol och bad och inte tycker om utseendet på mitt hår när ytan på hårstråna är uppfluffad så tänker jag att jag fortsätter att bada och lufttorka håret :). I många fall av vått hår är håret inte heller nödvändigtvis tvättat och kanske har ett tunt skyddande lager av olja.

Man kan ju föna på olika sätt. Stor skillnad på att liksom bara blåsa runt i håret och att köra sektionsvis med borste.
Med borste så borstar man ju blött hår så det går absolut bort för mig. Mamma körde på det med sitt korta hår för att få det böjt inåt ansiktet a la 60-tal. Att bara blåsa lite på långt avstånd med låg temperatur hade jag kunnat tänka mig. Men gör inte.

I tillägg till vad @MiniLi skriver så behöver man också föna neråt om man vill få håret blankt och fint, då lägger sig hårens fjäll ner. Om man bara fönar runt så reser sig fjällen och håret blir stort och fluffigt.

Kolla hur din frisör gör nästa gång.
;) jag har aldrig tyckt det blir bra när frisörer stylar mitt hår så jag har slutat gå är jag rädd.
Det är väldigt lättstylat och har hänt att de totalt lekt runt med det med ett hemskt resultat och oro för att det skulle bli slitet, tuperat och allt möjligt. Med det sagt var det mycket länge sedan jag besökte en frisör senast. Och ja jag brukade betala väldigt väldigt mycket pengar för besöken och besvikelsen. (sista droppen var min frisyr när jag gifte mig, blev ok look, några enkla flätor och uppsatt, men var totalt vidrigt att få ur all hårspray, tupering, nålar, osv. dagen efter, the worst. Håret var som sockervadd. De lämnar ingen hänsyn till att mitt hår snällt sitter uppe utan allt sådant.)

Ursäkta att jag låter motsträvig. och btw jag behövde ingen hjälp med mitt hår så som det är nu. Jag är nöjd :) Jag bara skrev till ts att allas hår inte blir bättre av föning. I alla fall i den omedelbara looken som man får just då. (även om då tex kanske mitt CMC är total åt helskotta med tanke på att jag tex gillar att bada i havet)

Senast ändrad:
Med borste så borstar man ju blött hår så det går absolut bort för mig. Mamma körde på det med sitt korta hår för att få det böjt inåt ansiktet a la 60-tal. Att bara blåsa lite på långt avstånd med låg temperatur hade jag kunnat tänka mig. Men gör inte.
Fast man har ju generellt någon värmeskyddande produkt i först och många av dem gör att håret blir lätt att reda ut. Min värmeskyddande produkt är ett leave-in balsam typ så det är noll problem att föna med borste😊

Fast man har ju generellt någon värmeskyddande produkt i först och många av dem gör att håret blir lätt att reda ut. Min värmeskyddande produkt är ett leave-in balsam typ så det är noll problem att föna med borste😊
Jo men jag skrev ovan att jag inte använder värmeskyddande produkter :) och använder btw inte heller leave in balsam, eller balsam överhuvudtaget iom att jag inte brukar tåla balsam bra.

(jag är mer av typen Lush schampo/Aleppotvål, äppelcidervinäger skölj och ren olja utan parfym eller silikoner. Hornkam och svinhårsborste. Just iom att jag verkligen inte tålt schampo och balsam från hyllan.)

Lite oavsett så är jag nöjd (vilket var orsaken till att jag ville ge råd) och rådet var för ts att det inte för alla verkar bli mindre friss och slitet på ytan av att föna håret.

Jo men jag skrev ovan att jag inte använder värmeskyddande produkter :) och använder btw inte heller leave in balsam, eller balsam överhuvudtaget iom att jag inte brukar tåla balsam bra.

(jag är mer av typen Lush schampo/Aleppotvål, äppelcidervinäger skölj och ren olja utan parfym eller silikoner. Hornkam och svinhårsborste. Just iom att jag verkligen inte tålt schampo och balsam från hyllan.)

Lite oavsett så är jag nöjd och rådet var för ts att det inte för alla verkar bli mindre friss av att föna håret.
Fattar. Men där har du nog ändå svaret på varför det inte blir bra när du fönar😊

Fattar. Men där har du nog ändå svaret på varför det inte blir bra när du fönar😊
Jag har inte fönat håret på 36 år iom att jag inte helt uppskattade penntroll effekten ens som 14 åring. Och jag har heller aldrig varit nöjd med frisörernas fönande :) (iom att mitt hår blir sprött och ger intryck av tråkigare färg. Mörkblond och det ger lätt olika intryck, jag föredrar mörkare.)

Jag har lite svårt att förstå varför det inte skulle vara ok att människor har olika hår och att föna passar en person bra men inte en annan. Och att det därför också är ok att ge rådet att för vissa, tex mig, blir det inte bättre av att föna.

Det är ok för mig att du tycker om att föna ditt hår och anser att det blir mycket bra.

Senast ändrad:
Jag har lite svårt att förstå varför det inte skulle vara ok att människor har olika hår och att föna passar en person bra men inte en annan.

Jag har inte någonstans sett att någon skrivit att det inte är ok att människor har olika hår eller att alla måste föna håret. Bara svar på din fråga om olika tekniker och beskrivningar av hur de påverkar resultatet.

Jag har inte någonstans sett att någon skrivit att det inte är ok att människor har olika hår eller att alla måste föna håret. Bara svar på din fråga om olika tekniker och beskrivningar av hur de påverkar resultatet.
Jo men jag har inte bett om råd om hårvård just idag :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka