Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Joinar in i denna tråd (för säkert 384747 gången ;) ) men känner nu att det är dags att sluta gnälla över dallret och göra något åt det istället :up:
Har dessutom möjlighet att få gymkort via jobbet så nu har jag inga ursäkter längre, får även ta ut en motionstimme i veckan så nu kommer jag verkligen inte undan längre. Ursäkten "har inte tid" eller "har inte råd med gymkort" håller inte numer nej.

Men funderar på det här med kosten.
Äter frukost på jobbet och det blir till 99% mackor, vilket är ganska tröttsamt i längden men enkelt att ha med sig. Vad kan man äta istället? Har kylskåp och micro på jobbet.

Lunchen blir ofta lagad mat som värms i micro, tyvärr allt för ofta pasta och falukorv eller färdiga köttbullar. Det som går fort att laga på kvällen innan. Även det ganska tröttsamt. Skulle gärna ha något nyttigare alternativ, men vad? Vad äter ni till lunch?

Kvällsmaten då, när både jag och barnen är trötta och hungriga. Den här veckan har det tyvärr blivit mycket mackor eftersom jag verkligen inte orkat göra någon riktig mat. Min äldsta vill dock gärna ha mat istället, men är inte jättehungrig ändå. Så det optimala vore ju något lättare men mer matigt än mackor. Yngsta vill ju dock ha mackor men han skulle leva på det 24/7 om han fick. Hur gör ni på kvällen efter jobb osv?

Hur lägger ni upp er träning? Hur får ni tiden att räcka till, kosten att funka och motivationen att hålla?
När jag behöver äta frukost på jobbet brukar jag ta med en glasburk med fil och bär, och lite müsli. Har flera kollegor som brukar göra gröt i mikron på fikapausen. Kokta ägg är smidigt att ha med.
Till lunchlådor brukar jag göra sånt som sköter sig själv i ugnen, gratänger eller en plåt med grönsaker, rotfrukter och kyckling eller fisk. Kvällsmat är jag dålig på, men gör ibland omelett eller nåt plock med grönsaker och hummus eller tar en matlåda med lunchmat. Brukar laga mat ca 3 ggr i veckan men då lagar jag mycket åt gången.
Tycker det hjälper att ha något mål. Går det att transportträna i någon form? Springa eller cykla någonstans dit du ändå ska? Ha med barnen på cykel och springa en sväng? Gillar du att gå på gruppträningspass eller kör du hellre själv?

Kom nyss hem från en mtb-runda. Hade tänkt följa en gammal körväg som jag sett början på, den var skyltad och fin. I början. Ja..jag kom ju fram till slut, men först efter att ha burit och släpat cykeln genom skogen en bra bit, vägen försvann på ett hygge. Men roligt med nya platser! Hittade en annan fin cykelväg, och en mystisk stig som måste provas vid tillfälle.

Gick och tänkte på det här igår, barnen älskar att vara i lekparken och att sitta på en bänk och glo bara är ju skittråkigt, så är alltid med dem och leker. Men egentligen skulle man ju kunna passa på att träna då, det borde väl gå att använda lekparken som gym :p Multitasking haha

Skönt kroppsarbete på menyn idag! Fyra, fem timmars arbete med att vårstäda utanför stallet. Kratta, kratta, kratta. ;) Känner träningsvärken i rumpa och armar nu, man är ju inte riktigt van.

Men gött är det. Kroppsarbete utomhus framför gymmet alla dagar! Man mår ju så gött efteråt även om man inte orkar röra sig. :p

@Mirre Superbra tänkt tycker jag! :)

@Chili Tänk att det var just sådant jag inte uppskattade när jag hade häst på stall, men nu såhär i hästlängtans tider låter till och med vårstädning i stallet lockande! :laugh:

Då får man med ungarna också utan att de bokstavligen styrketränar. Men det är säkert positivt ändå att de ser att jag tränar och rör på mig. (sedan är jag noga med att undvika viktprat i närheten av barnen, men att de blir motiverade att vara ute och röra på sig istället för att sitta hemma vid tvn är ju bara bra)

Jag fick en underbar, men lite mentalt kämpig, löptur i parken idag. Bestämde mig för att promenera till min favoritpark som ligger lite längre bort, och det var så värt det! Det är så vansinnigt sprudlande vackert grönt här just nu och det doftar av syrener i nästan varenda hörn!

Det blev 20 minuters powerwalk dit, 30 minuters löpning i parken, 30 minuters solande i gröngräset när jag var klar, och så 20 minuters promenad hem. Nu mår man!

spring_4_5738c0672a6b223e954e30d0.jpg

spring_5_5738c076ddf2b33c518e28bb.jpg

Jag fick en underbar, men lite mentalt kämpig, löptur i parken idag. Bestämde mig för att promenera till min favoritpark som ligger lite längre bort, och det var så värt det! Det är så vansinnigt sprudlande vackert grönt här just nu och det doftar av syrener i nästan varenda hörn!

Det blev 20 minuters powerwalk dit, 30 minuters löpning i parken, 30 minuters solande i gröngräset när jag var klar, och så 20 minuters promenad hem. Nu mår man!

spring_4_5738c0672a6b223e954e30d0.jpg

spring_5_5738c076ddf2b33c518e28bb.jpg

Vilken underbar omgivning att springa i! :)

När man börjar träna på gym, lyfta viket osv, hur vet man vilka vikter man ska börja med? Känner att jag har ju verkligen inte den blekaste aning om vad jag sysslar med om jag går in på ett gym :p Inte om jag tränar hemma heller förresten

Vilken underbar omgivning att springa i! :)
Verkligen! Den kan vara oerhört ful på sina ställen, men den har sannerligen sin charm denna stad :)
När man börjar träna på gym, lyfta viket osv, hur vet man vilka vikter man ska börja med? Känner att jag har ju verkligen inte den blekaste aning om vad jag sysslar med om jag går in på ett gym :p Inte om jag tränar hemma heller förresten
Jag fick lära mig 8-12 regeln när jag började. Alltså om något är så tungt att du knappt orkar 8 repetitioner på raken så är det för tungt och du bör sänka vikten ett snäpp. Om något är så lätt att du utan problem kan fortsätta efter att ha gjort 12 repetitioner på raken så är det för lätt och du bör gå upp något snäpp i vikterna. Det finns 32864 teorier på detta och ovan är verkligen ingen världssanning, men jag tycker att det brukar fungera rätt bra som indikation tills man får lite bättre grepp om saken. @snow har rätt bra koll på det där med styrketräning och kan kanske komma med något annat tips!

Sedan är det ju bra att logga vad man gör också, så att du inte fastnar på samma tyngder vecka efter vecka utan vågar trappa upp lite efter ett par veckor eller när det nu känns bra. En bra mellanväg när man ska öka på vikterna tycker jag kan vara att öka mittensetet om man nu kör 3 set av något (vilket tenderar att vara standard för många övningar). Du kan alltså köra t.ex. 8 kg på set 1, gå upp till 10 kg set 2, och sedan tillbaka till 8 kg på set 3. Två pass senare kanske du klarar att köra både set 2 och 3 med den tyngre vikten och voilà så har du plötsligt kört hela övningen med tyngre vikt!
Härligt @Mineur ! Jag vill också springa, men klarar man knappt av att gå i trappan så blir det svårt... :cry::rofl:
Haha, jag kan tänka mig att det är lite smärtsamt ja! Jag skulle tycka synd om dig, men jag är för avundsjuk på vad du fick göra igår så du får klara dig utan mitt medlidande :p

Haha, jag kan tänka mig att det är lite smärtsamt ja! Jag skulle tycka synd om dig, men jag är för avundsjuk på vad du fick göra igår så du får klara dig utan mitt medlidande :p

Jag tycker egentligen inte så synd om mig heller :D Det är mest komiskt!

Och fasen vad sugen jag är på att styrketräna lite mer ordentligt. Jag älskar att bo ute i skogen men det är så långt till alla gym :down: Har googlat massvis om hur man kan träna tungt hemma utan riktiga träningsredskap :o :angel:

Jag tycker egentligen inte så synd om mig heller :D Det är mest komiskt!

Och fasen vad sugen jag är på att styrketräna lite mer ordentligt. Jag älskar att bo ute i skogen men det är så långt till alla gym :down: Har googlat massvis om hur man kan träna tungt hemma utan riktiga träningsredskap :o :angel:
Traktordäck ska vara bra har jag hört! :p

Boka ett pass med en PT! Be att ni går igenom de maskiner/övningar/vikter som är relevanta för dig just nu och om du vill så kan du återkoppla med PT'n om nån månad, eller köra PT pass oftare om du känner för det, men just att gå igenom saker och ting med en inom området kunnig person ger mycket! :) :up:

Herregud vilken träningsvärk jag har idag :rofl: Och vad har jag gjort för att få den då?
Jo jag tävlade med hästen igår :o Red två uttagningar och två finaler. Min häst kräver så jäkla mycket ridning och under programmen får man ju inte nån paus direkt så jag slet, 4 ggr :p Enligt min Fitbit brände jag närmare 4000 kalorier igår.

Men det var såå värt det för oj vad bra det gick :love:

Pass med PT imorse. Bänkpress, sittande axelpress, benböj i Smith och som avslutning kettlebell-stöt och utfallssteg med gång (de sista två som superset). Det var lite vingligt att gå från gymmet, får jag erkänna. Fick dock mycket beröm under passet, vid något tillfälle i en något förvånad ton. :D

Jag börjar tycka att det är lite kul, självförtroendet växer lite för varje gång och jag känner att jag börjar få lite kontakt med mitt "gamla jag" som vågade testa och som framförallt vågade misslyckas.

Idag hade min kollega dragit ihop ett intervallpass vid skidstadion efter jobbet, vi var ett gäng som körde valfritt antal varv på en rejält kuperad 1500-metersslinga. Jobbigt, men kul att prova nytt upplägg.
Funderar på att cykla hem från jobbet imorgon, men jag vägrar om det blir nordanvind och spöregn:wtf: Då får det bli nån kortare runda här hemma.

Idag gjordes sista PT-timmen och tack och lov var kollegan mycket mer behaglig!

Hon hade lyssnat på mina önskemål och det var ett alldeles lagom pass som jag kände mig stark i, dessutom var hon väldigt bra på att visa övningarna och instruerade på ett bra sätt. Känns skönt att få en bra känsla innan jag lämnar i alla fall och fick med mig några bra tips och övningar. Ska väl iofs dit en gång till separat bara för att ta lite nya mått och bilder, men inte mer, och inte just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
277
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 281
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 645
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 843
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V