Det här har nog inte riktigt med beach att göra, men det har med välmående att göra och det är väl lite på samma spår? Jag behöver i alla fall kräkas ur mig och kanske få några bra råd, vilket ni brukar vara riktigt bra på.
Jag känner att jag är på väg in i den där berömda väggen med huvudet före. Jag har försökt resonera med mig själv, och brutit ner det jag faktiskt gör om dagarna som är stressmoment till tre delar.
1)
Kurslitteraturen. Jag pluggar just nu en kurs på distans på halvfart, och kommer göra det även under vårterminen. Jag har pluggat både hel- och halvfart tidigare, både på campus och distans (mest campus och mest helfart, dock) och jag tycker tempot på den här kursen är
skyhögt för att vara en halvfart. Jag lägger mycket mer än 20 timmar/vecka på skolan, och då har jag aldrig behövt lägga så mycket som 40 timmar/vecka när jag läste helfart. Mycket grundar sig i att kurslitteraturen är engelska, och jag har svårt för engelska. Jag vet att jag har varit bortskämd med att nästan hela mitt kandidatprogram, frånsett någon enstaka bok, har varit på svenska, men det tar väldigt mycket mer tid för mig att läsa och framför allt, verkligen förstå boken när den är på engelska.
2)
Grupparbetet från helvetet. Första delkursen, av totalt tre, var helt individuell, men den här andra är upplagd med grupparbete. Hela tiden. Jag har definitivt dragit nitlotten när jag hamnade i min grupp, för det ska krånglas hela tiden. Första delen var k.a.o.s. eftersom de inte kom igång och läste i boken, utan det tog flera veckor innan vi kunde börja jobba. Jag tror dessutom att mina gruppmedlemmar har missuppfattat läraren, vi har fått ett forum där vi ska diskutera och jag tror att det är meningen att det ska vara upplagt typ som den här tråden, eller Buke i stort, att var och en ska kunna gå in när som helst och diskussionen ska löpa på. Däremot har mina gruppmedlemmar fått för sig att vi måste vara inloggade samtidigt varje gång, och det är där det inte fungerar, för de kan ju aldrig samsas om en tid. Eller för den delen komma igång när vi väl har en tid, det kan gå en halvtimme-40 minuter medan de pratar om hur jobbig de tycker kursen är. Nu har vi fått nästa uppgift, som publicerades i förra veckan och ska lämnas in drygt en vecka efter nyår. Jag skrev direkt när vi fick den att jag tyckte att vi absolut måste komma igång innan jul, för att slippa sitta med det här i mellandagarna (skolan har faktiskt planerat för att vi ska få vara "lediga" nästa vecka, och det hade behövts!), och för att det inte ska bli så stressigt sista dagarna som det blev sist. Det tog nästan en vecka innan någon av gruppmedlemmarna ens svarade, sen började gnället och krånglet igen. Om vi säger så här, jag är förvånad om vi kan komma igång den här veckan...

3)
Stallet. När jag bytte stall innebar det att jag är mycket mer i stallet. Sträckan jag befinner mig i bilen är ungefär den samma, lite kortare till och med här, samt att det är bättre väg så det går fortare. Men eftersom jag hade uppsägningstid på förra stallet i tre månader så kom vi överens på nya stället om att jag skulle få en reducerad hyra under den tiden mot att jag mockar samtliga andra boxar och fixar vattnet till alla hästarna under den tiden. Jag är djupt tacksam för det, annars vet jag inte hur vi hade löst det eftersom det inte kändes säkert för hästen i första hand att stå kvar på det andra stallet uppsägningstiden ut (och då bara betala kallhyra för att hålla boxen på nya stallet). Men det gör att om jag rider tillsammans med någon annan så är jag i stallet minst tre timmar, kanske någon timme kortare om jag rider ensam och "bara" en timme om hästen vilar. Vi har ingen upplyst ridbana, och där höet finns finns heller ingen lampa, så jag "behöver" vara i stallet i dagsljus. Det hade egentligen inte varit något problem, för plugga kan jag ju likaväl göra om kvällarna när det är mörkt, om det inte vore för att grupparbetsmedlemmarna tvångsmässigt vill jobba med grupparbetet mitt på dagen.
Nu känner jag att det som stressar mig mest är det här med grupparbetet, för det är något som är beroende av andra aktörer och som jag inte kan påverka själv. Alls. Det enklaste hade ju dessutom varit att låta hästen vila, och bara ha mockningen och det andra stallpysslet, för att banta ner tiden i stallet något. Men samtidigt vill jag ju rida, jag mår bra av att rida och det är roligast att rida tillsammans med någon av de andra, även om det innebär att det tar längre tid. Men mycket lutar ändå åt att det kommer bli lite mer vila för ponnyn i alla fall den här veckan, för att försöka få schemat att gå ihop sig.
Om det nu är någon som har orkat läsa ända hit (en stor

till er i så fall), vad hade ni gjort? Hur hade ni prioriterat? Som det är nu har jag svårt att se hur jag ens ska kunna slappna av och fira jul nästa vecka utan att tänka på skolan och grupparbetet hela tiden...