Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gummibandsknäböjen kan du göra riktigt låååångsamt också, och stå och gunga lite i nedersta läget, då jäklar känner man att det tar :D

Vad var det för problem du hade med knäna? Tänker om jag kan ha några andra bra övningar på lager att tipsa om :)

Jag har 'vridit sönder' det ena knäet 2007, inget gick av men alla ledband töjdes. Efter lång tid med kryckor och rehab började jag rida igen och har sedan inte haft problem förrän jag slutade rida regelbundet 2012. Sedan dess har de flesta aktiviteter orsakat inflammationer kring knäna så jag får molande värk, inte så jag inte kan gå eller liknande men det moler ständigt och är extremt ömt. Det går upp hela vägen på utsida lår, hela höfterna och sätesmuskler så hela det paketet är alltid extremt ömt och inflammerat. Värst runt muskelfästena vid knäna.

Så jag måste träna benmusklerna för att hålla knäna på plats. :) Träning dämpar ju även inflammationerna på sikt även om det gör helvetesont när jag tränar. Gör 3 övningar varje gång jag gymmar, ordinerat av sjukgymnast. Dels 1-bent benspark med låg vikt där jag höjer och sänker bara lite i det mest utsträckta läget, dels "häldopp" ståendes på stepbräda och sen "utfallssteg" med främre foten på balansbräda och bakre på stepbräda. Alla kan ju utvecklas vidare genom att man även håller i vikter vilket väl är det nästa steg jag vill ta om jag lyckas träna lite oftare. Nu är det tungt nog bara med min egen vikt. :p Har märkt jättestor skillnad så jag är så glad att äntligen fått hjälp av nån som förstår sig på knän. :) Har du fler övningar vore det roligt att testa!

Började dagen med ett schysst benpass! Brukar oftast träna efter frukost men det här kändes nästan bättre, kom igång direkt jag vaknade istället för att sitta och sega första timman :D Sen käkade jag min nya konstiga frukost - grön havregrynsgröt. Ser jättekonstigt ut men det var gott!

Jag har 'vridit sönder' det ena knäet 2007, inget gick av men alla ledband töjdes. Efter lång tid med kryckor och rehab började jag rida igen och har sedan inte haft problem förrän jag slutade rida regelbundet 2012. Sedan dess har de flesta aktiviteter orsakat inflammationer kring knäna så jag får molande värk, inte så jag inte kan gå eller liknande men det moler ständigt och är extremt ömt. Det går upp hela vägen på utsida lår, hela höfterna och sätesmuskler så hela det paketet är alltid extremt ömt och inflammerat. Värst runt muskelfästena vid knäna.

Så jag måste träna benmusklerna för att hålla knäna på plats. :) Träning dämpar ju även inflammationerna på sikt även om det gör helvetesont när jag tränar. Gör 3 övningar varje gång jag gymmar, ordinerat av sjukgymnast. Dels 1-bent benspark med låg vikt där jag höjer och sänker bara lite i det mest utsträckta läget, dels "häldopp" ståendes på stepbräda och sen "utfallssteg" med främre foten på balansbräda och bakre på stepbräda. Alla kan ju utvecklas vidare genom att man även håller i vikter vilket väl är det nästa steg jag vill ta om jag lyckas träna lite oftare. Nu är det tungt nog bara med min egen vikt. :p Har märkt jättestor skillnad så jag är så glad att äntligen fått hjälp av nån som förstår sig på knän. :) Har du fler övningar vore det roligt att testa!
Trist med så många problem! Men bra att du har lite koll på vad som funkar ändå.

Vi har fått tips om framförallt två övningar om man har knän som är instabila. Det är raka marklyft och kettlebellsving med raka ben (så gott det går), eftersom dom övningarna tar bäst på en specifik muskel (m. semitendinosus) som är viktig för just knästabiliteten (enligt läraren som sa det finns det en eller flera studier där dom kommit fram till det, men jag har inget namn på dom). Det viktiga är inte att lyfta så tungt som möjligt, utan att göra det med bra teknik och bibehållen stabilitet genom hela övningarna.

Trist med så många problem! Men bra att du har lite koll på vad som funkar ändå.

Vi har fått tips om framförallt två övningar om man har knän som är instabila. Det är raka marklyft och kettlebellsving med raka ben (så gott det går), eftersom dom övningarna tar bäst på en specifik muskel (m. semitendinosus) som är viktig för just knästabiliteten (enligt läraren som sa det finns det en eller flera studier där dom kommit fram till det, men jag har inget namn på dom). Det viktiga är inte att lyfta så tungt som möjligt, utan att göra det med bra teknik och bibehållen stabilitet genom hela övningarna.

Tack för tips! Aldrig testat nåt utav det. :o men det vore kul med nya övningar och jag är lite nyfiken på den där skivstången! Kanske får boka en pt eller ny tid med sjukgymnasten. :) vet inte om jag vågar testa varken stång eller kettlebells på egen hand.

Glad att jag verkar kunna börja löpträningen för i år nu för herregud va dålig kondis jag har :cautious: Jag promenerar ändå flera dagar i veckan i rätt raskt tempo men det räcker inte tydligen haha!

Tack för tips! Aldrig testat nåt utav det. :o men det vore kul med nya övningar och jag är lite nyfiken på den där skivstången! Kanske får boka en pt eller ny tid med sjukgymnasten. :) vet inte om jag vågar testa varken stång eller kettlebells på egen hand.
Det känns superbra när någon resonerar som du, att det vore bra med hjälp :love:
Jag kör mina marklyft med kettlebell, då behöver man inte börja lika tungt utan kan köra ganska låga vikter tills man är säker på tekniken.

Jag har varit igång 2h 52 min idag, på svettig nivå. Fy farao vad skönt det känns i musklerna! Men inte i ett svep, det hade varit dumt. Det är fördelat på fyra cykelpass (totalt 31 km), varav det ena precis innan ett gympass på lite drygt en timme. När jag sen suttit och snackat med en vän ca 1h efter det där gympasset trampade jag iväg igen, väl hemma kan jag säga att svetten bokstavligt talat rann. Duschen har aldrig varit så skön som idag :D
Nu sitter jag med ett jätteberg av pasta och köttfärssås, för den här kroppen ska minsann få material till att bygga upp sig ordentligt!

Det känns superbra när någon resonerar som du, att det vore bra med hjälp :love:
Jag kör mina marklyft med kettlebell, då behöver man inte börja lika tungt utan kan köra ganska låga vikter tills man är säker på tekniken.

Ja jag tycker knappt jag vet hur man gör en bra benböj utan vikt så det vore nog en bra start för mig. :) hade jag inte haft problem med knäna och muskelfästen i allmänhet hade jag nog kört på mer bara utifrån videor etc.

@Chili förutom musslan (ska sluta tjata om den ;)) tycker jag du, om du inte redan gjort det såklart, kan prova kissande hunden, draken och sen en övning jag inte har nåt namn på men jag ska försöka förklara den:
Ha en liten pall, ett lågt trappsteg eller dylikt på 5-10 cm. stå med ena foten på det, den sida som du står på är den du tränar. Knäna är raka, sen sänker du ner foten som hänger i luften ner till golvet sakta och lyfter upp den igen så den är parallell med andra foten. Försök göra 3x15 på varje sida.

Den här tar på höftens utsida, tänk på att hålla kroppen rak och att du inte skjuter ut höften på ståbenet:
stand-cab-hip-abd-b-male-1.jpg

Senast ändrad:
Fick ihop 2 km rörelse i stallet genom tömkörning och pyssel. :) pålle är så himla pigg! Har lite att jobba på där men det är inget fel på gasen iaf, tur jag kan gå på innerspår. ;)

Kylskåpsrensning till gratäng i ugnen: broccoli, pasta, majs, créme fraiche, sojagrädde, fetaost. Hungrig! Det var för övrigt punka på cykeln, blööööh. Har inte orkat få iväg den till verkstan än men det måste jag fixa. Gym i morgon dock om allt går som planerat!

Jag kör ett intervallupplägg nu som ska försöka göra mig snabbare på milen. Det innebär ett pass/vecka i tänkt milfart med progressivt ökande distans på intervallerna. Idag sprang jag 8x800 meter med 45 sekunders vila emellan och snittfarten landade på 4:07 min/km. Målet är att försöka hålla 4:10 min/km på Blodomloppet 10 km i slutet på maj. Jag betvivlar att det kommer gå men än så länge är jag i fas med intervallerna iaf :).

@Chili förutom musslan (ska sluta tjata om den ;) tycker jag du, om du inte redan gjort det såklart, kan prova kissande hunden, draken och sen en övning jag inte har nåt namn på men jag ska försöka förklara den:
Ha en liten pall, ett lågt trappsteg eller dylikt på 5-10 cm. stå med ena foten på det, den sida som du står på är den du tränar. Knäna är raka, sen sänker du ner foten som hänger i luften ner till golvet sakta och lyfter upp den igen så den är parallell med andra foten. Försök göra 3x15 på varje sida.

Har inte gjort musslan sista gångerna för jag tycker det gjorde ont att göra den. Kanske försöker lyfta benet för mkt men jag lyfter verkligen inte högt. Men det känns som om det tar emot i höften så det är en riktigt jobbig övning, jag är dock rätt säker på att jag gör rätt. Ska kanske testa lite mer och se om det blir bättre. :) har istället gjort kissande hunden det sista. ;) och då bränner det av bara attan i höfterna men sen känns det gött!

Sista övningen är den jag kallar häldopp så den gör jag redan! :) ju högre bräda desto jobbigare.

@Chili då förstår jag häldoppet, jag läste lite slarvigt där :o Om jag får ge ett nytt tips då så är det övningen jag trodde du menade var häldopp: stå med bägge fötterna på en pall: gör sedan ett långtsamt kliv ner så ena hälen nuddar golvet och tryck tillbaka igen. Benet du tränar är det som står kvar på pallen, det blir nästan som ett knäböj på ett ben men lite grundare. La till en övning till i mitt föregående inlägg, bara så du ser det :) sen får du göra vad du vill med det tipset ;)

@Chili då förstår jag häldoppet, jag läste lite slarvigt där :o Om jag får ge ett nytt tips då så är det övningen jag trodde du menade var häldopp: stå med bägge fötterna på en pall: gör sedan ett långtsamt kliv ner så ena hälen nuddar golvet och tryck tillbaka igen. Benet du tränar är det som står kvar på pallen, det blir nästan som ett knäböj på ett ben men lite grundare. La till en övning till i mitt föregående inlägg, bara så du ser det :) sen får du göra vad du vill med det tipset ;)

Ah, den sista i förra inlägget fick jag en gång i tiden som sjukgymnastisk övning när mina höfter var dödsinflammerade och jag skulle träna dem mer. :up: gjorde då med gummiband. Har dammat av gummibandsövningar för axlarna på gymmet så den ska jag nog börja med igen när bandet ändå är framme! Tack för alla tips. :bow: här ska tränas ben! Får se om jag vågar testa Draken, många på gymmet gör den så jag är väl i gott sällskap haha. Det är lite kul eftersom sjukgymnasten är i samma hus så är det väldigt många som gör sådana här knäövningar.

Inser nu också att jag låter sjukt trasig. :D :p men har nog fått sjukgymnastik för större delen av kroppen antingen pga skador eller pga mina kassa leder. :p

Agrafferna är borta!! Och jag är Superhappyface över det, för jösses vad smärtan minskade direkt. :D fortfarande en envis liten infektion kvar, men det tar sig. Går utan kryckor nu och har kommit upp i promenadlängder om ca 2km - så woop woop, nu är det på G liksom! :D :D :D
:banana::banana::banana:

Ongen har inte mått helt bra på sistone (tandsprickning är ett sattyg) och det har dränerat mig på energi så träningen har blivit seriöst lidande sista två veckorna. Att svida om till löparstassen, ta på ongen overallen och dra fram joggingvagnen har varit sådär lockande när jag vetat att en bajsbomb kunnat smälla när som helst. Att byta blöja i vanliga vagnen är dock inga problem, så vi har gått och gått och gått senaste veckorna.

De senaste två dagarna har hon dock mått mycket bättre så förhoppningsvis kan jag ta upp träningen igen nu. Idag blev det dock ett par timmars promenad med maken, bland annat stannade vi till vid en restaurang ute i ett naturreservat och fikade. Maken tog ner ongen och satte sig vid vattnet, minen när ongen insåg att hon inte skulle få bada är mycket talande:

12973483_719784844829865_453770087930812795_o.jpg

Ongen har inte mått helt bra på sistone (tandsprickning är ett sattyg) och det har dränerat mig på energi så träningen har blivit seriöst lidande sista två veckorna. Att svida om till löparstassen, ta på ongen overallen och dra fram joggingvagnen har varit sådär lockande när jag vetat att en bajsbomb kunnat smälla när som helst. Att byta blöja i vanliga vagnen är dock inga problem, så vi har gått och gått och gått senaste veckorna.

De senaste två dagarna har hon dock mått mycket bättre så förhoppningsvis kan jag ta upp träningen igen nu. Idag blev det dock ett par timmars promenad med maken, bland annat stannade vi till vid en restaurang ute i ett naturreservat och fikade. Maken tog ner ongen och satte sig vid vattnet, minen när ongen insåg att hon inte skulle få bada är mycket talande:

Haha, minen! :D låter gött att det går åt rätt håll, hoppas ni båda är mer nöjda med tillvaron inom kort. :)

12973483_719784844829865_453770087930812795_o.jpg

Alltså, hon är ju för jävla gullig!

Störd träningsvärk efter att ha tränat crossfit igår.
Sköter inte maten, och tränar för lite.
Svidar om till bikini på fredag iaf. Gran Canaria på g!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
285
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 324
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 663
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 850
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V