Beach 2014 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del III

Jag rider, gymmar och går stavgång/PW. Och så har jag några ggr varit med på cirkelträningspass på Xtravaganza där jag är medlem.

Jag promenerar, springer och gymmar. Vill gärna gå på gruppträning men det är så dyrt att jag skippar det. :p

Gruppträning på Friskis (främst spin och skivstång), har landsvägscykeln stående i en trainer hemma och där kör jag en gång i veckan, är ute och går en hel del, utövar yoga (dock varit lite av den varan senaste månaderna) och säkert en del annat. Det mesta går i perioder, för några år sedan sprang jag fyra mil i veckan, förra året var det väldigt mycket cykling, i vinter är det gruppträningen som dominerar osv.

Vad tränar ni andra för något??? Gym? Gruppträning??

Följande kategorier finns i min träningsdagbok:
Löpning, längdskidåkning (klassiskt och sen i julas även skate), långfärdsskridskor, cykling i en mängd olika former (MTB, landsväg, velodrom, downhill) och styrketräning.

Till skillnad från många andra är gruppträning inte min tekopp, men funderar på att ge yoga i grupp en chans i år för att förbättra min rörlighet. Räknar inte promenader eller ridning som träning utan mer som allmän fysisk vardagsaktivitet.

*kl*
Jag är på konferens och har idag min tredje vilodag i rad, vilket är väldigt ovanligt om jag inte är sjuk. Tränade på bra under jul- och nyårsveckorna så det är rätt skönt att vila, hoppas på en superpigg kropp nästa vecka. Och kanske blir det äntligen lite vinter, skidåkningsmöjligheterna hittills har ju varit helt bedrövliga.

KL

Har precis kört backintervaller, ca 5 km. Tid ca 40 min, men den är det inget fokus på eftersom jag gick/lunkade i nedförsbacken och sedan sprang uppför. Dödens jävla backe dessutom! Så jag är trött och nöjd :D

Ni har ingen crosstrainer på friskis? Indoor walking är ju crosstrainer men i grupp :-) jag brukar köra det själv om jag haft ont i knäet och inte vill belasta det med löpning. :)

Jag tränar i princip bara styrketräning, kan lägga in lite cardio i form av löpning/crosstrainer då och då men tycker det är förbannat tråkigt!

Jag vet inte men ska ta reda på det! Måste dit och reka lite, känner mig så otroligt bortkommen och vilsen in gym/träningslokaler, dags att komma över det nu ;)

Tränar mest gruppträning på gym (bodypump, step, yoga, alla dansinspirerade pass jag kan hitta) promenerar och rider. Brukar börja springa flera gånger per år, men tycker inte det är roligt, så det håller aldrig :meh:

KL
Skön promenad i duggregn ca 45 minuter, annars lugn dag med lite småpyssel, har köpt nya muffinsformar, så då var jag ju tvungen att provbaka! Kanske inte världens smartaste drag... men jag ska ge bort de flesta!!

KL
Nu är jag tillbaka! Om det är nån som minns korta visit jag gjorde i höstas ;)
Det där med springandet gick... Sådär... Motivationen höll i sig i ett par veckor sen blev det hårt i marken och tiden försvann. Men på de veckorna så förbättrades konditionen markant! Så det är himla tråkigt att jag inte fortsatte.
Men men, efter att ha fått om möjligt ännu värre arbetstider fick jag dessutom lov att låna ut hästen, så där försvann den träningen man fick i stallet varje dag också. Det hela har lett till en fin viktuppgång till hela 60 kg vilket också har vart min målvikt efter ett enormt viktras för ett par år sedan. Men just nu är magen lite för pluffsig och de där extra kg hade ju hellre fått vara muskler än fett så det ska göras nått åt nu! Jag har vart så pass duktig att jag har skaffat mig ett gymkort!

Hittills har jag hunnit med två pass, ett där en kompis var med och visade alla maskiner och lite olika övningar och dagen efter trotsade jag den brutala träningsvärken och körde ett intervall pass på löpbandet. Tanken är att jag ska köra tre pass i veckan, absolut minst två! Det kommer bli två pass två dagar efter varann och ett pass ska hinnas med före jobbet.
Så hur tycker ni att jag ska lägga upp träningen för att få bäst resultat och framförallt för att behålla motivationen? :)

Mitt första mål är att inom en månad få bort pluffset på magen ;)

Senast ändrad:

Vad tränar ni andra för något??? Gym? Gruppträning??

Jag går mest regelbundet på danspass, utöver det så gymmar jag + går på spinningpass och gruppträningspass med typ cirkelträning. Springer litegrann när det är lagom varmt ute :p.

kl

Jag har fortfarande träningsvärk sen mitt gympass i måndags, baksida lår är så stela att jag knappt når ner till marken när jag står upp (når ner med handflata i vanliga fall). Hoppas att jag lyckas bli lite mjukare efter passet idag, tänkte köra en hiphop-klass + rygg-cirkeln som jag skrev om tidigare samt stretcha såklart.

Förresten, hur brukar ni göra med stretching? Stretchar ni alltid/aldrig/sporadiskt? :)
Jag brukar alltid stretcha i slutet av mina pass, tid varierar lite beroende på hur jag känner det, men jag går alltid igenom minst de stora musklerna lite snabbt. Beror nog dels på att jag har en "gymnastik-bakgrund" -det skulle kännas konstigt att inte stretcha, och dels på att jag behöver lite tid på mig att varva ner och svalna av innan jag duschar.

Välkommen tillbaka :) Kul med gymkort, ska du styrketräna och/eller springa på löpband?

Jag stretchar alltid. Har en stretch-rutin jag brukar följa, gör den både efter löpning och efter styrketräning. Det är skönt att stretcha! Jag är noga med att stretcha höfterna eftersom jag haft lite problem där, sen har jag också börjat göra en övning förebyggande för löparknä.

40 minuter yoga blev det idag, jättejobbigt :D Men åh så gosig och mjuk man känner sig efteråt :love:

Tack!
Ja just nu känns det kul hoppas det håller i sig :) Tanken är både styrketräning och löpning, när konditionen och styrkan är lite bättre tänkte jag kolla vad det finns för pass också. Just nu är jag alldeles för klen för grupp träning hehe.

KL

Någon som har tips på hur man förbättrar sin simteknik?

Jag inser kallt att jag måste simma typ fyra ggr i veckan, minst, den närmaste framtiden. Jag har ungefär världshistoriens sämsta simteknik :( Jag tar mig fram - men det går långsamt och tungt. En vän har tidigare jobbat som simlärare och hon säger att det är för att jag drar bak huvudet för mycket, vilket gör att benen sjunker ned och tar emot, samt att jag tar för korta armtag.

Hur övar jag bäst upp simtekniken? Jag behöver bli snabbare och bättre! Har ju inte simmat ordentligt på tio år (tuuuuur att mitt gym har bassäng!!).

Det undrar jag med! På skolidrotten brukade vi köra 10 längder varav 2 ryggsim innan det var "fritt bad". Jag var alltid sist, och inte lite efter heller. Läraren och jag ingick sedan ett avtal om att jag kunde simma 6 längder totalt istället för att jag skulle få bada fritt i mer än 15 minuter.

Tror att mitt problem också är själva positionen i vattnet. Får alltid väldigt ont i nacken och nedre ryggen. Antagligen för att jag drar bak huvudet och kämpar med att försöka hålla benen längre upp. Men jag fattar dock inte hur jag ska lyckas ta fram huvudet mer, då måste jag ju andas vatten!? :eek:

Samma här! Jag brukade alltid fuska och säga att jag simmat mer än jag gjort... Gjorde säkert mig själv en otjänst :grin: Och under högstadiet skolkade jag från idrotten - särskilt badet :p

Ja! Det är precis så det känns! Ländryggen och nacken/axlarna blir jääääättetrötta och simmar jag länge får jag typ ont! Men jag vet i alla fall att man ska ha typ en rak linje längs ryggen och inte simma som en jävla ostbåge, men det är ju svårt! Man kanske får göra lite som de som crawlar - ned med huvudet under vattnet och sedan ta luft? Typ plöja, haha. Eller något... Jag vet inte. Mitt krux är nog mest att jag är rädd för kallsupar och vatten i ögonen, jag är ju en sån där som även håller för näsan när jag hoppar i :p

Jag har exakt samma problem!! Därför jag inte gillar att simma:cautious:
Får ont i nacke och axlar och känner mig bara allämnt spänd om jag simmar längre än typ 1 längd... Ryggsimm går fint men bröstsim:wtf:

Så jag är också intresserad av en lösning för bättre teknik:D

Samma här! Ryggsim går bra, och att simma helt under vattnet! (Eller ja, man simmar ju alltid under vattnet, annars blir det nog lite svårt, men ni fattar :p) . Men det måste nog bero på att man då håller en rak linje? Så Rak Linje är nog hemligheten. Hur man får till det är dock en annan fråga :p Man får kanske knyta fast en bräda längs ryggraden så att man inte kan böja sig så mycket :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ 4/3 skadade mitt barn tummen på ett sätt som gjorde att hen var tvungen att sy fyra stygn. Skadan gick ner till benet. Såret har läkt...
Svar
3
· Visningar
538
Senast: Roheryn
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 19 20 21
Svar
412
· Visningar
9 382
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 675
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka