Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Qelina
Åh, du har ju hört detta hur ,många gånger som helst säkert men vila innebär ju VILA. Alltså, inte över en timmes promenerande <3 (svårt, jag vet! känner igen det från när jag var sjuk förra hösten)
Ja visst är det dumt att det liksom inte går in i huvudet trots att man hört det. I lördags ringde jag min mamma 4 gånger för att höra om det var ok att äta något på kvällen eftersom jag inte gått så mycket. Det kändes inte som att jag behövde följa matplaneringen och äta något när jag inte rört mig som vanligt. Så upprepning av samma saker behövs för att stilla ångesten så därför är jag tacksam för ditt svar.

Ikväll blir en stor utmaning! Jag ska äta något till middag idag, det har jag inte gjort nu när jag varit sjuk. Det får bli ett päron eller gröt, vet att det inte är någon rejäl middag men det är själva grejen att överhuvudtaget äta något som är utmaningen. Är jätte rädd och har ångest inför det här :(

Till alla er som svarat på mitt lilla dilemma, tack! :bow: Jag tar till mig allt ni skriver, och jag ska skicka iväg ett mejl till läraren och höra hur hon har tänkt kring uppgiften. Det hade gjort jättemycket att kunna gå in lite när som helst (jag skulle utan problem kunna gå in tre-fyra gånger/dag bara jag slapp sitta uppbokad exakta tider och tjafsa med de andra i gruppen). Uppgiften är upplagd att ena delen är diskussion kring frågorna, sen ska vi kort svara på frågorna även skriftligt, och då använder vi google doc. Det skriftliga har ändå flutit hjälpligt, för där har var och en kunnat skriva lite när den själv vill (sen att det är 90% jag som skrivit texten är en annan sak, men av två onda ting är det bättre att göra det mesta själv).

Idag har jag varit ute och ridit en timme tillsammans med den andra ponnyns medryttare. För att underlätta resten av veckan tänkte jag lägga båda ponnyns vilodagar samt hennes "promenaddag" (då är vi bara ute i 20-30 minuter) på vardagarna den här veckan, för att försöka få ner timmarna i stallet lite. Medan vi var ute mockade medryttarens föräldrar alla boxarna, så jag behövde bara packa höet när vi kom tillbaka, precis vad jag behövde just idag.

@Kiwifrukt Du har fått så mycket bra svar redan att jag nöjer mig med att säga att jag vet exakt hur vansinnigt stressande och frustrerande det är med grupparbete. Mitt universitet är väldigt förtjust i just detta koncept och minst hälften av allt betygsatt under de första tre åren här har varit grupparbete. Jag kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger det faktiskt fungerat. Det är sista året är fokus dock mycket mer individuellt, och tro mig när jag säger att jag mår otroligt mycket bättre av att inte behöva jaga, hetsa, stressa och jobba för fyra bara för att folk är lata, omogna och utnyttjande!

Abs Attack och ben på gymmet blev det för lilla mig idag. Det var jätteskönt, men instruktören för Abs Attack var ny och det var inte riktigt lika tufft som vanligt. Bra gick det dock, och sedan när jag körde ben vågade jag mig på att höja vikterna i både knäböj, single leg press och vanlig leg press. Känner mig oerhört nöjd med detta och med träningen överlag just nu! :)

Här hade jag tänkt köra ett danspass med mitt wii såhär på kvällskvisten, men nehejdå, istället torkas det näsblod. Igen. Stresshelvete!

Till alla er som svarat på mitt lilla dilemma, tack! :bow: Jag tar till mig allt ni skriver, och jag ska skicka iväg ett mejl till läraren och höra hur hon har tänkt kring uppgiften. Det hade gjort jättemycket att kunna gå in lite när som helst (jag skulle utan problem kunna gå in tre-fyra gånger/dag bara jag slapp sitta uppbokad exakta tider och tjafsa med de andra i gruppen). Uppgiften är upplagd att ena delen är diskussion kring frågorna, sen ska vi kort svara på frågorna även skriftligt, och då använder vi google doc. Det skriftliga har ändå flutit hjälpligt, för där har var och en kunnat skriva lite när den själv vill (sen att det är 90% jag som skrivit texten är en annan sak, men av två onda ting är det bättre att göra det mesta själv).

Idag har jag varit ute och ridit en timme tillsammans med den andra ponnyns medryttare. För att underlätta resten av veckan tänkte jag lägga båda ponnyns vilodagar samt hennes "promenaddag" (då är vi bara ute i 20-30 minuter) på vardagarna den här veckan, för att försöka få ner timmarna i stallet lite. Medan vi var ute mockade medryttarens föräldrar alla boxarna, så jag behövde bara packa höet när vi kom tillbaka, precis vad jag behövde just idag.
Vad bra att du tar tag i det, det är ju inte alls kul att gå runt och vara ständigt stressad och oroad. Hoppas läraren svarar snabbt och att din grupp skärper till sig.

Blir så avundsjuk på alla er som har häst, min häst är utlånad på foder för att jag inte kunde ta hand om henne eftersom jag var sjuk, pengarna räckte inte till och det var svårt att hinna med. Vill ha hem henne igen men vet inte hur det ska gå ihop sig. Just nu skulle det gå, när jag pluggar hemifrån. Men från och med nästa sommar ska jag arbetsträna och även om det bara är några timmar per dag är jag rädd att det skulle innebära att jag inte har tid till min hund som nu. Han skulle behöva vara ensam både då jag är på arbetsträningen och när jag är i stallet (och det tar ju ett par timmar) och han är inte van att vara ensam så mycket om dagarna, kan lämna honom ett par timmar men helst bara en gång per dag som mest men oftast är vi hemma tillsammans i princip hela dagarna. Klart han klarar att vara ensam men det känns inte bra, han är väldigt social och vill ha sällskap. Hur gör ni andra som har både häst, hund och jobb/plugg? Hinner ni med båda djuren så att ni inte behöver ha dåligt samvete? Hur gör ni med ekonomin? Jag har sparpengar som jag skulle behöva ta av för att kunna ha hästen och det är ju inte hållbart i längden, får ni jobba extra för att ha råd att ha häst när ni pluggar?

Vad är förresten skillnaden mellan benböj och knäböj på svenska? På engelska kallar min PT det squats och front squats, där det förstnämnda är när man har stången vilandes på nacken/axlarna liksom och det sistnämnda är när man har stången framför sig och håller den under hakan ungefär. Är det här skillnaden på svenska också, eller hur är det? Google gör mig inte mycket klokare... :confused:

Här hade jag tänkt köra ett danspass med mitt wii såhär på kvällskvisten, men nehejdå, istället torkas det näsblod. Igen. Stresshelvete!
Brukar du få näsblod när du är stressad? Hur fungerar danspass på wii? Jag har också ett wii som jag typ aldrig använder men skulle vilja göra, följer man någon sorts "instruktion" på TVn eller hur går det till?

Abs Attack och ben på gymmet blev det för lilla mig idag. Det var jätteskönt, men instruktören för Abs Attack var ny och det var inte riktigt lika tufft som vanligt. Bra gick det dock, och sedan när jag körde ben vågade jag mig på att höja vikterna i både knäböj, single leg press och vanlig leg press. Känner mig oerhört nöjd med detta och med träningen överlag just nu! :)
Härligt att läsa :)

Det gick inget bra med middagen för mig, jag har bakat bröd idag och när jag skivade det blev det stora skivor för att det var svårt att skära tunt eftersom brödet inte håller ihop så bra då och eftersom jag ska ha det till kvällsmelliset klarade jag inte av att äta middagen. Jag måste, måste äta middag imorgon innan det sätter sig och blir en vana att inte äta det. Ska göra ett par extra rejäla mackor och äta kvarg och päron till kvällsmelliset som jag brukar. Gör extra matiga mackor för att kompensera middagen.

Brukar du få näsblod när du är stressad? Hur fungerar danspass på wii? Jag har också ett wii som jag typ aldrig använder men skulle vilja göra, följer man någon sorts "instruktion" på TVn eller hur går det till?
Japp, har haft det dagligen sedan nån månad tillbaka. Med undantag för de senaste tre dagarna, då jag varit bortrest. Men nu var det tydligen dags igen. Välkommen till vardagen, ungefär.

Det beror på vilket dansspel man väljer. Jag kör Just Dance 2014, det är fantastiskt roligt! Man härmar en figur på tv, och handkontrollen känner av hur väl man hänger med i rörelserna. Men man behöver inte få panik om man inte hänger med i alla steg, eftersom den inte ser exakt hur du rör dig. Man blir alltså inte speciellt låst till att följa det exakta programmet. Spelet är skitbra, för man märker liksom inte av att man tränar - förrän dagen efter, då jag brukar ha helt löjlig träningsvärk i armarna (?!). Det finns flera nivåer att välja mellan också (olika låtar är olika svåra), men trots att jag kört på hard några gånger har jag inte haft allt för svårt att hänga med i vad som händer. Och easy är inte löjligt lätta.
Kan verkligen rekommendera Just Dance-spelen om man vill ha dansspel :)

Har ett Zumbaspel också (som jag köpte för över ett år sen), det körde jag en gång, sen var jag så irriterad att jag stängde av och aldrig har startat det igen, för där hängde jag inte alls med i stegen och kom man av sig så var man körd (upplevde jag). Men det var i svängen där jag blev sjukskriven pga utbrändhet, så det är ju mycket möjligt att det var därför jag inte hängde med och tog det så hårt.

Glöm dock inte att även dessa spel är träning, och kräver därmed ett större intag av mat så kroppen har något att bygga upp sig av :)

Så har jag varit på core och tjohej vad trevligt det var! Förutom att det var asjobbigt och jag fick plötsligt panghuvudvärk när vi bytte position lite väl snabbt för mig, tydligen. Börjar gå över nu. :) Kommer kännas i magen i morgon. :D Kommer nog fortsätta gå på det nästa år om det ligger bra i schemat.

Resten av veckan blir 2-3 ridpass och på fredag ska jag på helkroppsmassage! :love:

Japp, har haft det dagligen sedan nån månad tillbaka. Med undantag för de senaste tre dagarna, då jag varit bortrest. Men nu var det tydligen dags igen. Välkommen till vardagen, ungefär.

Det beror på vilket dansspel man väljer. Jag kör Just Dance 2014, det är fantastiskt roligt! Man härmar en figur på tv, och handkontrollen känner av hur väl man hänger med i rörelserna. Men man behöver inte få panik om man inte hänger med i alla steg, eftersom den inte ser exakt hur du rör dig. Man blir alltså inte speciellt låst till att följa det exakta programmet. Spelet är skitbra, för man märker liksom inte av att man tränar - förrän dagen efter, då jag brukar ha helt löjlig träningsvärk i armarna (?!). Det finns flera nivåer att välja mellan också (olika låtar är olika svåra), men trots att jag kört på hard några gånger har jag inte haft allt för svårt att hänga med i vad som händer. Och easy är inte löjligt lätta.
Kan verkligen rekommendera Just Dance-spelen om man vill ha dansspel :)

Har ett Zumbaspel också (som jag köpte för över ett år sen), det körde jag en gång, sen var jag så irriterad att jag stängde av och aldrig har startat det igen, för där hängde jag inte alls med i stegen och kom man av sig så var man körd (upplevde jag). Men det var i svängen där jag blev sjukskriven pga utbrändhet, så det är ju mycket möjligt att det var därför jag inte hängde med och tog det så hårt.

Glöm dock inte att även dessa spel är träning, och kräver därmed ett större intag av mat så kroppen har något att bygga upp sig av :)

Håller man hela tiden i en av kontrollerna när man dansar? Känner den verkligen av hur man dansar då? Jag ska ta och titta på det där. Jag älskar att dansa och det vore ju trevligt att kunna träna hemma, smidigt och inte något bekymmer om hur man ser ut eller att man gör fel...

Håller man hela tiden i en av kontrollerna när man dansar? Känner den verkligen av hur man dansar då? Jag ska ta och titta på det där. Jag älskar att dansa och det vore ju trevligt att kunna träna hemma, smidigt och inte något bekymmer om hur man ser ut eller att man gör fel...
Japp, man har kontrollen i handen och den känner av hur du använder armarna. Benen kan man med andra ord göra lite som man vill med utan att få avdrag för det (vilket känns fantastiskt när hjärnan inte orkar/hinner med att koncentrera sig på allt samtidigt)

@Qelina, angående att ha häst/hund/annat djur i samband med skola/jobb. Jag har haft min ponny helinackorderad innan, och det är troligtvis det jag kommer ha även när den här "extra-tiden" går ut. På sätt och vis är hon det redan nu, jag har inga stallpass som in- och utsläpp, utan det är mockningen och vattnet jag fixar åt de andra hästarna. Att inte ha några pass tycker jag gör jättemycket för tiden. Sen har jag medvetet valt en stallplats som ligger väldigt lägligt, provkörde från stallet in till stan i förra veckan och tog max tio minuter, då var det mitt i rusningstrafiken också. Jag känner lite att tiden är inget problem för mig när jag pluggar, och skulle jag jobba är det istället ekonomin som inte är något problem. Nu kan jag rida lite när jag själv vill, sen kommer jag bara kunna rida på kvällar/helger, men har istället knappt några pengar. Jag jobbade heltid i somras, men då gick det ändå hyfsat att hålla igång både häst och jobb eftersom kvällarna är så mycket längre då (sen jobbade jag till 18 och var sällan hemma före 19 i somras, när jag börjar jobba "på riktigt" kommer jag ha kontorstider, så då tjänar jag in någon timme). Ekonomiskt hade det inte gått utan mina föräldrar, så enkelt är det. Är otroligt tacksam för att de ställer upp. Jag hade klarat hästen på fullt studielån utan problem, men nu när jag bara läser halvfart blir det inte mycket. Jag jobbade ganska mycket i somras också för att ha en buffert.

@Qelina, angående att ha häst/hund/annat djur i samband med skola/jobb. Jag har haft min ponny helinackorderad innan, och det är troligtvis det jag kommer ha även när den här "extra-tiden" går ut. På sätt och vis är hon det redan nu, jag har inga stallpass som in- och utsläpp, utan det är mockningen och vattnet jag fixar åt de andra hästarna. Att inte ha några pass tycker jag gör jättemycket för tiden. Sen har jag medvetet valt en stallplats som ligger väldigt lägligt, provkörde från stallet in till stan i förra veckan och tog max tio minuter, då var det mitt i rusningstrafiken också. Jag känner lite att tiden är inget problem för mig när jag pluggar, och skulle jag jobba är det istället ekonomin som inte är något problem. Nu kan jag rida lite när jag själv vill, sen kommer jag bara kunna rida på kvällar/helger, men har istället knappt några pengar. Jag jobbade heltid i somras, men då gick det ändå hyfsat att hålla igång både häst och jobb eftersom kvällarna är så mycket längre då (sen jobbade jag till 18 och var sällan hemma före 19 i somras, när jag börjar jobba "på riktigt" kommer jag ha kontorstider, så då tjänar jag in någon timme). Ekonomiskt hade det inte gått utan mina föräldrar, så enkelt är det. Är otroligt tacksam för att de ställer upp. Jag hade klarat hästen på fullt studielån utan problem, men nu när jag bara läser halvfart blir det inte mycket. Jag jobbade ganska mycket i somras också för att ha en buffert.
Ja jag hade ju häst samtidigt som jag jobbade och gick i skolan (hästen har varit utlånad i 3 år nu och jag har varit hästtjej sen jag var typ 1,5 år :p så större delen av livet har jag ju haft häst) och det gick ju bra, även om det blev långa dagar och var ganska slitigt emellanåt. Men det jag funderar på är kombon att ha både häst och hund och jobba/plugga. Jag vill ju liksom inte försumma någon av dem.

Vad snällt att dina föräldrar hjälper dig. Jag pluggar ju också halvtid och får bara halva studiebidraget som är på 1400 kr och har valt att inte ta lån så jag lever i stort sett på sparpengar sen tidigare och att jag får pengar till hyrån från FK. De sparade pengarna vill jag ju helst inte använda, det bästa vore ju att kunna spara dem och ha dem som buffert ifall något händer men nu får det bli så här till maj. I maj är skolan slut och arbetsträningen börjar och då kommer jag få aktivitetsersättning igen som nästan räcker till att leva på, går åt lite sparpengar då med men inte flera tusen i månaden som nu.

Grejen är den att jag äter ju inte så mycket men det jag äter är dyrt, så jag har väldigt högt matkonto.

Åh, vet ni vad kära beachare? Jag har snart julllov :banana: Har bara en text kvar att skriva om och korrigera efter lärarens respons och sen är jag nästan ledig. Kommer ha lite att jobba med under jul och nyår men ingen inlämning av det då utan det blir i början av januari.

Åh, vet ni vad kära beachare? Jag har snart julllov :banana: Har bara en text kvar att skriva om och korrigera efter lärarens respons och sen är jag nästan ledig. Kommer ha lite att jobba med under jul och nyår men ingen inlämning av det då utan det blir i början av januari.
Jag hänger på peppdansen, för från och med på torsdag har jag också jullov! Visserligen med två tentor andra veckan i januari, men de är tillräckligt små för att jag ska ha tid att chilla lite också. Guuud vad jag längtar efter att hellediga dagar utan såväl jobb som skola! :banana::bump::banana::bump:

Och jag är glad för jag kunde gå en promenad på typ 5 km idag utan att få ont! Framsteg. Känner mig mycket bättre i munnen idag och har kunnat äta mer, det gör mycket för orken. Hoppas så på att läkaren säger att jag slipper kragen fr.o.m måndag, för i så fall kommer jag kunna börja träna lite lätt och det kommer göra så mycket för mitt välmående. Återstår bara att se när jag kan rida igen....

Och jag är glad för jag kunde gå en promenad på typ 5 km idag utan att få ont! Framsteg. Känner mig mycket bättre i munnen idag och har kunnat äta mer, det gör mycket för orken. Hoppas så på att läkaren säger att jag slipper kragen fr.o.m måndag, för i så fall kommer jag kunna börja träna lite lätt och det kommer göra så mycket för mitt välmående. Återstår bara att se när jag kan rida igen....
Oj vad snabbt det går framåt! Vad bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 914
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 517
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 389
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 523
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka