Sv: Beach 2014
Mineur- Härligt att mina ord väcker lite tankar och ger stöd, då känns det ännu roligare att lägga ner tid och tankar på att skriva. Det kan nog vara bra att vi i tråden har så olika bakgrunder och "problem" för då kan man hitta nya sätt att tänka

Jag har faktiskt också sparat en del texter från buke, både dom jag skrivit själv för att komma ihåg och många svar jag fått.
Jag tror att om man släpper på det här med att träning ska vara ett krav och ett måste och istället tränar för att man mår bra av det och tycker om det så får man ut mer av det. Jag har haft problem med att jag tränat och rört mig extremt mycket, mer än elitidrottare enligt sjukvården. I början var det ofta roligt att träna och jag kände mig stark, uthållig och "hälsosam" men när energin inte fanns där längre och jag tvingade mig själv gång på gång fast jag knappt orkade gå från köket till vardagsrummet, då är det inte roligt längre. Eller när hela mitt sociala liv blev lidande för att träningen var viktigare än att umgås med vänner eller familj.
Jag har sprungit runt, runt på stället i mitt rum på sjukhuset för att jag haft sådan ångest, jag har promenerat tills fötterna blöder och jag har fortsatt gå timme efter timme trots hälseneinflammation och knäledsinflammation. Jag kunde tycka om att träna innan ätstörningen blev ren anorexi samtidigt som det var ett extremt tvångsmässigt sätt jag tränade på även då (hade ortorexi) och ett tag bestod mina dagar bara av jobb (väldigt fysiskt) och av träning och att förbränna allt jag åt och äta nyttigt , sen orkade jag inget mer.
Fortfarande är jag ute och går oavsett om jag har så låg temperatur att jag kan dö, oavsett om mitt blodtryck är farligt lågt eller hjärtat kan stanna när som helst.Min kropp är så otroligt sliten efter alla dessa år, träning är bra och hälsosamt men i lagom mängd och med lagom med mat. Men jag rör mig inte lika mycket nu som jag brukade, jag får inte. Helst ska jag ju inte gå alls men det klarar jag inte av. En sak jag tänkte på när jag läste det du skrev är det där med att man rör sig för att slippa känna sig tjock, så är det för mig med. Och så tänker jag att om jag går lite extra nu så sätter sig inte precis all mat som fett på kroppen. Mitt mantra förr när jag egentligen var trött och inte orkade var att jag för mig själv om och om igen rabblade "tjock, fet, äcklig, tjock, fet, äcklig" och det var min så kallade "motivation" till att träna. När jag ska börja träna sen igen vill jag ha en bra motivation, inte vara driven av rädsla och självhat.
Angående maten, jag har gått i behandling och varit inlagd så otroligt mycket de senaste 7 åren så jag har ätit extremt mycket sjukhusmat, motsvarar väl ett par års ätande av sjukhus mat totalt... Behandlingshemmet hade däremot jätte bra mat, vi hade en kokerska som var jätte duktig och vi fick även hembakat bröd. Lyx när man väl kunde börja känna lite smaker
Men sjukhusmaten, nej usch. Innan jag läste ditt svar satt jag faktiskt här i soffan och försökte komma på vad jag ska äta till middag. Och så tänkte jag på att dom säger att maten i dagvården är det normala och att det är det vi ska lära oss äta men helt ärligt är maten vidrig, speciellt den vegetariska maten är ofta katastrof. Så jag kommer inte på vad jag ska äta, jag får inga idéer därifrån. Jag blir bara äcklad och känner att mat är tråkigt. Det är väldigt jobbigt att äta den där äckliga maten när den dessutom är så förknippad med ångest. Förra veckan fick jag kokt potatis (som jag hatar) tillsammans med en skysås med överkokta äpplen i, stora som potatisar, för att göra det lite festligt kallade dom det höstgryta. Ibland får vi vegetariska grytor med typ 3 bitar quorn och sen bara riven lök. En annan "favorit" var när vi fick morotsbiffar som var så brända att dom var svarta serverat med kokta morötter och rivna morötter, variation? Jag skulle kunna rabbla upp en massa vedervärdiga maträtter här men då kanske ni alla skulle få anorexi
Hmm, det får kanske bli soppa ikväll, måste nog sätta igång med något nu.