Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Qelina jag har fortfarande lite svårt för att äta vissa saker, men det har inte psykiska orsaker utan fysiska. Förutom stygnen i munnen har jag massor av blåsor i munnen som svider utav bara h--vete, och jag har dessutom lite ont i tänderna så jag undviker att äta hårda och sega saker. Jag längtar efter att kunna äta vad jag vill och är inte ett dugg rädd för det.

Ska tydligen på ett corepass i morgon. :o :eek: :D Känns mycket välbehövligt för att hitta tillbaka till lite god ridning så jag hoppas att det är ett trevligt pass! Jag fick träningsvärk i axlarna efter alla solhälsningar på yogan i fredags så tja, stel pinne på tisdag är min gissning, hehe.

@snow Hoppas det går över så snabbt som möjligt! Nog för att det är hemskt att ha sådär ont, men att inte kunna äta normalt heller... Urk! Krya på dig!

Så här såg jag ut igår:

10849911_10152554503676662_2902607368762182437_n.jpg

Skrubbsåren läker ändå väldigt fort! Men blåmärkena och den gula färgen under ögonen har kommit i efterhand. Verkligen intressant det där... Det blänkande ovanför läppen är idominsalva; jag hade intorkat näsblod och sand på läppen i flera timmar vilket frätte sönder huden och svider.

Min mamma tog en bild på sjukhuset. Här var jag avtorkad på kinderna men inte under näsan, sjuksköterskan vågade inte göra det förrän läkaren tittat inuti näsan.... Jag har en kompress i munnen därför att såret i munnen ännu inte sytts och blödde hela tiden.
10404337_10152548330021662_2634142219972206506_n.jpg

Är ändå mer och mer glad över att jag har full rörlighet och känsel i hela kroppen. Googla inte ridolycka; det gjorde jag och det händer tyvärr en del sådana med olycklig utgång.

Du måste ha haft en himla otur med hur du landade @snow

Ja, rätt på ansiktet var det.... Skulle hoppa en kombination med min häst med ett galoppsprång mellan hindren. Hästen hoppade första hindret men tog sedan ett väldigt snabbt beslut att inte hoppa nummer två och väjde åt höger. Han hade redan gjort en vägran på första hindret i kombinationen men bjöd fint försök nummer två och hoppade som sagt första, så jag trodde inte att han skulle vika av. Jag tror att hela situationen (alltså hans eget beteende, att han blev spänd och lite ängslig av att inte våga hoppa) gjorde att han började bocka ganska vilt. Jag insåg efter ett par bocksprång att jag skulle flyga av och gjorde mig beredd att göra en kullerbytta ner åt höger, men då kommer ett nytt språng med skruv som i stället skickar mig rätt upp i luften och sedan landning på ansiktet i gruset (ridhuset har fått nytt underlag nyligen och det är inget spån inlagt, bara sand). Tuppade aldrig av och kände direkt att jag kunde röra hela kroppen, men också att jag var jäkligt stel i nacken och att jag blödde rätt mycket i ansiktet. Ingen upplevelse jag önskar någon.

@snow Vilken jäkla otur du hade och vad illa till mods jag blir av bilderna :( Men tack för påminnelsen, våra hästar är inte helt ofarliga att hålla på med... Men jag är glad att din prognos är god och håller alla tummar för ett snabbt tillfrisknande!

40 min yoga på förmiddagen, jättebra pass som preppade för dansaren. Fick både en genomkörare för musklerna och bra stretch. Nu vill jag inte göra reklam, men för den som vill yoga online så finns det ett bra erbjudande på den stora svenska yoga-online-sidan (inget namn nämnt) där man får två veckors gratis yoga. Vill som sagt inte göra reklam så skicka PM om ni vill ha vägledning dit ;)

Idag åker jag bil till skolan så jag ska försöka komma ut på en promenad ikväll, får se om jag hinner med det.

@snow, fy tusan vad otäckt! Jag rös i hela kroppen när jag såg dina bilder. Det är stora djur vi håller på med, bra med en påminnelse. De flesta skrattar lite åt mig som promenerar min häst med ridhjälm, men jag ser ingen anledning till att sluta med den (jag började ha den när jag fick henne, då var hon bara ett och mer ovanför marken än på den), sen kan ju inte ridhjälmen skydda mot allt, men jag vidtar gärna alla försiktighetsåtgärder. Hoppas du kryar på dig snabbt och i alla fall kan börja äta normalt. Jag som tycker det är jobbigt att ha en liten förkylningsblåsa inne i munnen... :nailbiting:

Det här har nog inte riktigt med beach att göra, men det har med välmående att göra och det är väl lite på samma spår? Jag behöver i alla fall kräkas ur mig och kanske få några bra råd, vilket ni brukar vara riktigt bra på. :up:

Jag känner att jag är på väg in i den där berömda väggen med huvudet före. Jag har försökt resonera med mig själv, och brutit ner det jag faktiskt gör om dagarna som är stressmoment till tre delar.
1) Kurslitteraturen. Jag pluggar just nu en kurs på distans på halvfart, och kommer göra det även under vårterminen. Jag har pluggat både hel- och halvfart tidigare, både på campus och distans (mest campus och mest helfart, dock) och jag tycker tempot på den här kursen är skyhögt för att vara en halvfart. Jag lägger mycket mer än 20 timmar/vecka på skolan, och då har jag aldrig behövt lägga så mycket som 40 timmar/vecka när jag läste helfart. Mycket grundar sig i att kurslitteraturen är engelska, och jag har svårt för engelska. Jag vet att jag har varit bortskämd med att nästan hela mitt kandidatprogram, frånsett någon enstaka bok, har varit på svenska, men det tar väldigt mycket mer tid för mig att läsa och framför allt, verkligen förstå boken när den är på engelska.
2) Grupparbetet från helvetet. Första delkursen, av totalt tre, var helt individuell, men den här andra är upplagd med grupparbete. Hela tiden. Jag har definitivt dragit nitlotten när jag hamnade i min grupp, för det ska krånglas hela tiden. Första delen var k.a.o.s. eftersom de inte kom igång och läste i boken, utan det tog flera veckor innan vi kunde börja jobba. Jag tror dessutom att mina gruppmedlemmar har missuppfattat läraren, vi har fått ett forum där vi ska diskutera och jag tror att det är meningen att det ska vara upplagt typ som den här tråden, eller Buke i stort, att var och en ska kunna gå in när som helst och diskussionen ska löpa på. Däremot har mina gruppmedlemmar fått för sig att vi måste vara inloggade samtidigt varje gång, och det är där det inte fungerar, för de kan ju aldrig samsas om en tid. Eller för den delen komma igång när vi väl har en tid, det kan gå en halvtimme-40 minuter medan de pratar om hur jobbig de tycker kursen är. Nu har vi fått nästa uppgift, som publicerades i förra veckan och ska lämnas in drygt en vecka efter nyår. Jag skrev direkt när vi fick den att jag tyckte att vi absolut måste komma igång innan jul, för att slippa sitta med det här i mellandagarna (skolan har faktiskt planerat för att vi ska få vara "lediga" nästa vecka, och det hade behövts!), och för att det inte ska bli så stressigt sista dagarna som det blev sist. Det tog nästan en vecka innan någon av gruppmedlemmarna ens svarade, sen började gnället och krånglet igen. Om vi säger så här, jag är förvånad om vi kan komma igång den här veckan... :meh:
3) Stallet. När jag bytte stall innebar det att jag är mycket mer i stallet. Sträckan jag befinner mig i bilen är ungefär den samma, lite kortare till och med här, samt att det är bättre väg så det går fortare. Men eftersom jag hade uppsägningstid på förra stallet i tre månader så kom vi överens på nya stället om att jag skulle få en reducerad hyra under den tiden mot att jag mockar samtliga andra boxar och fixar vattnet till alla hästarna under den tiden. Jag är djupt tacksam för det, annars vet jag inte hur vi hade löst det eftersom det inte kändes säkert för hästen i första hand att stå kvar på det andra stallet uppsägningstiden ut (och då bara betala kallhyra för att hålla boxen på nya stallet). Men det gör att om jag rider tillsammans med någon annan så är jag i stallet minst tre timmar, kanske någon timme kortare om jag rider ensam och "bara" en timme om hästen vilar. Vi har ingen upplyst ridbana, och där höet finns finns heller ingen lampa, så jag "behöver" vara i stallet i dagsljus. Det hade egentligen inte varit något problem, för plugga kan jag ju likaväl göra om kvällarna när det är mörkt, om det inte vore för att grupparbetsmedlemmarna tvångsmässigt vill jobba med grupparbetet mitt på dagen.

Nu känner jag att det som stressar mig mest är det här med grupparbetet, för det är något som är beroende av andra aktörer och som jag inte kan påverka själv. Alls. Det enklaste hade ju dessutom varit att låta hästen vila, och bara ha mockningen och det andra stallpysslet, för att banta ner tiden i stallet något. Men samtidigt vill jag ju rida, jag mår bra av att rida och det är roligast att rida tillsammans med någon av de andra, även om det innebär att det tar längre tid. Men mycket lutar ändå åt att det kommer bli lite mer vila för ponnyn i alla fall den här veckan, för att försöka få schemat att gå ihop sig.

Om det nu är någon som har orkat läsa ända hit (en stor :bow: till er i så fall), vad hade ni gjort? Hur hade ni prioriterat? Som det är nu har jag svårt att se hur jag ens ska kunna slappna av och fira jul nästa vecka utan att tänka på skolan och grupparbetet hela tiden...

Det här har nog inte riktigt med beach att göra, men det har med välmående att göra och det är väl lite på samma spår? Jag behöver i alla fall kräkas ur mig och kanske få några bra råd, vilket ni brukar vara riktigt bra på. :up:

Jag känner att jag är på väg in i den där berömda väggen med huvudet före. Jag har försökt resonera med mig själv, och brutit ner det jag faktiskt gör om dagarna som är stressmoment till tre delar.
1) Kurslitteraturen. Jag pluggar just nu en kurs på distans på halvfart, och kommer göra det även under vårterminen. Jag har pluggat både hel- och halvfart tidigare, både på campus och distans (mest campus och mest helfart, dock) och jag tycker tempot på den här kursen är skyhögt för att vara en halvfart. Jag lägger mycket mer än 20 timmar/vecka på skolan, och då har jag aldrig behövt lägga så mycket som 40 timmar/vecka när jag läste helfart. Mycket grundar sig i att kurslitteraturen är engelska, och jag har svårt för engelska. Jag vet att jag har varit bortskämd med att nästan hela mitt kandidatprogram, frånsett någon enstaka bok, har varit på svenska, men det tar väldigt mycket mer tid för mig att läsa och framför allt, verkligen förstå boken när den är på engelska.
2) Grupparbetet från helvetet. Första delkursen, av totalt tre, var helt individuell, men den här andra är upplagd med grupparbete. Hela tiden. Jag har definitivt dragit nitlotten när jag hamnade i min grupp, för det ska krånglas hela tiden. Första delen var k.a.o.s. eftersom de inte kom igång och läste i boken, utan det tog flera veckor innan vi kunde börja jobba. Jag tror dessutom att mina gruppmedlemmar har missuppfattat läraren, vi har fått ett forum där vi ska diskutera och jag tror att det är meningen att det ska vara upplagt typ som den här tråden, eller Buke i stort, att var och en ska kunna gå in när som helst och diskussionen ska löpa på. Däremot har mina gruppmedlemmar fått för sig att vi måste vara inloggade samtidigt varje gång, och det är där det inte fungerar, för de kan ju aldrig samsas om en tid. Eller för den delen komma igång när vi väl har en tid, det kan gå en halvtimme-40 minuter medan de pratar om hur jobbig de tycker kursen är. Nu har vi fått nästa uppgift, som publicerades i förra veckan och ska lämnas in drygt en vecka efter nyår. Jag skrev direkt när vi fick den att jag tyckte att vi absolut måste komma igång innan jul, för att slippa sitta med det här i mellandagarna (skolan har faktiskt planerat för att vi ska få vara "lediga" nästa vecka, och det hade behövts!), och för att det inte ska bli så stressigt sista dagarna som det blev sist. Det tog nästan en vecka innan någon av gruppmedlemmarna ens svarade, sen började gnället och krånglet igen. Om vi säger så här, jag är förvånad om vi kan komma igång den här veckan... :meh:
3) Stallet. När jag bytte stall innebar det att jag är mycket mer i stallet. Sträckan jag befinner mig i bilen är ungefär den samma, lite kortare till och med här, samt att det är bättre väg så det går fortare. Men eftersom jag hade uppsägningstid på förra stallet i tre månader så kom vi överens på nya stället om att jag skulle få en reducerad hyra under den tiden mot att jag mockar samtliga andra boxar och fixar vattnet till alla hästarna under den tiden. Jag är djupt tacksam för det, annars vet jag inte hur vi hade löst det eftersom det inte kändes säkert för hästen i första hand att stå kvar på det andra stallet uppsägningstiden ut (och då bara betala kallhyra för att hålla boxen på nya stallet). Men det gör att om jag rider tillsammans med någon annan så är jag i stallet minst tre timmar, kanske någon timme kortare om jag rider ensam och "bara" en timme om hästen vilar. Vi har ingen upplyst ridbana, och där höet finns finns heller ingen lampa, så jag "behöver" vara i stallet i dagsljus. Det hade egentligen inte varit något problem, för plugga kan jag ju likaväl göra om kvällarna när det är mörkt, om det inte vore för att grupparbetsmedlemmarna tvångsmässigt vill jobba med grupparbetet mitt på dagen.

Nu känner jag att det som stressar mig mest är det här med grupparbetet, för det är något som är beroende av andra aktörer och som jag inte kan påverka själv. Alls. Det enklaste hade ju dessutom varit att låta hästen vila, och bara ha mockningen och det andra stallpysslet, för att banta ner tiden i stallet något. Men samtidigt vill jag ju rida, jag mår bra av att rida och det är roligast att rida tillsammans med någon av de andra, även om det innebär att det tar längre tid. Men mycket lutar ändå åt att det kommer bli lite mer vila för ponnyn i alla fall den här veckan, för att försöka få schemat att gå ihop sig.

Om det nu är någon som har orkat läsa ända hit (en stor :bow: till er i så fall), vad hade ni gjort? Hur hade ni prioriterat? Som det är nu har jag svårt att se hur jag ens ska kunna slappna av och fira jul nästa vecka utan att tänka på skolan och grupparbetet hela tiden...
Jag hade förklarat för dom andra i gruppen att det är enklare om man gör som i vilket forum som helst och svarar när det passar en själv tidsmässigt och låter diskussionerna flyta på under dagarna, eftersom det går fortare och lättare än att försöka hitta en enda tid som passar alla där ni ändå inte får så mycket gjort (?). Kom överens om att alla ska försöka logga in varje dag, eller åtminstone varannan, för att bidra i diskussioner.
Hur lång tid har du kvar av uppsägningstiden i gamla stallet? Dvs när slipper du allt extrajobb?
Kurslitteraturen har jag svårare att hjälpa till med, där är det ju dom det är :/

@cili, jag ska prova det med gruppen, misstänker dock att det kanske inte fungerar eftersom de är väldigt övertygade om att det är de som har rätt, alltid. :cautious: Extrajobbet i stallet gäller januari ut, så det är åtminstone på nerräkning, och det är ju liksom kurslitteraturen egentligen inget jag kan göra något åt, det är som det är. Nu när jag såg det i skriven text inser jag mer och mer att det egentligen varken är kurslitteraturen eller stallet egentligen som är det stora problemet, utan att gruppen inte fungerar.

@cili, jag ska prova det med gruppen, misstänker dock att det kanske inte fungerar eftersom de är väldigt övertygade om att det är de som har rätt, alltid. :cautious: Extrajobbet i stallet gäller januari ut, så det är åtminstone på nerräkning, och det är ju liksom kurslitteraturen egentligen inget jag kan göra något åt, det är som det är. Nu när jag såg det i skriven text inser jag mer och mer att det egentligen varken är kurslitteraturen eller stallet egentligen som är det stora problemet, utan att gruppen inte fungerar.
Maila läraren och fråga om det är tänkt att ni ska göra så som du tror, så kan du klistra in dennes svar sen.
Förklara för gruppen att det ju uppenbarligen inte fungerar som det är nu. Påstå att du ska resa bort eller något över jul och inte kommer kunna logga in under den tiden (det kan vara värt en vit lögn att få ha en paus). Vad är det för grupparbete ni ska göra?

Oj vad jag känner igen mig @Kiwifrukt ! Har under hösten haft en ganska arbetsskygg grupp i skolan och det har tärt oerhört mycket på mig. Jag försökte lösa det på lite olika sätt, men framförallt genom att tänka att man är sin egen bästa dräng. Så jag gjorde helt enkelt mycket av grupparbetet själv, även åt de andra. Inte för att det var roligt att dom gled på räkmacka men för att jag inte fixade stressen med att inte få något gjort. Så jag pushade för tider när vi skulle ses, och sa då att om någon inte kan så får de ta ikapp genom att fråga vad som sas på träffen och genom att vi som var där delade ut uppgifter även till den som inte var där för dagen. Dessutom skrev jag mycket själv och sa till de andra att de gärna fick ändra i texten (gemensamt dokument på google docs så alla kan se vad alla gör) plus att alla fick välja ett område att skriva om med en deadline för när det skulle vara gjort (funkade sådär, men då fick jag gjort min del och kunde peka på det). vet inte hur detta skulle funka för dig, i vissa grupper räcker det att någon tar på sig ledarrollen för att det ska börja flyta på, i andra blir det bråk och skitsnack istället... i värsta fall skulle jag maila till läraren.

Så här såg jag ut igår:

10849911_10152554503676662_2902607368762182437_n.jpg

Skrubbsåren läker ändå väldigt fort! Men blåmärkena och den gula färgen under ögonen har kommit i efterhand. Verkligen intressant det där... Det blänkande ovanför läppen är idominsalva; jag hade intorkat näsblod och sand på läppen i flera timmar vilket frätte sönder huden och svider.

Min mamma tog en bild på sjukhuset. Här var jag avtorkad på kinderna men inte under näsan, sjuksköterskan vågade inte göra det förrän läkaren tittat inuti näsan.... Jag har en kompress i munnen därför att såret i munnen ännu inte sytts och blödde hela tiden.
10404337_10152548330021662_2634142219972206506_n.jpg

Är ändå mer och mer glad över att jag har full rörlighet och känsel i hela kroppen. Googla inte ridolycka; det gjorde jag och det händer tyvärr en del sådana med olycklig utgång.
Åh herregud! Det ser helt hemskt ut. Jag ramlade av en gång för länge sen och fick åka ambulans, dom trodde att jag hade brutit ryggraden så jag fick ligga i en vakuummadrass så kroppen stabiliserades och ha nackkrage. Hjälmen sprack och jag fick en hjärnskakning. Som tur är var inte ryggen bruten men jag fick inre blödningar och hade ett blåmärke som var kvar i flera år (super konstigt). Hade ont i ryggslutet där jag slog i som hårdast i flera år och det kommer fortfarande ibland men nu vet jag inte om det beror på skadan längre eller om det är annat som gör ont. Jag är så glad och tacksam precis som du att det inte blev ännu värre. Du ser helt blåslagen ut och har massor av skador men att veta att du kommer bli bra är så skönt.

Går det inte att få kontakt med läraren och be honom/henne förklara för gruppen vad som gäller för arbetet och med forumet? Jag hatar för det mesta grupparbeten också för att man är så beroende av andra. Jag är snabb, effektiv och vill få saker gjorda direkt och ha koll så då är det jobbigt när man inte kan styra allt. Vi har firstclass som forum på min utbildning och i grupparbetena där så svarar man när man själv vill. Vi har deadlines för när man måste ha gjort olika delar och kommenterat de andras texter och jag har varit stressad över att vissa lägger in så sent eller efter deadlines och att de ger respons så sent så jag har kort tid på mig att ta till mig responsen och ändra i det jag skrivit men det fungerar ändå ok eftersom vi i grund och botten redovisar våra arbeten individuellt sen. Vet att många på min kurs är stressade för de trodde inte att en 50% kurs skulle ta så mycket tid så de har fortsatt att jobba men deltid men de har svårt att hinna med. Jag pluggar "bara" och då går det, men då blir ju ekonomin kass och ett orosmoment eftersom jag bara får halvt studiebidrag....

Jag är fortfarande sjuk :( Tycker lite synd om mig själv men sen tänker jag på alla som är sjuka "på riktigt" och inte bara har feber, huvudvärk, förkylning och är allmänt svaga som jag och då är det inte riktigt lika synd om mig längre. Tänk att den gamla klyschan att man ska tänka på barnen i afrika eller andra som har det värre faktiskt fungerar :p Men lite synd är det för jag har massor av saker jag behöver göra den här veckan och jag hade massor av sociala saker inplanerade som jag ju helst inte vill ställa in. Men jag verkar ju inte bli frisk riktigt så snabbt som jag trodde.

Fick veta mina värden från senaste blodproven och allt såg bra ut förutom att jag har lågt på vita blodkroppar, kanske spelar det in i att jag är sjuk nu? Jag har problem med att jag tar för mycket tabletter när jag har ångest och det händer nästan varje kväll för jag har så svårt att hantera all ångest jag har. För en vecka sedan tog jag en rejäl överdos och däckade helt så blodprovet var tänkt att se också så att jag inte fått någon leverskada av den och det hade jag som tur var inte fått! Min sjuksköterska var orolig för att jag fått det och att jag skulle behöva ändra kosten för att levern inte kan ta hand om viss mat men nu kan jag fortsätta äta det jag vill. Det är så dumt av min när jag gör så där men just i stunden bryr jag mig liksom inte om min hälsa utan bara proppar i mig tabletterna för att komma undan ett tag. Dum vana och dåligt sätt att hantera ångest på, farlig vana också. Men min ångest är så otroligt stark.

Jag har haft ett par vilodagar nu, bara promenerat 80 minuter/dag men sen har jag tvingat mig till att göra en aktivitet också som att handla, städa och idag baka. Det är lite dumt att jag pressar mig själv till promenader och saker när kroppen verkligen säger ifrån. I min värld är 80 minuters promenad/dag jätte lite och det känns som att jag bara ligger i soffan men ett par vilodagar måste väl kroppen klara utan att det händer något läskigt med kroppen? Om man läser rekommendationer står det ju minst 30 minuters promenad/dag och jag går ju mer än så trots att jag är sjuk. Förstår inte hur jag överhuvudtaget lyckats gå alls faktiskt med tanke på hur dåligt jag mår. Det är skumt hur mycket det går att pressa kroppen när man har ångest. Det som brukar vara en lätt promenad att gå är jätte ansträngande och jobbig nu när jag är sjuk. Kanske är det ett tecken på att jag borde ta det ännu lugnare.

@Qelina
Åh, du har ju hört detta hur ,många gånger som helst säkert men vila innebär ju VILA. Alltså, inte över en timmes promenerande <3 (svårt, jag vet! känner igen det från när jag var sjuk förra hösten)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 914
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 517
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 389
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 530
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka