bästa sättet att förebygga bristningar??

tinissen

Trådstartare
bristningar på magen och runt midja vid graviditet, någon som har något bra förebyggande tips för att få så lite som möjligt??

Sv: bästa sättet att förebygga bristningar??

det går inte att förebygga, det är i stor del genetiskt hur mycket bristningar man får.

Bristningarna är ju hormoniella så det är jättesvårt att förebygga. Sen finns det säkert någon tillverkare av mirakelkräm som påstår att de kan motverka bristningar, men jag tror inte ett smack på dem.

jag vet inte men det borde ju hjälpa att inte gå upp mer än nödvändigt i vikt.

jag vet inte men det borde ju hjälpa att inte gå upp mer än nödvändigt i vikt.
Det hjälper inte....

Jag är både randig och rutig över magen efter mina graviditeter, då magen var stooor.

Men jag fick mina första och flesta bristningar på låren, rumpan, armarna och brösten redan i tonåren, i puberteten...
Bristningar är, som sagt, hormonellt styrda och inget vi egentligen kan göra något åt.

Men om man nu ändå vill ha en kräm att smörja med så är body shops cocoabutter skit bra. Jag fick inga bristningar alls men det behöver ju inte alls ha med krämen att göra men jag och sambo hade en liten mysig stund varje kväll när han smorde in min mage. Han tyckte det var roligt för honom att få ha ett eget ansvarsområde under graviditeten =)

Om inte annat är det ju skönt att smörja in för de inte ska strama så i huden.

Jag smorde mig inte med något, fick några små bristningar vid navel. Samma sak finns det ju någon förberedelseolja för underlivet man ska använda, jag använde ingen sån, min förlossning gick väldigt fort men jag brast ingenting.

Men om du hade gått upp mer i vikt än du gjorde tror du inte att du hade fått ännu mer då?

Jag gick upp väldigt lite under graviditeten, och hade en liiiten mage. Folk gissade på 6:e mån max, när jag skulle föda veckan efter..

Hela min mage är full av bristningar.

Jag har inte heller gått upp speciellt mycket under mina två graviditeter och jag har också bristningar. Mest på magen.

Min tanke var att om man går upp typ 40 kg istället för 14 så kanske man får bristningar pga det. Stor viktökning, dessutom under ganska kort tid borde ju fresta på huden.

Men om man nu ändå vill ha en kräm att smörja med så är body shops cocoabutter skit bra. Jag fick inga bristningar alls men det behöver ju inte alls ha med krämen att göra men jag och sambo hade en liten mysig stund varje kväll när han smorde in min mage. Han tyckte det var roligt för honom att få ha ett eget ansvarsområde under graviditeten =)

kanske man skulle prova.. går den beställa via nätet??.. funderar lite på babyolja med men de kanske är mkt kladdigare?? han skulle inte ha något emot o få känna lite;)

Senast ändrad:

Brukar stå skrivet om detta i graviditets- och förlossningsböcker, tidingar osv. Weleda har en dyr förberedelseolja som består av mandelolja och vetegroddsolja (precis som deras anti-bristningsolja så det är väl ingen större skillnad på de). Jag har köpt ren mandelolja på apoteket för 49:- som jag hade tänkt gnida in när jag kommer ihåg. I gamla dar använde man smör!

Jag tror dock knappast att det gör någon skillnad, men here goes:

Förberedelseolja är en ren naturlig massageolja speciellt framtagen för massage av mellangården. En regelbunden massage av mellangården gör huden smidig och elastisk och förebygger sprickningar och snitt under förlossningen. Användes endast från 34:e graviditetsveckan. Oljan baseras på mild mandelolja och E-vitaminrik vetegroddsolja som ökar elasticiteten i bindväven. Massage ökar genomblödningen och gör vävnaden smidigare. Den milda blandningen av äkta eteriska oljor är noga avvägd för den känsliga huden i mellangården.

Användning
Regelbunden massage av mellangården har visat sig underlätta vid förlossningen. Oljan bör ej användas före 34:e graviditetsveckan, massera regelbundet fyra gånger i veckan i ca 10 min.

Innehåll
Mandelolja, vetegroddsolja, äkta eteriska oljor.

ingen aning om det går att beställa, tydligen så är det just cacao som är bra mot bristnngar så det är ju bara att titta om du kan hitta någon annan produkt med det i. annars funkar säkert det mesta kan jag tänka mig =)

ingen aning om det går att beställa, tydligen så är det just cacao som är bra mot bristnngar så det är ju bara att titta om du kan hitta någon annan produkt med det i. annars funkar säkert det mesta kan jag tänka mig =)

cacao:idea: det ska jag lägga på minnet, finns ju säkert fler företag som säljer creme med det i. kedjan parelle kanske har?!

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 594
Gravid - 1år Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen. Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare... 17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 291
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 843
Senast: julgrisen
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 271
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka