Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev en vända i bassängen på kvällsrasten på jobbet ikväll istället för mat. Migränen gör att jag ändå inte har någon aptit och tänkte att det kanske skulle släppa med lite rörelse (det gjorde det inte). Men väl ett nytt personligt rekord på 1000m! :D Jag är sniiiiiigellångsam på alla sätt och vis och behärskar bara bröstsim (med nyllet över vattenytan..) men har sedan mitt första pass i januari förbättrat mig med 12(!!)min på sträckan. ^^ Från 45min till dagens 33min - som sagt sniiiiigellångsamt, men ändock ett nytt personligt rekord! :up::D

Blev en vända i bassängen på kvällsrasten på jobbet ikväll istället för mat. Migränen gör att jag ändå inte har någon aptit och tänkte att det kanske skulle släppa med lite rörelse (det gjorde det inte). Men väl ett nytt personligt rekord på 1000m! :D Jag är sniiiiiigellångsam på alla sätt och vis och behärskar bara bröstsim (med nyllet över vattenytan..) men har sedan mitt första pass i januari förbättrat mig med 12(!!)min på sträckan. ^^ Från 45min till dagens 33min - som sagt sniiiiigellångsamt, men ändock ett nytt personligt rekord! :up::D

Vilken förbättring!! Grymt bra jobbat verkligen! :)

Efter en fråga jag fick av @Emtherlia i tisdags när jag gnällde om att jag tycker jag bara blir svagare, så har jag funderat en hel del. Frågan var om jag äter för lite, eftersom det isåfall gör att musklerna får svårt att återhämta sig och bli starkare.
Spontant svarade jag nej, men jag tror jag får ändra mig.

Gårdagens löpning gick helt åt skogen, jag hade noll ork och tog slut efter mycket kortare tids löpning än normalt. Senare på dagen åkte jag till stallet och red en häst. En väldigt lättriden häst, som inte kräver mycket alls av ryttaren. Efter det var jag så slut att jag knappt orkade stå i duschen :cautious: Och en promenad med hundarna på kvällen var helt uteslutet.

Jag känner mig inte ett dugg hängig som när man är förkyld eller så, så efter ett långt allvarligt samtal med mig själv kom jag fram till att nej, jag har nog inte ätit så bra som jag inbillar mig. Jag tänker för mycket på att äta mycket protein och lite fett och kolhydrater. Resultatet av det blir att jag, bortsett från proteinkällorna, snålar in på allt och ser varje liten kalori som en fiende.
Därför åt jag ett helt enormt (:o) kvällsmål igår, och nu har jag ätit en rejäl frukost bestående av gröt, en skiva mjukt bröd med kalkon, och ett glas mjölk. Det känns extremt jobbigt för hjärnan, men logiskt så vet jag att det är snällare mot kroppen. Jag har ju känt nu några dagar hur orken bara försvinner, och med tanke på mina mål i början av året (äta bra, träna bra, inte låta ätstörningen ta över ännu en gång, orka vara stark och rida bra, och springa vårruset i maj) så måste jag ta tag i mig själv. Det fungerar inte, det här. Jag måste skärpa till mig.
Målet är ju trots allt att bli starkare, orka mer, och bli mer fit. Inte att bli blek, svag och se allmänt risig ut :crazy:

Dagens "träning" blir för övrigt 3 promenader (totalt ca 2 timmar) med hundarna, rida den extremt lättridna hästen (så mer "åka häst" än "rida") och förhoppningsvis köra lite lätt styrketräning här hemma. Och så den svåraste träningen, som är mental: att äta BRA (och inte bara "nyttigt") och inte väga mig.

@_Charlotte_ Vad skönt att du kunde rannsaka dig själv! Det är skitsvårt tycker jag! Bra att du vågade fortsätta fundera på frågan och riktigt bra att du försöker äta lite mer. Som du säger, du ska ju bli stark, inte klen ;)

@_Charlotte_ - vilken bra insikt, superbra jobbat med maten! :bow:

@Emtherlia - hipp hurra och grattis! :) :bump: :banana:

-----------
Som väntat, träningsvärken är ett faktum :D dagens motion kommer bli pw till dagis i EM och sen dra hem dottern i pulka. Har mha en bred axelrem till en fotoväska fixat ett band att ha över höfterna så att jag kan dra pulkan så och slipper slita snett med armarna :)

@Emtherlia grattis tjejen! :D Hoppas du får en fin fin dag!

Jag är i "vill inte mer" koma så lever på thaimat och choklad sen igår. Pizza i förrgår :( Hästen är trasig och ska till klinik i morgon så lär vara i detta läge tills man vet vad och om det är något fel på honom. Får bara flashbacks från gamla hästen och alla kostnader, operationer osv så jag vill inte ens tänka helst innan jag vet vad som är knas.

Då har jag varit på VC.

Det kändes som att läkaren tog mig på allvar och inte bara viftade bort det, skönt för jag var lite orolig för det. Hen lyssnade på lungor och hjärta, jag fick göra utandningstest och EKG. Inget konstigt någonstans. Efter alla undersökningar och en mängd frågor om livsstil och livssituation så sa läkaren att hen inte kunde komma fram till någon fysisk orsak men att det mycket väl kan vara relaterat till stress. Men innan vi utesluter något fysiskt så fick jag ta en hel hög med blodprover. Var nog en 6-7 st :eek: Hb, socker, blodfetter, sköldkörtel, borrelia och fler som jag inte kommer ihåg :p Jag antar att jag får svar per telefon inom ett par dagar? Glömde bort att fråga :o Känner mig som en total rookie på sånt här med sjukvård, vilket jag i och för sig ska vara tacksam över.

Vi får se vad provsvaren säger. Att det skulle bero på stress känns så himla knäppt, jag känner mig inte alls stressad? Klart det är en del i skolan men det är ju under kontroll. Jag har ju inte vågat träna den senaste tiden, dum som jag är frågade jag inte läkaren om det men jag antar att om det inte är några uppenbara fel på mig så borde det vara lugnt, eller? :p

Oavsett så blir det inget mer än yoga idag, har tenta imorgon så jag måste sätta mig och repetera värmebalanser, dimensionering av ventilation och annat ;)

Idag fyller jag år:banana: så frukosten bestod av frallor, oboy och vetelängd:eek::D, mums! Till lunch blir det chokladtårta och min present till mig själv blir 30 min core följt av 55 min Actic Power i eftermiddag!:laugh::laugh:

Åh, vad fint det låter! Grattis!! :)

Jag tror jag ska göra något liknande på min födelsedag faktiskt :p

Då har jag varit på VC.

Det kändes som att läkaren tog mig på allvar och inte bara viftade bort det, skönt för jag var lite orolig för det. Hen lyssnade på lungor och hjärta, jag fick göra utandningstest och EKG. Inget konstigt någonstans. Efter alla undersökningar och en mängd frågor om livsstil och livssituation så sa läkaren att hen inte kunde komma fram till någon fysisk orsak men att det mycket väl kan vara relaterat till stress. Men innan vi utesluter något fysiskt så fick jag ta en hel hög med blodprover. Var nog en 6-7 st :eek: Hb, socker, blodfetter, sköldkörtel, borrelia och fler som jag inte kommer ihåg :p Jag antar att jag får svar per telefon inom ett par dagar? Glömde bort att fråga :o Känner mig som en total rookie på sånt här med sjukvård, vilket jag i och för sig ska vara tacksam över.

Vi får se vad provsvaren säger. Att det skulle bero på stress känns så himla knäppt, jag känner mig inte alls stressad? Klart det är en del i skolan men det är ju under kontroll. Jag har ju inte vågat träna den senaste tiden, dum som jag är frågade jag inte läkaren om det men jag antar att om det inte är några uppenbara fel på mig så borde det vara lugnt, eller? :p

Oavsett så blir det inget mer än yoga idag, har tenta imorgon så jag måste sätta mig och repetera värmebalanser, dimensionering av ventilation och annat ;)

Skönt att de tar det på allvar! Jag hade nog tyckt att det var ok att börja träna lite smått så länge de inte misstänker att det kan vara en infektion.

Angående provsvar så har det för mig för det mesta funkat som så att de ringer upp om de hittar något, hör man inget inom en vecka ser allt bra ut.

Skönt att de tar det på allvar! Jag hade nog tyckt att det var ok att börja träna lite smått så länge de inte misstänker att det kan vara en infektion.

Angående provsvar så har det för mig för det mesta funkat som så att de ringer upp om de hittar något, hör man inget inom en vecka ser allt bra ut.

Jag tänkte att jag kan börja lite försiktigt, vill ändå inte gå ut hårt i början.

Låter konstigt om de inte hör av sig alls? Men jag får väl vänta och se :p

Jag tänkte att jag kan börja lite försiktigt, vill ändå inte gå ut hårt i början.

Låter konstigt om de inte hör av sig alls? Men jag får väl vänta och se :p

Haha ja men då brukar de iofs säga det innan och be mig boka en ny tid om det inte går över av sig själv. Hör du inget från dem men är nyfiken kan du ju alltid ringa upp och fråga :)

Idag fyller jag år:banana: så frukosten bestod av frallor, oboy och vetelängd:eek::D, mums! Till lunch blir det chokladtårta och min present till mig själv blir 30 min core följt av 55 min Actic Power i eftermiddag!:laugh::laugh:

Grattis på födelsedagen! :bump:
Låter som en riktig toppen-dag!

Jag försökte ta mig ut på en powerwalk på rasten, men vet ni hur många stoppljus det finns i Stockholms innerstad?! Inte så mycket power i den walken, så att säga...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 212
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 585
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka