Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cili - kan du träna med någon? Gå på något nytt pass som verkar roligt? Det kan också hjälpa att ha ett tydligt mål med träningen, ex att innan året är slut ska jag klara 5 chins.

Idag har jag spelat squash för första gången och herreminje så roligt det var :D Rekommenderas för er som inte provat! Ikväll väntar en timmes core, sist hade jag träningsvärk flera dar efteråt :p

Nu behöver jag hjälp: hur får man inspiration och motivation den här årstiden?
Har ingen lust att gå till gymmet (trots att jag åker förbi där varje dag mellan skola och tåg), blir sjuk mest hela tiden, känner mig som en stor oformlig blob, har bara lust att äta massa onyttigt, ingen ork att ställa mig och laga bra mat (för det är så tråkigt att laga mat till sig själv).
Hur kommer man ur den här bubblan? Jag vill ju vara frisk, stark och snygg, men det räcker liksom inte när det känns som att det är helt omöjligt och fötterna sitter fast i tuggummi.
Har dessutom en intensiv period i skolan just nu (tenta varannan vecka... yay...) med tuffa ämnen. Vet ju att jag skulle må så mycket bättre av att ta nån pluggpaus här och där och ägna mig åt träning, men jag får liksom inte tummen ur för "allt känns meningslöst". Pissnovember.

Den enda fördelen just nu är att det är en hel del trappor i skolan samt att jag går till och från tåget varje skoldag (totalt ca 3 km), så jag är ju inte helt stillasittande. Har lämnat bilen hos min pappa så om jag vill ta mig nånstans är det ben och kollektivtrafik som gäller.

Planera in ett gympass eller annat roligt vid nån tidpunkt då du har möjlighet och tid. Sen får du helt enkelt se till att hålla det! Har man bara kommit iväg en gång blir det lättare nästa gång. :) Men är du sjuk ska du såklart inte träna. Däremot som du säger, att röra på sig under pluggintensiva perioder är väldigt skönt!

KL

Idag blev det en ganska lugn ridtur i skogen, och solen tittade fram i en halv minut eller så!! Genom tunna moln, men ändå! :D

Sen har jag gått till, på och från stan. :) Tar ca 25 min att gå enkel väg så det är ganska väl promenerat nu enligt mina trötta ben! Får så ont av att gå på asfalt hela tiden, men har iaf rört på mig.

@cili - kan du träna med någon? Gå på något nytt pass som verkar roligt? Det kan också hjälpa att ha ett tydligt mål med träningen, ex att innan året är slut ska jag klara 5 chins.
Nepp, det är själv eller inte alls. Just nu känns det dessutom som att jag bara skulle jämföra mig med en träningskompis och ge upp helt över hur kass jag är i jämförelse (åh hej självförtroende, var tog du vägen?!).
Passen stämmer inte alls ihop med hur jag går i skolan :( Hinner inte till de som börjar kl 12 och sen brukar inte nästa vara förrän 16, och att sitta och vänta på ett gympass i fyra timmar känns inte så lockande :/

Nu behöver jag hjälp: hur får man inspiration och motivation den här årstiden?
Har ingen lust att gå till gymmet (trots att jag åker förbi där varje dag mellan skola och tåg), blir sjuk mest hela tiden, känner mig som en stor oformlig blob, har bara lust att äta massa onyttigt, ingen ork att ställa mig och laga bra mat (för det är så tråkigt att laga mat till sig själv).
Hur kommer man ur den här bubblan? Jag vill ju vara frisk, stark och snygg, men det räcker liksom inte när det känns som att det är helt omöjligt och fötterna sitter fast i tuggummi.
Har dessutom en intensiv period i skolan just nu (tenta varannan vecka... yay...) med tuffa ämnen. Vet ju att jag skulle må så mycket bättre av att ta nån pluggpaus här och där och ägna mig åt träning, men jag får liksom inte tummen ur för "allt känns meningslöst". Pissnovember.

Den enda fördelen just nu är att det är en hel del trappor i skolan samt att jag går till och från tåget varje skoldag (totalt ca 3 km), så jag är ju inte helt stillasittande. Har lämnat bilen hos min pappa så om jag vill ta mig nånstans är det ben och kollektivtrafik som gäller.
Jag tänker att jag ska träna åtminstone en liten stund, och oftast känns det bra att fortsätta när den där stunden har gått. Försöker ha träningssällskap ibland, och effektivisera genom att transportlöpa eller använda gymmet på jobbet innan jag börjar.
Så föreställer jag mig hur trevligt det ska bli att springa långturer i sommar:D

Kl
Idag blev det en rejäl tur med en kompis. Kunde springa på bra sista kilometrarna, det kändes roligt.
Blev lite höbalsrullning och vattendunkskörning också, funktionell styrka:D

Påväg hem från Göteborg efter en dag på stan och besök hos en kompis. Har väl gått bättre med maten idag än det gjort sen jag blev utskriven. Så gott som alla mål med hela näringskedjan inprickad. Har visserligen kvällis kvar, och hur det blir med det vet jag inte. Har väl tagit lite för mycket tabletter, inte dödligt eftersom jag inte har starkare tabletter med mig, men förhoppningsvis så jag somnar och slipper finnas för en stund. Även om det kanske vore bättre att somna för gott så sitter jag på ett tåg och finns väl bättre och lämpligare tillfällen att försvinna helt. Orkar inte bry mig om hur jag ska komma av tåget på rätt station, men det reder sig. Djuren hemma har mat och vatten och är under uppsikt så har inget direkt akut att fixa hemma.

@cili Jag är i precis samma situation. Plugget tar kål på mig trots att jag inte orkar göra något med det, jag är småsjuk mest hela tiden (är just nu jättetjock i halsen) och det känns som att jag bara släpar mig fram i någon slags tjock sirap :crazy: Hästar är det enda som känns kul så jag hänger i stallet och försöker förneka allt annat. Äter pepparkakor tills det sprutar ur öronen :p Jag försöker hålla mig flytande fram till jullovet och ta nya tag då...

@cili @zassoo

Skönt att ha fler i båten men i mitt fall är det förstås graviditeten som ställer till det. Veckans fysiska aktivitet, som verkligen inte varit av den extrema sorten, har tyvärr gett resultatet att jag fått ont i kroppe. Om jag håller mig till vardagsmotion (transportcykling, kortare promenader etc.) och sover typ 10-12 timmar per natt mår jag bra, men det är inte så himla roligt. Dessutom blir dagarna väldigt korta när jag sover så mycket; mellan heltidsplugg, körlektioner/övningskörning, laga mat och andra tråkiga måste-sysslor och typ träffa min sambo blir det inte mycket tid över till något annat förutom på helgerna.

Nåja... Någon gång i april - senast - är det över! :D

@cili Det må låta uttjatat och klyschigt, men för mig är rutiner den enda lösningen som faktiskt funkar när jag tycker det är svårt med motivationen. Den här terminen började jag till exempel med ett PT-pass i veckan som enda fasta träningsrutinen. Efter några veckor insåg jag att Bootcamp & Abs Attack på måndagar var rätt trevligt, så då la jag in det som ett mål en gång i veckan också (även om det inte alltid håller p.g.a jobbet). Nu har jag testat ytterligare ett nytt pass som går varje fredagseftermiddag, och är sugen på att göra även det till en rutin. Och ju mer jag tränar efter dessa rutiner, desto roligare och mer inspirerande blir det att träna själv, vilket leder till fler gympass. Jag tror alltså på det här att tvinga sig till gymmet 1/2/3/4/whatever gånger i veckan tillräckligt länge för att det ska börja kännas som en rutin som är skön och rolig att upprätthålla.

Å andra sidan tror jag också på zassoo:s och tassens taktik att helt enkelt skita i det en stund och återkomma när livet ordnar upp sig lite, så det beror lite på exakt hur stressigt och jobbigt det känns med träningen och livet i övrigt. Är det liksom som så att du verkligen inte kan hitta tiden, eller är det mer så att du känner att du har lite tid över som du faktiskt lika gärna kunde spendera på gymmet?

Jag är så nöjd med träningsveckan verkligen, och peppad på en ny! Såhär blev den som gick:

Måndag: Bootcamp och Abs Attack på gymmet. Svettigt men inte lika svidande jobbigt för musklerna som vanligt.
Tisdag: PT-pass med fokus ben, axlar och triceps.
Onsdag: Vila.
Torsdag: Självständigt gympass med fokus bröst, axlar och biceps.
Fredag: Insanity på gymmet. Världsrekord i mängden svett producerad på 45 min.
Lördag: Självständigt gympass med fokus ben och mage.
Söndag: Vila.

Idag har jag ont i rumpan, vaderna samt baksida lår efter gårdagens benpass, och det gör mig så glad :D Imorgon blir det Bootcamp & Abs vilket jag lääängtar till, tisdag blir PT-pass, onsdag självständigt och sedan blir det vila resten av veckan. Jag får nämligen besök av familjen från Sverige, så jag ska vältra mig i restaurangmat, shopping och diverse svenska delikatesser i dagarna 4 :bump:

Jag har snorat floder sen i lördags och är fortfarande inte frisk nog att springa :(. Jag är så himla sällan sjuk och är inte särskilt bra på det. Tänker nog köra lite lätt styrka och yoga ikväll i alla fall, det borde jag orka med.

Jag har tagit det lugnt hela helgen (förutom en julmarknad) och det får nog bli samma idag. Huvudvärk och halsont. Ska ju till Skåne på torsdag och jag vill INTE vara sjuk då. Då får träningen hellre lida. Detta trots att jag lagt löjligt mycket tid på att pumpa upp en ny pilatesboll med en liten handpump... :meh: :D

November är väl roligt? :yuck:

@cili Hur är det med träning du gillar, kan du byta träningsform tror du? Det tycker jag hjälper när jag behöver en nytändning. Simning tycker jag är skönt när det är såhär höstigt det är just nu.

Hej igen tråden! :D Hur är läget med alla?

Hej @Mammas , kul att se dig! :)

Läget med mig är sådär. Känner mig jättelåg, ont i halsen och seghet som kommer och går och ingen ork. Vilket ger ingen träning, dålig mat och allmän depp. Men jag rider och promenerar i alla fall.

Planen är att hålla mig flytande fram till jul och sen göra en nystart under jullovet. Jag vill träna och jag vill äta bättre men orkar verkligen inte. Blä!

Ursäkta negativa zass men du frågade :D

Hoppas allt är bra med dig!

@cili Hur är det med träning du gillar, kan du byta träningsform tror du? Det tycker jag hjälper när jag behöver en nytändning. Simning tycker jag är skönt när det är såhär höstigt det är just nu.

Hej igen tråden! :D Hur är läget med alla?
Vet inte vad jag skulle byta till i så fall? Och studentbudget sätter ju rätt rejäla gränser dessvärre :(
Simning är inte riktigt min grej, är så himla vattenrädd och vet inte hur mycket folk det är på simhallen här. Priset ligger dessutom på 399kr/mån. Risken är att jag skulle känna press att utnyttja kortet pga månadskostnaden och få massa ångest om det är för mycket människor i bassängen (jag vill typ vara ensam, då kan jag vara någorlunda lugn).
Vågar inte springa med mina knän just nu, behöver stärka upp dom igen först eftersom dom är för instabila nu (vilket då också stryker massa andra sporter från listan).
I övrigt vet jag inte riktigt vad jag skulle kunna ägna mig åt :(

Hej @Mammas kul att se dig! Hur är det med dig?

Jag är rätt träningssugen, men tittar jag i min kalender inser jag att jag nog måste lägga min lediga tid på tråkigheter som äta och sova om jag ska klara jobbet fram till jul. Blir det träning får det nog ses som en bonus.

Känner mig uppgiven. Längtar så efter att få börja träna, men mensen vägrar att komma. Fram tills dess går jag mina promenader, men ärligt talat är jag så ledsen. Huvudet är inte friskt, jag har hela tiden tankar och förhoppningar om att om jag bara går ner några kilon nu, så kommer allt bli bättre. Jag menar inte att gå ner allt jag gått upp, men något. Kanske jag faktiskt kan trivas med mig själv då? Jag har mer erfarenhet nu så jag borde kunna bromsa när jag nått en vikt jag trivs bättre med.

Är överlag låg idag. Jag ser människor jag träffat genom åren med liknande problem gå vidare och utvecklas, men för mig gick det någonstans åt fel hål direkt jag blev utskriven. Eller ja, egentligen unnandes med. Var inte ärlig mot personalen och berättade inte hur det gick på hemträningarna. Den friska jag ångrar det.. Men det sjuka är rätt lättad över att "ha kommit undan".
Håller med de andra som svarat dig och vill säga att du inte är ensam. Jag befinner mig själv i nästan exakt samma position men har bestämt mig för att inte gå ner i vikt alls utan ge det här en chans. Se om jag kan vänja mig vid min nya kropp, lära mig att acceptera den och vara glad för vad en friskare kropp kan klara av. Svårt, svårt och det kräver att jag gör aktiva val vid varje måltid och vid varje promenad och att jag gör det varje dag.

Nu har jag i alla fall hittat det lopp jag siktar på att börja säsongen 2015 med. Den 1 maj i grannstan, 5 eller 10 km återstår att se. Har fokus inriktat på 5 km just nu, för det vet jag att jag klarar av även om jag inte hinner konditionsträna så mycket (dvs mindre press).
Så nu kanske jag kan hitta lite motivation att köra igång med styrketräning. För utan benstyrka blir det ingen löpning, för då går knäna sönder och så får jag köra ännu en rehabperiod.
För er som nyligen hoppat in i tråden låter det kanske jättekonstigt att börja förbereda sig för ett 5km-lopp ett halvår i förväg, så jag kan ju passa på att förklara att jag haft rejäla knäproblem. Har opererat båda samt sabbat en menisk efter det (för ett år sedan). Har fått kämpa rätt rejält för att hitta en väg som fungerar för mig, och den heter tyvärr "långa, långsamma, tråkiga uppbyggnadsvägen". Men å andra sidan är det inte direkt roligare att ligga i soffan och ha ont heller ;)

Har ni några lopp ni ska springa nu i vinter/vår? Hur lägger ni upp er träning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 936
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 518
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 389
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 552
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka