Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag nämnde saken för pojkvännen och fick till svar "det vore kul!" :bump:
Återstår att se om suget finns kvar hos oss båda till sommaren, för innan dess vill jag då rakt inte upp på ett berg i Norrland :D

Åh vad roligt det låter! Kul att han var med på det! Själv försöker jag övertala min sambo att följa med till Thailand... Med dåligt resultat :p

Idag har jag ont. Jätteont.
Varenda kroppsdel (förutom huvud, händer och fötter typ) gör ont.
Träningsvärk som fan. Och nu ska jag rida med, haha. Eftersom jag gör det så sällan genererar det ofta i rejäl träningsvärk det med. Aaaah.
Tur det är kul. :D

@cili, vad roligt det låter att han är med på det. Just att bestiga ett berg skippar jag gärna, men hade annars hemskt gärna velat komma upp till Norrland någon gång. Men det får i så fall bli på sommaren, vintern är inte min favoritårstid och jag njuter i smyg av varenda dag som den här vintern hittills har varit grön.

Känner mig lite lätt galen just nu. Sitter och kollar efter något sommaräventyr som känns lockande, och fick då den fantastiska idén att bestiga Kebnekaise. Fy sjutton vad sugen jag blev att boka en guidad tur nu!
Är det nån här som gjort det eller nåt liknande? Några funderingar, tips eller råd? Det är ju evigheter kvar till sommaren, så jag har ju god tid att förbereda en eventuell tripp till Norrland :D

Jag har varit uppe två gånger, i augusti 2009 om jag inte minns fel samt i somras (början av juli). Hade klart väder på toppen båda gångerna och utsikten är verkligen heeeelt fantastisk! Dock kan det ju lika gärna vara molnigt; en sak att tänka på är att fjällvädret ändras väldigt snabbt.

Mina tips:
  • I mitten-slutet på augusti är det oftast myggfitt i fjällen, i juli not so much. Kebnekaises fjällstation ligger precis vid trädgränsen och ska man tälta runt stationen så gör man det i fjällbjörkskogen, mao räkna med mygg. På kalfjället högre upp är det nästan alltid myggfritt.
  • Tänk också på att det är midnattssol i juli, i slutet på augusti går solen ner vid ca 21.
  • Om ni tänker gå topptur, se till att vara där några dagar så att ni har möjlighet att försöka pricka in bra väder. Är det regningt eller blåsigt så brukar guidade turer ställas in. Dessutom finns det flera fina dagsvandringar att göra i Kebområdet, t.ex. till Tarfala.
  • Jag har gått både Östra leden (den som man går med guide) och Västra leden, som man kan gå ensam. Rekommenderar definitivt att gå Östra med guide första gången, det är dessutom rätt häftigt att få gå över Björligs glaciär. Går man guidad tur får man dessutom låna stegjärn. Om ni väljer att åka i slutet av säsongen så kan glaciären som täcker toppen vara ren blankis. När vi var upp nu i juli så funkade vanliga löparskor bra för då var snön mjuk, men i när jag var där i augusti så hade man inte tagit sig upp på själva toppen utan stegjärn.
  • Tänk på att det är 19 km promenad till själva fjällstationen från Nikkaloukta där bussen stannar. Man kan korta av promenaden ca 5 km genom att ta båten (kostar typ 300 kr/enkel resa) eller såklart helikopter vilket kostar ca 800-1000 kr per person (men den kan inte lyfta om det är för dåligt väder).
  • Tänk på att ha riktigt bra skor eller kängor som är väl ingådda och inte generera skavsår. Även bra kläder - skaljacka, regnbyxor, vandringsbyxor, underställ - är guld värt i fjällen.
Hmm, finns säkert en massa annat också som jag inte kommer på just nu :). Bjuder på lite bilder från Keb som inspiration. Tycker absolut du ska åka; det är verkligen en upplevelse! Och svårt att förstå att det finns så vackra platser inom landets gränser.

Årets toppselfie, jag och pojkvännen:
10500364_10152238764861662_4424516883035825400_n.jpg

Här är jag på väg upp på Sydtoppen som är en riktig "sockertopp". Som synes mycket snö! (Och helt vindstilla).
1801135_10152257803276662_2338267589594493821_o.jpg

Här är kammen mellan Sydtoppen och Nordtoppen. Det var in i bergväggen mellan dessa som det norska militärplanet störtarde in för några år sedan, om ni minns. Riktigt brant är det och faktiskt lätt att få svindel när man står på toppen! Perspektivet, att vara på den högsta punkten i omgivningen, är rätt sjukt att ta in.
10255321_10152257803186662_55048189991864171_o.jpg

Bild på Sydtoppen från 2009. Här var det blankis, folk klättrar upp med hjälp av stegjärn och rep.
1936383_123803646661_5718721_n.jpg

Har man tur får man se lite vackra renar i Laddjuvaggi, dalen som Kebnekaises fjällstation ligger i :).
1936383_123803686661_5840706_n.jpg

Den turkosblå sjön vid Tarfalastugan. I år när vi var där var den frusen och täckt av snö! En helt magisk sjö som ligger i ett riktigt månlandskap omgiven av toppar.
1936383_123803356661_3481576_n.jpg

Ok, nu ska jag sluta :). Men mitt råd är såklart: ÅK!

Idag på morgonen har jag haft grupparbete, jag kände hysteriskt för att slå huvudet i väggen eller slita mitt hår. Gissa när de föreslog ett nytt möte (för självklart gick det inte att göra som jag föreslog och använda forumet som man använder ett forum, inget svar från läraren än), jo tisdag kväll...! Jag hade i princip inte haft något emot att sitta med det någon kväll, men kanske inte dagen före julafton. Nu satte jag ner foten och sa att jag inte kunde innan jul, och det blev faktiskt inget möte förrän efter nyår nu. Jag sitter och försöker knåpa ihop lite skriftligt just nu som svar på frågan, men sen tänkte jag ta ledigt från det här fram till efter nyår, jag kommer få läsa lite litteratur i mellandagarna, men inte mer. Hoppas bara att jag kan släppa eländet helt och njuta av ledigheten.

Jag har varit uppe två gånger, i augusti 2009 om jag inte minns fel samt i somras (början av juli). Hade klart väder på toppen båda gångerna och utsikten är verkligen heeeelt fantastisk! Dock kan det ju lika gärna vara molnigt; en sak att tänka på är att fjällvädret ändras väldigt snabbt.

Mina tips:
  • I mitten-slutet på augusti är det oftast myggfitt i fjällen, i juli not so much. Kebnekaises fjällstation ligger precis vid trädgränsen och ska man tälta runt stationen så gör man det i fjällbjörkskogen, mao räkna med mygg. På kalfjället högre upp är det nästan alltid myggfritt.
  • Tänk också på att det är midnattssol i juli, i slutet på augusti går solen ner vid ca 21.
  • Om ni tänker gå topptur, se till att vara där några dagar så att ni har möjlighet att försöka pricka in bra väder. Är det regningt eller blåsigt så brukar guidade turer ställas in. Dessutom finns det flera fina dagsvandringar att göra i Kebområdet, t.ex. till Tarfala.
  • Jag har gått både Östra leden (den som man går med guide) och Västra leden, som man kan gå ensam. Rekommenderar definitivt att gå Östra med guide första gången, det är dessutom rätt häftigt att få gå över Björligs glaciär. Går man guidad tur får man dessutom låna stegjärn. Om ni väljer att åka i slutet av säsongen så kan glaciären som täcker toppen vara ren blankis. När vi var upp nu i juli så funkade vanliga löparskor bra för då var snön mjuk, men i när jag var där i augusti så hade man inte tagit sig upp på själva toppen utan stegjärn.
  • Tänk på att det är 19 km promenad till själva fjällstationen från Nikkaloukta där bussen stannar. Man kan korta av promenaden ca 5 km genom att ta båten (kostar typ 300 kr/enkel resa) eller såklart helikopter vilket kostar ca 800-1000 kr per person (men den kan inte lyfta om det är för dåligt väder).
  • Tänk på att ha riktigt bra skor eller kängor som är väl ingådda och inte generera skavsår. Även bra kläder - skaljacka, regnbyxor, vandringsbyxor, underställ - är guld värt i fjällen.
Hmm, finns säkert en massa annat också som jag inte kommer på just nu :). Bjuder på lite bilder från Keb som inspiration. Tycker absolut du ska åka; det är verkligen en upplevelse! Och svårt att förstå att det finns så vackra platser inom landets gränser.

Årets toppselfie, jag och pojkvännen:
10500364_10152238764861662_4424516883035825400_n.jpg

Här är jag på väg upp på Sydtoppen som är en riktig "sockertopp". Som synes mycket snö! (Och helt vindstilla).
1801135_10152257803276662_2338267589594493821_o.jpg

Här är kammen mellan Sydtoppen och Nordtoppen. Det var in i bergväggen mellan dessa som det norska militärplanet störtarde in för några år sedan, om ni minns. Riktigt brant är det och faktiskt lätt att få svindel när man står på toppen! Perspektivet, att vara på den högsta punkten i omgivningen, är rätt sjukt att ta in.
10255321_10152257803186662_55048189991864171_o.jpg

Bild på Sydtoppen från 2009. Här var det blankis, folk klättrar upp med hjälp av stegjärn och rep.
1936383_123803646661_5718721_n.jpg

Har man tur får man se lite vackra renar i Laddjuvaggi, dalen som Kebnekaises fjällstation ligger i :).
1936383_123803686661_5840706_n.jpg

Den turkosblå sjön vid Tarfalastugan. I år när vi var där var den frusen och täckt av snö! En helt magisk sjö som ligger i ett riktigt månlandskap omgiven av toppar.
1936383_123803356661_3481576_n.jpg

Ok, nu ska jag sluta :). Men mitt råd är såklart: ÅK!
Fantastiskt bra information! Tack!
Det ser ju superhärligt ut!
Höjden är jag lite halvnervös över. Jag är inte höjdrädd, men jag har ju respekt för höjder. Men å andra sidan, känns det inte bra så är det ju ingen som tvingar en att fortsätta.
Säker en dum fråga men när du säger att folk tog sig upp med stegjärn och rep, hur sjutton använder dom repet då? Stegjärnen förstår jag ju, dom är ju bara att kliva på med, men var fäster man ett rep? :D

Vad behöver man för packning? Vad brukar temperaturen ligga på? Tänker mig nånstans i första halvan/mitten av augusti. Man vill ju inte släpa på för mycket, men heller inte stå där och inse att man saknar något viktigt/fryser.
Hur lång dit tog det för er att ta er upp? :)

Åh @cili jag blev plötsligt sugen på nåt liknande igår. Vore häftigt! Undrar om sambon är på (och kul att han är pojkvän nu också).

Det ser helt fantastiskt ut, @snow

Fantastiskt bra information! Tack!
Det ser ju superhärligt ut!
Höjden är jag lite halvnervös över. Jag är inte höjdrädd, men jag har ju respekt för höjder. Men å andra sidan, känns det inte bra så är det ju ingen som tvingar en att fortsätta.
Säker en dum fråga men när du säger att folk tog sig upp med stegjärn och rep, hur sjutton använder dom repet då? Stegjärnen förstår jag ju, dom är ju bara att kliva på med, men var fäster man ett rep? :D

Vad behöver man för packning? Vad brukar temperaturen ligga på? Tänker mig nånstans i första halvan/mitten av augusti. Man vill ju inte släpa på för mycket, men heller inte stå där och inse att man saknar något viktigt/fryser.
Hur lång dit tog det för er att ta er upp? :)

Längs Östra leden är det ett ställe som är så brant att man har klättersele och lina, annars tycker jag inte att det är något ställe som är direkt höjdskräcksframkallande. Däremot är det svårt att föreställa sig innan hur jobbigt det faktiskt är att gå brant uppför i flera timmar.

Repet spände guiden upp, som en ledstång att hålla sig i liksom :). Han slog ner kilar i isen först och spände upp repet för att göra toppbestigningen säkrare.

"Normal" fjälltemperatur på sommaren är väl en 10-15 grader vid fjällstationen, kallare på toppen. Men vädret kan växla enormt snabbt och i augusti kan det kan lika gärna vara minusgrader och snö (!) som 25 grader och strålande sol (det hade vi i en hel vecka i somras). Så man bör vara beredd på alla väder. Du kan googla packlistor för fjällvandring, men om ni bor på/nära fjällstationen hela tiden så är det inte riktigt lika känsligt med vikten på packningen. Förutom tidigare nämnda plagg så kan två t-shirts, två par strumpor, ett gäng trosor, en skön sport-bh, vantar, mössa, halsduk/buff och en mysig tjocktröja faktiskt vara en lagom packning. Ett par lätta shorts också om det skulle bli varmt! Man får klara sig på de kläder man har liksom och vara lite skitigare än vanligt :).

Årets topptur gick på nio timmar inklusive (flera ganska långa) raster. Då tog vi Västra leden som brukar estimeras till 10-14 h , men vi hade väldigt lätt packning och löparskor på fötterna. Östra leden med guide är kortare och jag tror att den brukar ta 10-12 h, men där är det ju guiden som bestämmer tempo och rasternas längd.

Sim kuriosa kan nämnas att terränglöparen Emelie Forsberg (världsmästare i bergslöpning) var på Keb samtidigt som oss i somras. Hon har "banrekordet" Sydtoppen t.o.r: två timmar tog det för henne att springa upp och tillbaka igen! Detta innan frukost. Helt sinnessjukt.

@snow Ser helt underbart ut! Jag är jättesugen på att dra på en liten guidad tur i sommar för att få se fjällräv. :love: Det finns en 4-dagars tur vid Helags och ser man fjällräv andra dagen (första dagen får man vandra till fjällstationen bara) så gör man en topptur med guide till själva Helagstoppen. :) Är jättenyfiken på Norrland och fjällen och detta tror jag passar min förmåga rätt bra. :)

Vet ni, vet ni, vet ni?!?!?!!
Jag har precis varit ute för att till affären och hämta paket. Men så hade jag mina löparskor (som nästan alltid), löpartights (som nästan alltid), sportbh (som nästan alltid). Kände springlusten rejält och konstaterade "snart är det nog dags att ge sig ut och se hur det känns". Nån minut senare så dök en av mina favoritspringlåtar upp i hörlurarna, då blev ju suget ännu större. Så jag tänkte att jag kan ju alltid testa. Och så sprang jag. Långsamt med korta, korta steg. Det var fantastiskt. Och gjorde inte ens ont! Blev väl sisådär 400m innan jag kände att jag skulle sluta tänja på gränserna för mina knän.
Tog väl ca 100 m till sen, då kom en yttepyttekänning i vänsterknät så resten gick jag för säkerhets skull (smärtfritt!!).
Det känns så fantastiskt! Långt ifrån något lopp, långt ifrån några riktiga löprundor, men det är ett steg i rätt riktning. Nu fick jag ännu mer motivation att träna upp musklerna runt knät igen, när jag fick känna på en så fantastiskt lätt, smärtfri och totalt o-jobbig joggingsträcka :bump:

2,5 timmars promenad idag också, känns bra. Känner mig frisk nu förutom att jag snorar lite när jag är ute och rör på mig. Skönt att kunna gå som vanligt igen.

Imorgon är det en utmaningsdag, ska äta på restaurang med hela släkten och det innebär att jag inte kan äta min vanliga gröt till lunch utan restaurang mat. Har specialbeställt vegansk mat utan att ha stekts i smör eller olja så det kommer nog bli någon sallad av något slag eller grönsaker iaf. Stackars kocken, han fick inte mycket att jobba med för han kan ju varken steka eller använda mjölkprodukter men något kommer han nog på.

På kvällen blir det firande nummer två så då äter jag borta igen men då är det hos mina föräldrar och jag har sagt att jag kommer äta gröt då,men det blir på "fel" tider både lunchen och middagen så det blir två stora utmaningar imorgon. Plus att jag inte kommer hinna promenera så mycket som jag brukar vilket är jobbigt. Men jag har ju gått ganska mycket nu igen senaste dagarna så en lugn dag till som när jag var sjuk kanske inte gör något.

Vet ni, vet ni, vet ni?!?!?!!
Jag har precis varit ute för att till affären och hämta paket. Men så hade jag mina löparskor (som nästan alltid), löpartights (som nästan alltid), sportbh (som nästan alltid). Kände springlusten rejält och konstaterade "snart är det nog dags att ge sig ut och se hur det känns". Nån minut senare så dök en av mina favoritspringlåtar upp i hörlurarna, då blev ju suget ännu större. Så jag tänkte att jag kan ju alltid testa. Och så sprang jag. Långsamt med korta, korta steg. Det var fantastiskt. Och gjorde inte ens ont! Blev väl sisådär 400m innan jag kände att jag skulle sluta tänja på gränserna för mina knän.
Tog väl ca 100 m till sen, då kom en yttepyttekänning i vänsterknät så resten gick jag för säkerhets skull (smärtfritt!!).
Det känns så fantastiskt! Långt ifrån något lopp, långt ifrån några riktiga löprundor, men det är ett steg i rätt riktning. Nu fick jag ännu mer motivation att träna upp musklerna runt knät igen, när jag fick känna på en så fantastiskt lätt, smärtfri och totalt o-jobbig joggingsträcka :bump:
Härlig läsning :)

Igår hade vi ridavslutning för höstterminen, nu blir det tre veckor utan ridning:(

Jag har träningsvärk i låren efter löpturen, haha!:o

Så, nu har jag testat Crossfit.
Resultatet är en uppgiven, ledsen och arg tjej.
Jag hatar att känna mig dålig och gick därifrån helt nere. Inte riktigt den effekten träning brukar ha på mig...
:(

@snow Ser helt underbart ut! Jag är jättesugen på att dra på en liten guidad tur i sommar för att få se fjällräv. :love: Det finns en 4-dagars tur vid Helags och ser man fjällräv andra dagen (första dagen får man vandra till fjällstationen bara) så gör man en topptur med guide till själva Helagstoppen. :) Är jättenyfiken på Norrland och fjällen och detta tror jag passar min förmåga rätt bra. :)
Men men- det hade ju verkligen varit en upplevelse!

M
Så, nu har jag testat Crossfit.
Resultatet är en uppgiven, ledsen och arg tjej.
Jag hatar att känna mig dålig och gick därifrån helt nere. Inte riktigt den effekten träning brukar ha på mig...
:(

Men fy vad tråkigt :(. Lyckades de inte med att pusha dig på din nivå? Jag har aldrig tränat i någon crossfixbox, vill du berätta hur det var och hur de tog emot dig som nybörjare?

M

Men fy vad tråkigt :(. Lyckades de inte med att pusha dig på din nivå? Jag har aldrig tränat i någon crossfixbox, vill du berätta hur det var och hur de tog emot dig som nybörjare?

Jättebra instruktör så det var absolut inget fel på honom. Det var prova på, så vi var flera nya.
Dock känner jag mig så svag och dålig, och det knäcker mig så jag blir arg och ledsen, istället för peppad. Vi slutade med att göra så många reps som möjligt på tid med, och i par, vilket gjorde mig enormt stressad. Fick ta lätta vikter, kunde inte göra chins ens med gummiband och jag bara sög, helt enkelt. Jättejobbigt att vara i par för det känns som att jag drog ner min partner, även om hon såklart inte kände så.

Sen stannade min sambo kvar efter passet, och jag hade nog behöva ventilera med honom, istället för att gå iväg själv. Så allt kändes bara skit. Sa inget vettigt hejdå till instruktören heller så jag kände mig dessutom väldigt otrevlig... Åh. Suck.
Tacka vet jag hästar, gym och löpning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 914
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 517
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 389
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 515
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka