Bästa rakhyvel för ben

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Jag tänkte testa att raka benen med hyvel ändå. Men jag har historiskt väldigt lätt för inåtväxande strån och klåda. Mitt hår växer fort. Och är tyvärr i ordentlig mängd.
Så vilken hyvel är bäst att köpa? Vilka grejer bör jag ha i form av rakgel, olja osv?
Jag blir lätt torr på benen också.
Söker hjälp av er med samma problem

Jag får inåtväxande hårstrån och klåda om hyveln är slö. Blir överlag lätt torr i huden på just benen.
För mig funkar en vass hyvel (jag märker när det är dags att byta blad, om vi säger så..) - använder Estrid sen ett rätt bra tag tillbaka men tyvärr upplever jag att bladens kvalitet har blivit sämre nu så vet inte om jag vill tipsa om den hyveln.. Funkar fortfarande bra men det blir betydligt tätare mellan bladen än innan!
Jag rakar benen i duschen och det som funkat bäst för mig hittills är Dove duschmousse (funkar som både raklödder och rengöring). Innan dess använde jag oparfymerad rakgel från Ica (och rakade inte benen i duschen).

Jag får inåtväxande hårstrån och klåda om hyveln är slö. Blir överlag lätt torr i huden på just benen.
För mig funkar en vass hyvel (jag märker när det är dags att byta blad, om vi säger så..) - använder Estrid sen ett rätt bra tag tillbaka men tyvärr upplever jag att bladens kvalitet har blivit sämre nu så vet inte om jag vill tipsa om den hyveln.. Funkar fortfarande bra men det blir betydligt tätare mellan bladen än innan!
Jag rakar benen i duschen och det som funkat bäst för mig hittills är Dove duschmousse (funkar som både raklödder och rengöring). Innan dess använde jag oparfymerad rakgel från Ica (och rakade inte benen i duschen).

Jag har läst att det är viktigt med vassa blad, men hur länge är bladen vassa när man har ganska grova strån?
Fler har åsikter om Estrid, så skippar dom. Flera förordar engångshyvlar, men känns inte så praktiskt att kasta en hyvel var 3:e/4:e dag...

Jag har läst att det är viktigt med vassa blad, men hur länge är bladen vassa när man har ganska grova strån?
Fler har åsikter om Estrid, så skippar dom. Flera förordar engångshyvlar, men känns inte så praktiskt att kasta en hyvel var 3:e/4:e dag...

Tidigare, innan bladen gjordes om, så höll bladen länge för mig - kanske fem rakningar när jag lät håren växa ut en hel del emellan? Längre om jag bara höll efter stubben. Rakar alltid armhålorna samtidigt också. Nu håller de betydligt kortare tid, och priset har ju icke sänkts. Så synd, för innan detta paket med blad (köper flerpack) så var jag så grymt nöjd med Estrid! Oh well.

Engångshyvlar har jag använt en hel del, men tycker sällan att de är så bra tyvärr. Inte ens när jag rakat flera gånger i veckan (vilket jag behöver om jag inte vill ha synlig stubb..). Min hud gillar inte.

Har använt Venus (olika varianter) med utbytbara blad också. Men upplevde inte att de bladen höll sig vassa mer än nån rakning, tyvärr..

Jag tror egentligen att det allra bästa på lite grövre behåring är en "riktig" rakhyvel. Kallas ibland säkerhetsrakhyvel. Tänker alltså på en med ett riktigt rakblad i, där en byter rakbladet. Har funderat på att prova en sån igen nu, finns några olika på Apotea bl.a., men inte kommit till skott. Lite läskigare att hantera rakbladet till en sån (tänker främst på när det ska bytas, inte själva rakningen).

Justja, exfolierar regelbundet - det gör skillnad också. Men det hjälper bara om rakbladet är vasst, för mig (ett slött blad skadar huden, om än lite, och då blir det lätt att huden sen läker över så att hårstrån hamnar under huden liksom..på mig själv är det iaf något som jag tydligt märkt. Har fått "gräva" fram en hel del hårstrån med pincett pga det, bara skrubba är inte tillräckligt på mig när det blir så..).

Använder Gilette Fusion, fungerar toppen och håller sig vassa länge. Brukar använda min duschcreme/olja (oftast från Rituals) och tycker det fungerar fint.

Tycker herrhyvlar är bäst. Har både herr och dam från Gilette. Herrhyveln har bättre stadga, damhyveln ska väl vara extra följsam på något vis, men jag föredrar herrvarianten.

Kan även rekommendera rakbalsam efteråt om du har känslig hud. Jag brukar använda ett milt balsam från Kiehl's.

Använder också Gilette fusion och nån rakgel, just nu equate med arganolja men den tror jag inte finns i Sverige.
Innan dess anväde jag gilette satin care rakgel.
Använda bara duschkräm/tvål som glid tycker jag inte funkar på min hud.

Jag gillar Gilette Fusion 5 som är för män. Använder Eucerin duscholja och tycker den fungerar bra.
På andra enklare rakhyvlar vill jag ha något raklödder till men med den hyveln så är det inte nödvändigt.

Har också hört att rakhyvlar för män är bäst.

Själv använder jag Venus Comfort Glide (Breeze), som gjort underverk för mig. Ingen torrhet eller röda märken längre. Den har gelremsor och löddrar av sig själv. Använder enbart i duschen och har ofta valfri duschkräm som extra glid, även om det inte behövs.

Brukar byta när gelremsorna fallit bort, vilket de gör efter några användningar.

Jag kör med mans-hyvlar. Gilette Mach3. Numera kör jag med bara duschtvål på benen men tidigare använde jag gilette raklödder (för män).
Tycker mans-produkter är 10 gånger bättre än något för kvinnor på marknaden.

Sedan smörjer jag med kokosolja efteråt, ordentligt masserar in. Torkar av överflöde med en gammal handduk som jag inte är rädd om

Jag tänkte testa att raka benen med hyvel ändå. Men jag har historiskt väldigt lätt för inåtväxande strån och klåda. Mitt hår växer fort. Och är tyvärr i ordentlig mängd.
Så vilken hyvel är bäst att köpa? Vilka grejer bör jag ha i form av rakgel, olja osv?
Jag blir lätt torr på benen också.
Söker hjälp av er med samma problem
Har provat massa olika, men insett att av dam gillar jag billiga pastelliga engångs Bic (mycket bättre än de mer fancy, antagligen för att jag är lat och inte rakar varje dag eller ngt). Men att använda Deo (japp på benen) efter rakningen är det som gör skillnad. (i alla fall om man som jag har vanlig deo med alkohol osv, svider lite men blir mycket bättre efter rakning, (dvs mindre torrhet, rödhet och inåtväx) slår iofs vad om att det säkert finns ngn efter rakning grej för herrar som fungerar lika bra men de luktar säkert herr.)

Mitt ex tipsade mig om att hårschampo är ett utmärkt raklödder, och det funkar :). Använder också Gilette fusion, såna där engångshyvlar är ju i princip osthyvlar som inte gör skillnad på hår och yttersta hudlagret...

Jag tycker också att det gör skillnad att vaxa med några månaders mellanrum. Det håller nere hårväxten rätt bra tycker jag.

Har provat massa olika, men insett att av dam gillar jag billiga pastelliga engångs Bic (mycket bättre än de mer fancy, antagligen för att jag är lat och inte rakar varje dag eller ngt). Men att använda Deo (japp på benen) efter rakningen är det som gör skillnad. (i alla fall om man som jag har vanlig deo med alkohol osv, svider lite men blir mycket bättre efter rakning, (dvs mindre torrhet, rödhet och inåtväx) slår iofs vad om att det säkert finns ngn efter rakning grej för herrar som fungerar lika bra men de luktar säkert herr.)
Slår ett slag för rakbalsam! Alltså inte after shave utan rakbalsam (shaving balm).
Finns med mer och mindre doft.

Jag trivs bäst med Gilette Venus 5-bladiga. Skär mig för lätt med mansversionen. Jag använder mitt vanliga balsam som "schmorsel"

Jag snubblade över en hudläkare (enligt utsago) på YT som menade att hyvlar med endast ett blad skulle vara bättre än de med flera blad just när det gäller inåtväxande strån. Något med att de efterföljande bladen trycker ner stråna huden. Inte en susning om.det stämmer men jag blev lite nyfiken att testa. Har testat det mesta av krämer, geler och varianter av hyvlar (alla med minst två blad) utan något större skillnad.

Någon som testat hyvel med bara ett blad och kan bekräfta eller dementera?

Testat Fusion 5 ihop med nån rakgel från Venus och smörja med Nivea. Fungerade inte mot inåtväxande strån i alla fall.

Jag snubblade över en hudläkare (enligt utsago) på YT som menade att hyvlar med endast ett blad skulle vara bättre än de med flera blad just när det gäller inåtväxande strån. Något med att de efterföljande bladen trycker ner stråna huden. Inte en susning om.det stämmer men jag blev lite nyfiken att testa. Har testat det mesta av krämer, geler och varianter av hyvlar (alla med minst två blad) utan något större skillnad.

Någon som testat hyvel med bara ett blad och kan bekräfta eller dementera?

För mig har det inte stämt hittills iaf, snarare tvärtom. Fler blad (minst tre, helst fyra) har funkat bäst för mig när det gäller vanliga rakhyvlar.

Jag kan tänka mig att en "riktig"/"gammeldags" rakhyvel funkar bra. Alltså en med ett "riktigt" rakblad som en byter. De har ett blad, som ska vara riktigt vasst och av bra kvalitet. Men tänker att det nog isf har mer att göra med kvaliteten på bladet?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka