Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Påväg hem från Göteborg efter en dag på stan och besök hos en kompis. Har väl gått bättre med maten idag än det gjort sen jag blev utskriven. Så gott som alla mål med hela näringskedjan inprickad. Har visserligen kvällis kvar, och hur det blir med det vet jag inte. Har väl tagit lite för mycket tabletter, inte dödligt eftersom jag inte har starkare tabletter med mig, men förhoppningsvis så jag somnar och slipper finnas för en stund. Även om det kanske vore bättre att somna för gott så sitter jag på ett tåg och finns väl bättre och lämpligare tillfällen att försvinna helt. Orkar inte bry mig om hur jag ska komma av tåget på rätt station, men det reder sig. Djuren hemma har mat och vatten och är under uppsikt så har inget direkt akut att fixa hemma.
Återigen känner jag igen mig, jag använder också tabletter när jag mår dåligt. Problemet är ju att man inte vet när det blir skadligt för om man använder tabletter en längre period kanske man en dag kommer till den gränsen att det blir för mycket för kroppen trots att man inte tagit större dos än vanligt. Lider med dig i det du skriver, det gör ont att läsa om hur dåligt du mår och att jag känner igen mig så mycket.

Åt du kvällsmålet som du skulle sen på kvällen?

Nu ska jag skryta lite, sen jag slutade terapin för ca en månad sedan så har jag på egen hand lyckats stå still i vikt och till och med gå upp lite i vikt. Detta helt utan att någon har koll på mig eller väger mig. Jag har klarat det bara på ren envishet och för att jag vill ge det hela en chans. Jag mår så dåligt på alla andra sätt att jag inte orkar en svacka till med anorexin. Ett problem är dock att jag inte klarar att äta lagad mat och att jag äter exakt samma saker varje dag, klarar inte av att ta beslut om maten och allt kaloriräknande så då har det blivit enklare att bara äta samma varje dag. Men det får bli nästa sak att jobba på. Just nu är fokus på att hålla vikten och äta regelbundet. Om jag har gått upp igen nästa vecka kommer den sista näringsdrycken plockas bort, jag hade gått upp lite idag men för att inte göra något förhastat eftersom vikten kan variera från dag till dag bestämde jag att inte ta bort den redan idag trots att jag är på delmålsvikten nu utan jag väntar en vecka till och ser hur det ser ut då. Det känns som ett moget och stort beslut.

Har massor, massor av kaos i huvudet och klarar inte kaos med maten så jag kommer fortsätta äta på det här kontrollerade sättet och så här ensidigt. Det händer så mycket både inom mig och omkring mig, en turbulent tid och jag har svårt att klara av pressen från skolan och det händer mycket i vården omkring mig nu. Kaos som sagt.

Nu ska jag skryta lite, sen jag slutade terapin för ca en månad sedan så har jag på egen hand lyckats stå still i vikt och till och med gå upp lite i vikt. Detta helt utan att någon har koll på mig eller väger mig. Jag har klarat det bara på ren envishet och för att jag vill ge det hela en chans. Jag mår så dåligt på alla andra sätt att jag inte orkar en svacka till med anorexin. Ett problem är dock att jag inte klarar att äta lagad mat och att jag äter exakt samma saker varje dag, klarar inte av att ta beslut om maten och allt kaloriräknande så då har det blivit enklare att bara äta samma varje dag. Men det får bli nästa sak att jobba på. Just nu är fokus på att hålla vikten och äta regelbundet. Om jag har gått upp igen nästa vecka kommer den sista näringsdrycken plockas bort, jag hade gått upp lite idag men för att inte göra något förhastat eftersom vikten kan variera från dag till dag bestämde jag att inte ta bort den redan idag trots att jag är på delmålsvikten nu utan jag väntar en vecka till och ser hur det ser ut då. Det känns som ett moget och stort beslut.

Har massor, massor av kaos i huvudet och klarar inte kaos med maten så jag kommer fortsätta äta på det här kontrollerade sättet och så här ensidigt. Det händer så mycket både inom mig och omkring mig, en turbulent tid och jag har svårt att klara av pressen från skolan och det händer mycket i vården omkring mig nu. Kaos som sagt.
Härligt att höra att det fortsätter åt rätt håll!
Tänkte bara ställa en fråga: vad kommer du ersätta näringsdrycken med när du tar bort den? Så du inte blir av med massa kalorier utan att fylla ut åtminstone delar av det med något annat :)

@zassoo Jag får skylla mig själv, som sagt jag frågade! :D Men vad trist att du känner så, men då låter det bra att ta en paus och kommer åter när du fått lite tid att chilla. :) Hoppas motivationen kommer åter snart!

@cili ah nej jag förstår, och 400 i månaden är mycket för att simma! För oss kostar det typ 900 om året eller så. Hmm, hur är det med promenader och så då? Yoga? Sånt man kan göra som kanske inte är så jätteansträngande men som går att göra billigt och som gör att du får motivationen åter. :)

@Jenka På Torvalla. :) Simmar du något?

@Praeterea Hej! Det låter som en bra plan, rätt värdo att träna om du inte hinner äta och sova. :p

Tackar som frågar, det är rätt bra! Jag har varit förkyld typ en vecka och har precis blivit frisk. Har haft en träningsmässig svacka i typ ett halvår, kört derbyträningar och så har jag försökt lägga in att gå när utrymme funnits. Men nu har jag under förkylda veckan peppat för att komma igång med träningen igen, så nu är planen att komma igång med träningen igen.

Byter jobb nu i månadsskiftet, så förhoppningsvis kommer jag att kunna träna hyfsat mycket även på nya jobbet. Blir dagtid och tokmycket mer restid, men jag hoppas på att det ska funka ändå. :) Är tokpeppad på nya jobbet hursom! :D

Härligt att höra att det fortsätter åt rätt håll!
Tänkte bara ställa en fråga: vad kommer du ersätta näringsdrycken med när du tar bort den? Så du inte blir av med massa kalorier utan att fylla ut åtminstone delar av det med något annat :)
Jag hade väl inte tänkt ersätta den med något eftersom den i grund och botten var till för just viktuppgång så när jag inte behöver gå upp mer i vikt och om jag klarar att stå still i vikt så behöver jag inte den extra näringen. Så jag kommer nog fortsätta äta som nu med kanske något litet extra, typ en frukt eller så kanske eller inget alls. Men märker jag att jag går ner i vikt så måste jag antingen lägga till något eller börja med näringsdrycken igen.

Jag hade väl inte tänkt ersätta den med något eftersom den i grund och botten var till för just viktuppgång så när jag inte behöver gå upp mer i vikt och om jag klarar att stå still i vikt så behöver jag inte den extra näringen. Så jag kommer nog fortsätta äta som nu med kanske något litet extra, typ en frukt eller så kanske eller inget alls. Men märker jag att jag går ner i vikt så måste jag antingen lägga till något eller börja med näringsdrycken igen.
Har nåt svagt minne om att den där näringsdrycken motsvarade ganska mycket nämligen, så du inte plötsligt får i dig för lite och tappar igen :)
Men en frukt låter bra! Då får du ju i dig lite extra vitaminer också :)

@cili ah nej jag förstår, och 400 i månaden är mycket för att simma! För oss kostar det typ 900 om året eller så. Hmm, hur är det med promenader och så då? Yoga? Sånt man kan göra som kanske inte är så jätteansträngande men som går att göra billigt och som gör att du får motivationen åter. :)

Jag hade visst läst som en kratta. 399 kr/mån var för gym+bassäng om man tecknar sig för 4 månader. För 12 månader är det 229 kr/mån för samma, det hade ju känts rätt värt för dom verkar ha roliga pass där. Men frågan är ju hur länge jag blir kvar här? Som det känns nu lär jag stanna åtminstone till sommaren (trivs himla bra i nya lägenheten!), och då blir det ju billigare än fyramånadersdealen fast för längre tid. Om jag stannar så är ju 229kr/mån asbra. Fan vad svårt det ska vara...
För bara inomhusbassäng är det 1300 kr för ett årskort, inte farligt alls. Men fortfarande är ju frågan om det är tillräckligt folktomt för mig.
Gymmet/simhallen ligger typ 200m från min dörr, så det blir ju inte speciellt svårt att ta sig dit.

Nuvarande gymmet kostar mig ingenting, det har jobbet betalat. Så jag behöver ju inte fundera över dubbla kostnader.

Hilfe? :D

@cili Om jag vore du skulle jag gå dit och testa några gånger vid de tidpunkter du brukar träna, för att kolla hur mycket folk det är. Är det lagom så kör på ett simkort och träna på nuvarande ställe (om du trivs där), och ta plus gym om du till sommaren bestämmer dig för att stanna kvar. Eller ja, så skulle jag göra iaf. För är du bara kvar till sommaren (juni?) blir det betydligt dyrare att ta helårsgrejen, även om den är billigare per månad. :)

@Mammas nej har inte motionssimmat på några år (typ i samma veva som jag åkte till Mexiko) men det vore trevligt nån gång ibland!

kl
Har idag suttit och kollat prova-på-klättringar också, vore kul att göra med sambon nån helg :) Har inte klättrat sen gymnasiet tror jag!

@cili Om jag vore du skulle jag gå dit och testa några gånger vid de tidpunkter du brukar träna, för att kolla hur mycket folk det är. Är det lagom så kör på ett simkort och träna på nuvarande ställe (om du trivs där), och ta plus gym om du till sommaren bestämmer dig för att stanna kvar. Eller ja, så skulle jag göra iaf. För är du bara kvar till sommaren (juni?) blir det betydligt dyrare att ta helårsgrejen, även om den är billigare per månad. :)
Dessvärre erbjuds bara en prova-på-träning. Men man kan ju alltid fråga personalen om hur mycket folk det brukar vara vid olika tider/dagar.
Nackdelen med gymmet jag har nu är att det ligger i Göteborg. Alltså måste jag bestämma redan dagen innan att jag ska träna och då packa ner kläder, sen släpa på gymväskan hela dagen i skolan. Det finns inga pass där som matchar mina föreläsningstider :(
Så när skillnaden är 100 spänn/mån för att få tillgång till gymmet här också känns det rätt billigt, speciellt när dom har massor med pass som funkar bättre i tid (eftersom det ligger så nära där jag bor). Har bestämt mig för att gå dit och kolla i alla fall, till att börja med. Så får vi se om det fortfarande är intressant efter det.
Tror att en stor del i att jag tappat suget är att det blir så omständligt att ta sig dit. Jag kan liksom inte känna "åh, nu vill jag dra och träna!" och göra det, eftersom det går ett tåg i timmen större delen av dygnet och sen är resan 1h dit och 1h hem. Lite samma problem som @zassoo tror jag

Fick förresten svar på min medryttarannons idag. Det vore så himla roligt att få komma ut och rida på en snäll häst någon gång per vecka, så jag hoppas att den ska kunna vara nåt för mig :)

Jag låg och sov på soffan idag när de ringde från dagis. Både dottern och jag är sjuka. Jag lyckades släpa mig upp och hämta henne, sen som mamma över och var med oss hela kvällen, fixade mat och allt sånt :love: Imorgon blir det soffhäng igen!

Oerhört bra jobbat @Qelina! Bara det här du skriver om att du väntar med att ta bort näringsdrycken för att du är medveten om att vikten kan pendla lite från dag till dag är fantastiskt att läsa, mycket sunt och moget tänkt av dig och det om något bevisar att även hjärnan är på väg på rätt håll!

KL

Jag körde Bootcamp och Abs Attack som vanligt, och var ensam på passet som vanligt. Det är rätt fantastiskt egentligen; 40-50 minuters hårdträning med ett PT utan att jag betalar ett enda öre extra :D Det innebär ju dock också att all fokus är på mig och att han gör passet precis så hårt så att min kropp ska hata det, men jag får ju bra träning i alla fall... Ty fusan vad slut jag var efter dagens pass; jag räknar kallt med trötta muskler imorgon!

Alltså @Mineur du har ju verkligen guldläge där med PT-pass! :D

@Mammas Tack för sympatier, jag är lite ynklig för tillfället :p

------------

Alla: Jag läser allt ni skriver och ni inspirerar! Själv har jag väldigt ont i halsen, men när det väl har börjat lätta tänkte jag återinföra yogan i mitt liv, tror det behövs på många plan. Tänker inte sträva efter ytterligare träning förrän framåt jul, så fram till dess får det bli ridning, promenader och yoga. Och chill ;)

Nepp, det är själv eller inte alls. Just nu känns det dessutom som att jag bara skulle jämföra mig med en träningskompis och ge upp helt över hur kass jag är i jämförelse (åh hej självförtroende, var tog du vägen?!).
Passen stämmer inte alls ihop med hur jag går i skolan :( Hinner inte till de som börjar kl 12 och sen brukar inte nästa vara förrän 16, och att sitta och vänta på ett gympass i fyra timmar känns inte så lockande :/

Men du, ska vi inte ta och träna på fredag då? Om du är i stan då? Jag ska iväg, men det är först vid fyratiden, så någon gång mellan 11 och 16 kan jag. :)

Personbästa i marklyft idag - 80kg! Det är mer än jag någonsin tagit, så jag känner mig sjukt grym! Jag har haft svårt att släppa hela "för si och så länge sedan var jag mycket bättre och blablabla". Men nu är jag faktiskt mycket bättre än jag var då. Trots att jag väger mer. Och det gör ingenting eftersom jag är grym ändå! Och jag är pigg, glad och mår bra! :banana: PT-passet idag bestod av två personbästa (rodd och marklyft) och det var de enda två grejer vi hann med, för sedan pratade vi bort resten. Dock väldigt viktiga ämnen så det blev nästan en psykologtimme, haha. Vi pratade om förhållningssätt till kosten, ätstörningar och andra fixeringar, så det var verkligen skitviktigt och VÄRT att "spola" en halvtimmes träning på. Nästa PT-pass är det benpress och då hoppas jag slå personbästa också!

Men du, ska vi inte ta och träna på fredag då? Om du är i stan då? Jag ska iväg, men det är först vid fyratiden, så någon gång mellan 11 och 16 kan jag. :)
Har tenta vid lunch och sen ska jag skynda hem till dejten/vadhannuär, så just fredag går inte :(

kl
Är hemma sjuk idag, igen. Är uppe i en vecka nu, det går lite upp och ner med febern men ont i halsen har jag mest hela tiden + de jäkla blodtrycksfallen så fort jag reser mig upp.
Får se om jag tar en promenad bort till gymmet/simhallen här idag och kollar runt lite, ska ändå iväg åt det hållet för att hämta ett paket så det vore smidigt att ta "på vägen". Dessutom ingen risk att jag tar något förhastat beslut, eftersom jag ändå är för sjuk för att träna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 936
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 518
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 389
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 552
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka