Bästa ridtightsen?

Bukefalos 30 år!

Elo

Trådstartare
Jag har snart inga hela ridtights/ridbyxor kvar och inser att jag behöver ta ett ryck och införskaffa nya. Tror att det hänt en del på marknaden sen jag handlade senast. Så jag behöver bukes hjälp!

jag tänker att jag köper par från några olika märken för att hitta de bästa.

Tidigare har jag ridit mycket i Kingslands varianter då de är kortare och funkar bra med en lite kurvigare figur. Men pga orsak så är det inte ett märka jag vill fortsätta stödja.

Jag föredrar helskodda varianter.

Vad jag testat hittils:
Granngårdens - mjuka, sköna, hållbara. 15cm för långa.
MD - lite långa, lite för mycket klister. Gick sönder efter mindre än 6 månaders användning.
Foughanza - trevlig passform, 10cm för långa och går inte att klippa av.
Hööks - alldeles för raka. Stasar låren men släpper i midjan. Också ca 15cm för långa.
Swedish Collection - egentligen perfekt mängd klistrighet. Sitter bra tighthetsmässigt men midjan hamnar för långt ner. 10cm för långa.
CT - superbra passform. Silikonet blev plastigt på ett år och tappade all klistrighet

Hjälp?

Cavallo och Eurostar gillar jag som är kort och knubbig. Mina Cavallo har inte varit superklistriga, vilket jag gillar, men det har hållit bra. Eurostar lite klistrigare.

• Gilla
Reactions: Elo
Jag har haft MD men håller med om att det är för mycket grepp så de används bara när jag skrittar ut typ. Gillade ariats ridtights men köpa zaczess när de hade rea i höstas nån gång och tycker de är de bästa jag provat. Lagom grepp och de sitter uppe ordentligt. Jag har dock halvskodda så kanske upplevs klistrigare vid helskoning.

Vilka MD har du provat?
Jag tyckte deras klister var för mkt förr, de jag köpt senaste åren har varit lagom.

Själv föredrar jag MD function, men Alequi är också väldigt bra och kanske skulle passa dig? Lagom klister, bra passform.

Vilka MD har du provat?
Jag tyckte deras klister var för mkt förr, de jag köpt senaste åren har varit lagom.

Själv föredrar jag MD function, men Alequi är också väldigt bra och kanske skulle passa dig? Lagom klister, bra passform.

Kommer inte ihåg vad de hette men en av deras tidigare modeller. Iom problemen med hållbarhet så tänker jag inte prova igen.

Jag gillar också MD function. Mina äldsta är över 4 år och används i princip dagligen hela sommarhalvåret (särskilt första åren innan jag skaffade fler par att alternera med). Har dem även vid träning, soffhäng, resor, under klänningar mm förutom i stallet. På ett av paren är det en söm som börjat släppa nu, men då är det som sagt efter flera års användning. Har nog aldrig haft byxor av någon sort som hållit så bra.

När jag köpte nya för några år sedan (just nu rider jag inte, annars hade det nog behövts ett par nya igen) var jag inne i en butik och testade och köpte. Så då kunde jag testa och se att de passade. I slutändan landade det på ett par ELT för mig, som jag också var nöjd med under åren jag använde dem. Bra passform för mig, tjocklek, längd, silikon etc.

(jag har dock aldrig varit med om att byxor är för långa, så jag har nog längre ben än dig)

Sommartights: Cavallo, Ariat Eos
Sommarridbyxor: Le Mieux (kan vara Isabelle, men lite osäker på modell)
Vinterridbyxor Le Mieux drytex

Hälsningar signaturen Också kurvig

Jag använder MD Function pga inte hittat några som sitter bättre. Dock är kvaliten helt urkass. Jag är kort, korta ben och kurvig.

Zaczess passar inte alls min kroppsform, får dra upp dem hela tiden. Har dock deras fodrade vintertid. Dock är de ännu längre på mig än MD. Och har elakare söm så blir både fult och skav att vila upp. MD viker jag upp och märker inte av.

Har inga bra råd men följer. Jag provade förresten Schockemöhle med kom jag på. På tok för långa de med och gillade inte att tyget var så otroligt tunt. Men passform i övrigt var bra.

Jag har snart inga hela ridtights/ridbyxor kvar och inser att jag behöver ta ett ryck och införskaffa nya. Tror att det hänt en del på marknaden sen jag handlade senast. Så jag behöver bukes hjälp!

jag tänker att jag köper par från några olika märken för att hitta de bästa.

Tidigare har jag ridit mycket i Kingslands varianter då de är kortare och funkar bra med en lite kurvigare figur. Men pga orsak så är det inte ett märka jag vill fortsätta stödja.

Jag föredrar helskodda varianter.

Vad jag testat hittils:
Granngårdens - mjuka, sköna, hållbara. 15cm för långa.
MD - lite långa, lite för mycket klister. Gick sönder efter mindre än 6 månaders användning.
Foughanza - trevlig passform, 10cm för långa och går inte att klippa av.
Hööks - alldeles för raka. Stasar låren men släpper i midjan. Också ca 15cm för långa.
Swedish Collection - egentligen perfekt mängd klistrighet. Sitter bra tighthetsmässigt men midjan hamnar för långt ner. 10cm för långa.
CT - superbra passform. Silikonet blev plastigt på ett år och tappade all klistrighet

Hjälp?
Jag gillar Gazpara, dom är jättesköna.

Sommarridbyxor gillar jag Ariats. Kommer inte ihåg exakt modell nu men både jag och min syssling har dem och de har använts flitigt och hållt bra.

Jag är kort och ganska normal i kroppstypen (normalt en 36/38 eller S/M), och jag vägrar rida i något annat än MD. Tycker de sitter tveklöst bäst på mig, och så skönt att slippa allt onödigt överblivet tyg som jag haft problem med som korvar nere vid vaderna på andra ridbyxor. Jag har korta ben och förhållandevis normal överkropp, så det blir mycket tyg i benen även med typ vanliga jeans.

Dock har jag fått gå ner en storlek på MD jämfört med andra byxor. Har S i Function och XS i Performance, men hade behövt XXS i vintervarianten. Jag som sitter på en reaktiv sak tycker dessutom att deras klister är ett av de stora plussen med de byxorna.

Jag är kort och ganska normal i kroppstypen (normalt en 36/38 eller S/M), och jag vägrar rida i något annat än MD. Tycker de sitter tveklöst bäst på mig, och så skönt att slippa allt onödigt överblivet tyg som jag haft problem med som korvar nere vid vaderna på andra ridbyxor. Jag har korta ben och förhållandevis normal överkropp, så det blir mycket tyg i benen även med typ vanliga jeans.

Dock har jag fått gå ner en storlek på MD jämfört med andra byxor. Har S i Function och XS i Performance, men hade behövt XXS i vintervarianten. Jag som sitter på en reaktiv sak tycker dessutom att deras klister är ett av de stora plussen med de byxorna.

Men hållbarheten är ju under all kritik? De blir sjukt dyra om man behöver köpa 6-10ggr så många par som i andra varianter.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka