Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kul att se! Det är ju sådär djupt jag vill kunna gå, men ja, rom byggdes väl inte på en dag
Kul med coach, har inte riktigt hängt med, men du tävlar? Eller?
Vad är SL-djup? Jag tycker iaf att det ser grymt ut!![]()
Jag vågar inte riktigt göra knäböj eller några övningar alls med skivstång faktiskt, skulle vilja gå igenom med någon för rätt teknik eller så först, är lite rädd för att göra fel och skada mig.
Tack! Jag är totalt talanglös när det kommer till alla typer av rörelser som kräver teknik/koordination så man får vara nöjd för det lilla. Jag hamnar ofta relativt brett (för brett) p.g.a. kombon långa ben/dålig rörlighet. Videon är ett och ett halvt år gammal så jag vet inte riktigt hur det ser ut idag när jag kör; men trycka ut knäna är ju en sån där bra och enkel grej man kan ha i huvudet oavsett. Jag kör inte så mycket tyngdlyftningsövningar längre, bara lite grann på lätta vikter just för rörligheten. Det tar så himla mycket tid att utvecklas och bli bättre på tyngdlyftning och jag upplevde att mitt konditionstränande hämmade mina styrkeökningar rätt mycket.
Angående din video: vadå bilring? Du ser allmänt awesome ut! Det djup du kör är ungefär vad jag försöker hålla också. Måste ju vara bra även när man tävlar i SL att veta att man har marginalerna på sin sida gällande djupet.
Jättekul att se film! ImponerandeUngefär så djupt försöker jag sträva efter även om det inte alltid går. Och ja, absolut är det nog bra att kombinera vanlig böj och frontböj
![]()
Jag ska tävla för damlaget åt klubben i Falkenberg, dock blir det under 2014 så jag får vänta lite, första tävlingen går av stapeln i januari. Målet är SM nästa sommar![]()
Det där har jag också problem med!Mitt problem i böj är att som man tydligt ser i videon att jag fäller framåt lite men det jobbar jag på, mer bålstyrka!
Jag försöker lära mig att böja lite grundare, kan ta 75 kg på samma djup i frontböj, det är lite sjukt men man är ju svagare i bottenläge och jag hade förmodligen inte orkat samma vikt som i filmen. Mitt problem i böj är att som man tydligt ser i videon att jag fäller framåt lite men det jobbar jag på, mer bålstyrka!
Jag springer en del också men det har inte påverkat mina styrkeökningar, intressant hur olika det kan bli. Iofs springer jag ca 12-13 km som mest, ska upp till halvmara till maj för att sedan trappa ner lite, tycker det räcker med 10-15 km![]()
Spännande med provridningVad är det för häst?
Gud vad häftigt![]()
Det där har jag också problem med!
Hur tränar man upp bålstyrkan?Core?
KL.
Precis hemkommen efter ett bröst/tricepspass det blev:
- Hantelflyes 6 kg (ökat!)
- Cable flyes
- Sned bänk i nån jäkla maskin - askass, vill köra vanlig bänk men vågar ju fan inte!
- Pec dec
- Pushdowns
- Kabelpress (repet över huvudet)
- Dips på bänk
Inget vidare bröstpass tyvärr, triceps kändes betydligt bättre. Nåja, blev åtminstone skakis!
Jag faller också framåt. Tycker bälte är en stor hjälp mot det när det börjar bli tyngre, men helt kommer inte jag heller ifrån det. Sen verkar folk liksom ha olika "naturliga" vinklar i kroppen; jag har sett folk som kan gå ass to grass med perfekt rak rygg medan andra (som också är starka och har bra teknik!) inte kan det. Kanske har det lite att göra med hur man är byggd helt enkelt? Tjejer har ju andra vinklar i kroppen än killar dessutom, så jag vet inte om det generellt är svårare för oss.
Jag hade en säsong när jag tränade för ett marathon samtidigt som jag körde tyngdlyftning 3-4 ggr/vecka. Lade alltid långpassen dagen efter benpassen så jag löpte alltid med massakrerade ben, men bättre det än tvärt om. Intervaller kunde jag i princip inte köra dock - distansfart var OK men jag hade svårt att springa snabbt. Nu styrketränar jag 2 ggr i veckan, precis tillräckligt för att inte få träningsvärk. Kul att det funkar bra för dig att springa, jag tror på att vara allroundtränad även om man specialsatsar i någon disciplin.
*kl
Jag har precis klarat av dagens träning, som blev lite hårdare. Drygt 16 km terränglöpning med fartleksinslag. Lade upp det hela så att jag försökte trycka på i uppförsbackarna (och det är en ganska backig runda så det blev rätt jobbigt stundtals). Mjölksyran kommer ganska snabbt så det krävdes mycket pannben, men överlag var känslan bra. Skulle fortfarande behöva äta bättre dock, måste vända min dåliga spiral.
Ikväll är det dags för provridning - jag är så sjuuuukt nervös. Misstänker att jag har överskattat min nuvarande nivå :P. Vi får se hur det gå!