Råd vid uppkörning BE

B

barletta

Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och är strax redo för att skriva teoriprovet. Jag trodde även att jag skulle kunna klara uppkörningen utan större problem, bara jag övar lite mer på backningen, men nu har jag förstått att själva uppkörningen är mer invecklad än jag trodde. Tex att man skall kunna förklara hur bromssystemet fungerar, kunna förklara hur man säkrar last på rätt sätt (utöver hästar, för det kan jag ;), kolla rörelsereserven på påskjutsbromsen, göra en ganska invecklad säkerhetskontroll inkl slitagevarnare på kulhandske (?), mm. Jag tänkte då att det kanske är lika bra att ta nån körlektion på körskola för att få helt klart för sig hur uppkörningen går till samt få lite tips, men det är ju så sanslöst dyrt! Även om jag redan klarat teorin när jag kommer dit så kostar det 1500 kr i inskrivningskostnad, sedan 850 kr för en körlektion! Sedan tillkommer ju de övriga kostnaderna för teoriprov och uppkörning som man inte får billigare bara för att man är inskriven på körskolan. Min undran är helt enkelt om det är värt de extra 2350 kronorna för att ta en körlektion eller om man med lite vilja klarar uppkörningen ändå? Exakt hur noggranna är de på uppkörningen med hur mycket man kan om bromsfunktionen och olika lastsäkringar osv? Tacksam för svar från de som nyligen kört upp för BE!
 
Sv: Råd vid uppkörning BE

Hej

Körde upp Oktober förra året, så ganska nyligen. Kan bara säga att körskolan va värt varenda krona tycker jag. Dom (den person från vägverket) är mycket noga med säkerhetskontrollen som ska göras innan du börjar uppkörningen. Sedan är det själva manöverprovet (som man oxå får öva på körskolans lektion) ganska lång uppkörning sedan i blandad trafik.
Tänk då att uppkörningen kostar 1500 och missar du så är det snabbt 1500 till.
Tänk sedan på att släpet, som du kör upp med måste vara lastat (tror till hälften iallafall) och säkrat enkligt konstens alla regler.

Lycka till :)
 
Sv: Råd vid uppkörning BE

Instämmer, utan körskolan hade det kostat mig ett par uppkörningar extra (främst säkerhetskontrollen, det är många moment att hålla reda på, skönt att få träna för körskoleläraren).

Det hade snabbt ätit upp förtjänsten, även om min körskola inte var så dyr som din. Ingen inskrivningsavgift, jag gjorde teoriprovet innan jag började köra.

Lånade också deras släp för att inte riskera något problem vid lastningen, och sedan behövde jag ju någon som körde ekipaget till uppkörningsplatsen - annars hade jag blivit av med körkortet.
 
Sv: Råd vid uppkörning BE

Jag tog en lektion på bilskolan (dubbel, ca 80min för 1400kr). Värt varenda krona och behöver man inte köra på den tiden så hinner man igenom funktionsbeskrivning och säkerhetskontroll utan vidare. Jag backade även konbanan och körde en kvart i trafik.

Till uppkörningen körde brorsan som sen var tvungen att sticka, så det var lite nervöst innan jag fick godkänt (hade kunna hämta släpet med min bil sen för det var en B-kombination.
 
Sv: Råd vid uppkörning BE

Jag tog mitt BE-kort utan att ha kört på körskola. Såg till att kolla upp allt man behövde kunna (och lite till..) och precis hur allt skulle kontrolleras osv. Lastade mitt eget släp och säkrade själv, pappa som har BE sedan tidigare körde mig till uppkörningen.
Körde upp för något år sedan.
 
Sv: Råd vid uppkörning BE

Och jag säger som dig.

Körde upp utan att ha tagit några lektioner.
Läste på ordentligt, frågade folk i min omgivning som hade BE hur deras uppkörningar och frågorna vid dessa varit, tog emot tips och sög in all information jag kunde. Är själv skapligt tekniskt lagd och lärde mig hur bromsarna på ett släp fungerar, lastsäkringen samt allt om vikterna och registreringsbevisen likaså - det mesta intressant och inte så "svårt" att lära sig. Allt står ju faktiskt i teoriböckerna.
Uppkörningen gick strålande (hmm... fick lite klagomål på den generella körningen i stadstrafik dock, var visst en skylt jag inte hade koll på - bor ju på landet ;)).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har försökt ta reda på hur en uppkörning för utökat B-kort går till, men fått olika svar? Är det en säkerhetskontroll av ekipaget...
Svar
3
· Visningar
4 569
Hästmänniskan Ska nu ta och köra upp här i sommar och tänkte ta en dubbellektion på körskolan innan uppkörninge för att öka mina chanser att klara...
2
Svar
26
· Visningar
4 433
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Som rubriken säger, har uppkörning nu på tisdag :crazy: Tiden har trillat iväg och jag är inte 100% förberedd. Teorin gick galant...
2 3
Svar
50
· Visningar
18 191
Senast: Bellini
·
O
Hästmänniskan Hur har ni som tagit kortet privat gjort med tex teorin?? Jag har ringt några körskolor där jag bor, jag känner att jag helt bara...
2
Svar
30
· Visningar
2 365
Senast: Joura
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp