Baucherbett?

Sv: Baucherbett?

Fast jag tycker sidan har en poäng i att ett hissbett har den skillnaden jmf med ett baucher att bettringen löper genom bettet?

På ett baucher sitter ju bettet 'fast' i bettringen, det är en fast ring. Jmf med exvis pessoa där det är lös ring, dvs ringen kan glida igenom bettet?

nej men den stämmer överens med andra källor... och eftersom det är tillåtet att tävla på i england så måste en ev. hisseffekt vara minimal och mest teoretisk?

har du provat att rida med det eftersom du envist vidhåller hissbettseffekten? ;) du kanske märkt något som tyder på att det är så?

jag vet inte vad det ska klassas som. jag ser det som ett tränsbett där sista delen av sidostycket är i metall typ. :p
bryr mig egt inte så mkt för att vara helt ärlig, jag håller mig till vanliga hederliga tränsbett.

japp absolut. det är inte det jag säger, att den inte har poäng. det är över lag en mkt bra sida i fråga om det mesta - oavsett kategori.

det jag avser är att jag påvisar snarare problematiken med detta med de nya kategorierna av "kombinations/nykategori " bett, att det blir svårt att hård dra dem in i en renodlad "kategori" gällande funktions bett. i och med att sidostycket fästs i den lilla ringen, som sen vinklas när du drar i bettringen (även när ringen är löpande), så får du ett tryck på nacken som inte kan klassas som ekvivalent med tränsbettet, utan ett mellanting däremellan, som är mest likt hissbettets funktion. därav skulle jag helt klart säga att det bettet ligger mer i kategorin mot hissbett än i kategorin mot tränsbett.

men som sagt, linjerna är diffusa. har påpekat detta sen typ inlägg två i debatten, dvs att funktionen av bettet blir lite diffusare - särskilt om du lägger en kedja på det.

nej, som jag skrev tidigare uttalar jag mig utifrån fysik funktioner inte att jag ridit på bettet.

england har väl knappast samma tävlings reglemente som vi har.

du behöver inte smirka mig.

Fast baucherbettet är väl inte 'nytt'?

Det jag klurar på ang baucherbettet (som jag aldrig ridit på ska tilläggas) är om man verkligen FÅR den där vinklingen av 'överskänkeln' vid tygeltag?

I övrigt så jag håller helt med att det nu exploderat en hel uppsjö av svårkategoriserade bett. Mina Mylerbett är ju praktexempel på det, och beroende på om du har kedja eller ej, hur tyglarna fästs, hur sidostyckena fästs etc så uppför det sig tämligen olika.

har inte smirkat alls?? det här är smirk :smirk: vilket är en otrevlig smiley..

;) är en snäll smiley............

:crazy:

nej det är inte nytt.

dock så har kategorierna som bett generellt indelas i, ej längre relation till den uppsjö bett som uppfinns.därför har man resolut uppfunnit en ny kategori som smidigt nog heter "kombinations bett". där behöver man inte så noga förklara funktionen ö.h.t vad jag har sett : )

obs - lite sarkastisk. :angel:

Ok förlåt då feltolkade jag helt isåfall ! :o

Jag har svårt för bägge och svårt att se skillnad på dem :( - tycker bägge ser dryga och försmädliga ut.

Ja fast vad hörde baucherbettet till ursprungligen då.. det första kombinationsbettet? *s*

Spelar ju eg ingen roll, men just att det är ett 'gammalt' bett borde ju göra att det borde finnas en ganska okej funktionsbeskrivning. Det jag hittar är dock mest att de är bra för hästar som lägger tungan över bettet, samt det som står på sidan centaur länkade till.

tror att du bidragit till problematiken i och med att blanda in kedjan alex :D

Centaur: Ingen fara alls! :):bow:

Ja men skit i kedjan, den frågan är ju en 'om'-fråga. Jag ville ju i första hand ha fram vad för skillnad i funktion det blir mot ett vanligt tränsbett.

DU blandade in kedjan i urspungliga frågan =)

Frågan om kedja är alltså den sekundära frågan, om utifall att hästen skulle tycka 'nix pix' om det i orginalversion, kan man då sätta på kedja?

Men frågan om funktion gäller alltså i orginalversion, dvs UTAN kedja.

då säger jag såhär:
UTAN kedja:
det är för lättvindigt beskrivet att det inte skulle ha hissbett effekt bara för att ringen är lös och inte fast.

det är som att säga att ett eggbett skulle ha en totalt annan funktion än ett bridong tränsbett med lösa ringar - bara för att dess (eggebettets)ringar är fasta och större.

hissbett funktionen får du primärt i och med att den lilla övre ringen späns i sidostyckena, och du sen tar i tygeln via en ANNAN ring som sitter längre ner, om än lite, på skänkeln.

Och förutom den (ev) lilla hissbettsfunktionen/hissbettstendensen då är det ingen skillnad mot vanligt oledat tränsbett med fasta ringar?

Nä det bör det inte vara - utan kedja nu alltså : ) Fast oledat tränsbett skulle jag inte jämföra med - ledat isåfall, - eftersom det väl är ett ledat Baucher du är intresserad av?

Nä det bör det inte vara - utan kedja nu alltså : ) Fast oledat tränsbett skulle jag inte jämföra med - ledat isåfall, - eftersom det väl är ett ledat Baucher du är intresserad av?

Nej ett oledat. Avhandlades väl i första delen av tråden, någon (minns inte vem) tyckte att det väl inte fanns oledade baucherbett, och jag tyckte jo jag har sett det utomlands iaf.

Nej ett oledat. Avhandlades väl i första delen av tråden, någon (minns inte vem) tyckte att det väl inte fanns oledade baucherbett, och jag tyckte jo jag har sett det utomlands iaf.

Ja men bara för att det fanns så trodde jag inte du skulle köpa ett oledat, bara för att du sett dem utomlands.
men ska du det så ja, då är det sak samma som sagt.

Har fått lära mig att baucherbettet ser ut som det gör är för att det ska ligga bättre i hästens mun. Fasta ringar + fast isättning av sidostyckena gör att bettet ligger mer still i munnen. Samma effekt som gör att vissa hästar föredrar ledat pelham framför vanligt tränsbett, trots att det egentligen borde vara obekvämare.

Senast ändrad:

Okej ja då är svaret på frågan som sagt att det borde fungera ganska likvärdigt, med de små skillnader som redan stötts och blötts.

Liknande trådar

Utrustning Ni som följde andra tråden vet om problemet. För er andra drar jag det i korthet här. Hästen är en fd galoppör, som tyvärr associerar... 2
Svar
35
· Visningar
3 670
Utrustning Hästen ifråga är ett treårigt fbl som tränats men inte löpt. Vid provridningen och när hon kom visade hon ganska kraftig (i mina ögon)... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 018
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka