Bukefalos 28 år!

BE-kort igen

Sv: BE-kort igen

Det har vi pratat om hundra grr med det rinner bara ut i sanden och blir inget av det så ska jag någonsinn få BE kort så är det nog bäst i att skita i det, tyävrr men det är en mycket god ide.
 
Sv: BE-kort igen

mango skrev:
Din åsikt att man inte ska koppla något efter bilen om man behöver gå ur bilen för att se efter hur man står är inte Vägverkets åsikt.

Och??? Då får jag inte ha den eftersom den inte översenstämmer med vägverket då eller?
 
Sv: BE-kort igen

Jo, naturligtvis får du ha en egen åsikt. Men du svarade på Kenneths inlägg (där han redogjorde för hur Vägverket ser på saken).

Jag kan hålla med dig om att man bör ha sådan bra koll på sitt ekipage att man inte ska behöva gå ur bilen. MEN i det fall då det skulle stå mellan en bilförare som "chansar lite" och en bilförare som gå ur och tittar när denne är osäker anser jag att den sistnämnda är bättre som bilförare.
 
Sv: BE-kort igen

Visst får man gå ur bilen, men jag vet också de som blivit kuggade för att de varit av bilen ett par gånger för mycket (vilket kontrollanten tytt som osäkerhet). Manöverbanan är inte SÅ svår att man behöver kolla utanför bilen i tid och otid. Att tänka på när man vrider på huvudet/vänder sig är att alltid ha uppsikt framåt, en hel del som blivit kuggade på att det varit för dålig uppsikt framåt. Därför är det helt klart att föredra att använda speglarna så långt det är möjligt.
 
Sv: BE-kort igen

Hejsan! Du kan ju alltid låna min BE-bok då jag klarade uppkörningen idag! Säkerhetskontrollen är inte svår och funktionsbeskrivningen går bara ut på att man ska kunna förklara det här med vikterna och beskriva hur bromsar fungerar och dom olika formerna av hur man "ankrar" lasten!
Du får gå ur bilen vid backprovet iaf där jag bor och du behöver inte använda speglarna om du nu inte vill det. Han du kör upp för visar dej när du har klarat den ena uppgiften i backprovet så att du kan göra nästa!
Jag själv hade lite svårt för backningen men det löste sig fint bara man tog det lugnt.
Lycka till!! och du klarar en säkerhetskontrollen galant, det kan jag lova!!
 
Sv: BE-kort igen

Det är så jag tolkat det också. Att hoppa ur bilen i tid och otid tyder ju på att man inte har särskilt bra koll, men att gå ur för att dubbelkolla en enda gång för att vara helt hundra på att man ligger rätt borde inte stjälpa. Men till syvende och sist är det ju ändå trafikinspektören som fäller avgörandet.
 
Sv: BE-kort igen

Grattis!! Jag hoppas kunna säga samma sak i slutet av november (jag ska börja på en kurs i oktober).
 
Sv: BE-kort igen

mango skrev:
Det är så jag tolkat det också. Att hoppa ur bilen i tid och otid tyder ju på att man inte har särskilt bra koll, men att gå ur för att dubbelkolla en enda gång för att vara helt hundra på att man ligger rätt borde inte stjälpa. Men till syvende och sist är det ju ändå trafikinspektören som fäller avgörandet.

Ska man riktigt hårddra det SKA man om man kan hantera ekipaget korrekt kunna lägga bil & släp på ett sådant sätt att man alltid har sikt i speglarna. Det beror ju mycket på hur du ställer upp innan t ex garagebackningen, hur du sedan har det med sikten. Där har körskolelärarna många värdefulla tips att komma med. Jag var aldrig av bilen när jag körde upp och vet som sagt de som kuggat på att inte haft tillräckligt god uppsikt framåt vid backning, varit av bilen för mycket och korrigerat för mycket framåt vid backning.
 
Sv: BE-kort igen

Tackar!! Jag är så glad att det är över och lycka till med ditt be-kort. För mej tog det lång tid innan jag tog tag i teorin!
 

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och...
Svar
5
· Visningar
9 162
Senast: Fredag
·
C
Hästmänniskan Hej! Har nu äntligen kommit til skott och ska ta BE körkortet. Läste i någon gammal tråd om någon som körde upp med hösilagebal i...
2
Svar
27
· Visningar
18 780
Senast: maggan2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp