Beach 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft ett gaaalet sockersug den senaste veckan och jag blir inte av med det! Så fort jag ätit mat så får jag "jag ska ha godis, och det är nu"- känslan :( Dricka vatten, borsta tänderna eller ta en frukt funkar inte alls, det stillar inte det extrema suget överhuvudtaget. :crazy: Är det bara att lida sig igenom det och försöka vara stark eller har ni några superknep för att bli av med skiten? :D

Som andra skrivit, rörelse funkar bra för mig för att få bort suget. Annars är mitt bästa tips en kopp te med honung (dricker faktiskt det just nu :D )

För mig har det varit en god matdag:

Frukost 07,00: Smoothie med laktosfri vaniljyoghurt, frusna blåbär&jordgubbar samt havregryn
Lunch 12,00: Kycklingfilé, hoummus, tzatziki, avokadoröra, bulgur, sallad. Laktosfri mocchalatte och 1/2 blåbärsmuffins till efterrätt
Mellanmål 17,00: 2 knäckebröd med ost
Middag 20,00: Sweetchilifiskgryta med ris
Kvällsfika 21,30: Nyss nämnda kopp te med honung

Det är sån himla skillnad i mina portioner nu att det nästan är löjligt :banana:. Jag måttar och väger och blir förundrad över hur mätt jag blir på så lite :D! Förut åt jag iaf det dubbla, ofta det tredubbla mot vad jag gör nu :eek:. Därför kan jag fortfarande äta riktigt gott och vad jag vill, men gör det inte i samma mängd :up:

Motionen blev inte av idag, har världens största skavsår och inga plåster! Men i morgon tar jag en friskvårdstimma från jobbet och knatar ut i skogen i DAGSLJUS med alla hundarna :)

Jag har haft ett gaaalet sockersug den senaste veckan och jag blir inte av med det! Så fort jag ätit mat så får jag "jag ska ha godis, och det är nu"- känslan :( Dricka vatten, borsta tänderna eller ta en frukt funkar inte alls, det stillar inte det extrema suget överhuvudtaget. :crazy: Är det bara att lida sig igenom det och försöka vara stark eller har ni några superknep för att bli av med skiten? :D

Något som kan hjälpa är att äta något litet ungefär en tjugo minuter-halvtimme innan måltiden. Vi snackar litet som i några nötter, ett litet kex med smör eller ost på eller liknande. För andra funkar det bättre med rena kolhydrater så som russin, för några är en bit protein bäst. Teorin bakom det hela är väl ungefär att sötsuget som lätt triggas av en måltid stillas eftersom kroppen redan har något i systemet. Jag har inte undersökt det närmare, kan bara vara placebo, men det har som sagt hjälpt en del (däribland mig själv i perioder) och man ska inte skåda given häst i mun.

Vet ni vad, jag har inte vägt mig på 4 dagar och det känns ganska ok. Både vill veta och inte veta vad jag väger. Men jag ska vänta med att väga mig ytterligare några dagar, tror det är bra för mig. Lyckades bryta det där med att väga mig varje dag. Det känns lite lättare nu när jag börjat träna, då kan jag tänka mig att väga så här eller lite mindre för att den här vikten gör det möjligt för mig att träna. Är dock fortfarande livrädd för att gå upp i vikt. Men det hoppas jag att jag inte gör, får se nästa gång jag väger mig. Ska försöka väga mig 1-2 ggr/vecka bara. Hur ofta väger ni er?

Riktigt bra jobbat!!
Jag väger mig i princip aldrig, en gång vartannat år kanske om jag skulle vara nyfiken. Nu när jag skrev in mig på gymmet exempelvis frågade de om jag ville väga mig, räkna BMI osv, men det tackade jag nej till.

Funderar på om jag ska våga sätta ett nytt mål gällande träningen.
Att nå i snitt 30 min träningstid per dag (förutsatt att jag inte åker på några längre sjukdomar eller skador). Än så länge ligger jag över det, och att försöka hålla uppe ett mål är ju alltid sporrande och motiverande. Frågan är bara om det kommer leda till att det känns som ett tvång?

@cili Jag har satt som mål att motionera varje dag utan tidspress, det känns faktiskt ganska skönt, då kan jag känna mig duktig om jag tagit en promenad, gjort hemmaövningar eller gått på gruppträning. Oavsett vad så är jag en vinnare så fort jag rör på mig. :)

Jag gillar mitt mål:D

Jag har ridit igen! :) I tisdags var det premiär i ridhuset och igår red jag ute på vår stora ridbana i djupsnö med pållen. Sååå roligt tyckte han och ville gärna busgaloppera, men det får nog faktiskt vänta några dagar till så att matte hinner känner sig varm i kläderna igen. Hade inte ont någonstans av ridningen i alla fall och det kändes på det hela taget enormt bra och roligt att vara tillbaka i sadeln.

Imorse var jag på blodcentralen för kontroll. Hade tydligen lite låga järnvärden sist jag gav blod i november så fick fler järntabletter med mig hem.

Vägde mig idag. Good news: Inte gått upp under sjuksvackan. Negativare nyheter är att magen fortfarande inte återhämtat sig efter pizzan i lördags. Så ett tips till folk: Om du skär ner på gluten under en tid få inte för dig att äta en hel pizza efter några månader. Den smärtan är inte värt det någonstans. Det positiva är att man definitivt inte är sugen på pizza fler gånger ;)

Idag ska jag försöka stabilisera tillbaka min kost i alla fall även om jag inte riktigt kan träna fullt ut än. Halsen börjar släppa så räknar med att börja gymma efter helgen igen. Tills dess ska jag försöka med att i alla fall gå en promenad per dag så jag inte blir helt stilla. Gick igår en sväng och det kändes i knät trots tabletter i kroppen. Så vågar inte gå jättelångt eller fort heller för är svinhalt ute och denna håla verkar inte veta hur man grusar alt saltar. Dessutom är hälften av trottoarerna inte ens plogade! :devil:

Då har jag fått domen: Inflammation i tandköttet! Låter ju inte så kul men jag är glad att det fanns en orsak till mitt mående. Tydligen så har det blivit inflammerat runt visdomstanden, svullnat upp och så har jag bitit emot det vilket gör det ännu värre. Tandläkaren var med och tittade och gav rekommendation på vad som skulle göras. De spolade och smörjde ordentligt med bakteriedödande och jag fick köpa med mig bakteriedödande gel som jag ska använda två gånger per dag i minst en vecka. Är det inte bättre om en vecka så ska jag höra av mig och så får de operera bort lite av tandköttet.

Så håll tummarna att det hjälper nu! :)

Då har jag fått domen: Inflammation i tandköttet! Låter ju inte så kul men jag är glad att det fanns en orsak till mitt mående. Tydligen så har det blivit inflammerat runt visdomstanden, svullnat upp och så har jag bitit emot det vilket gör det ännu värre. Tandläkaren var med och tittade och gav rekommendation på vad som skulle göras. De spolade och smörjde ordentligt med bakteriedödande och jag fick köpa med mig bakteriedödande gel som jag ska använda två gånger per dag i minst en vecka. Är det inte bättre om en vecka så ska jag höra av mig och så får de operera bort lite av tandköttet.

Skönt att ha en vettig förklaring till ditt mående! Och det måste göra ont! Stackare. Krya!

Skönt att du fått reda på vad det är, håller tummarna :)

Jag har ont :arghh:
Tror jag har gjort illa ett muskelfäste ungefär på insidan av knät (hoppas innerligt att det inte är någon menisk eller sådant skit :nailbiting:). Men det sitter liksom precis nedanför ledkapsel på insidan av högerknät. Uppfattar det som svullet, det gör ont när jag rör mig och om jag trycker lite lätt på det stället. Men det gör inte ont vid leden. Borde väl bara vara ett irriterat muskelfäste. Eller?

@zassoo, Skönt att få reda på vad det var som var problemet. Min kollega i somras fick något liknande, hon gick från "fullt frisk" till jättesjuk med feber och typ ont i hela kroppen (mest munnen då så klart) på några timmar, det var riktigt läskigt. Men hon var bättre redan efter ett par dagar sen efter besök hos tandläkaren, hoppas det är detsamma för dig! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
79 059
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition del 5
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur