Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plan 1 är därför att sluta träna med pulsklockan på mig, för att inte se hur tiden tickar på i jämförelse med sträckan. Kan lika gärna kolla på klockan vid start och mål samt rita upp sträckan på endomondo i efterhand för att kunna logga det, för då blir det inget tidsjagande under själva passet.
.....
Mitt problem är att jag stressar mycket över saker jag inte kan påverka, så tillsammans med skolan och lite andra saker blir det för mycket. Det är därför jag vill lägga in mer träning, för där och då finns ingen tanke på det där andra. Men utan att göra träningen till ännu ett måste eller för tung/ansträngande, för då sabbar det ännu mer.

Jag tänker som @Tassetass, vill du logga cyklingen så ta med klockan, men så att du inte ser den. I en fick, i ryggsäcken...

Försök tänk på att det som du inte kan påverka är just det - något du inte kan påverka. Försök att inte lägga energi på det, utan fokusera på att göra, planera och organisera det du kan påverka, så får det bli som det blir med det andra. Har du gjort dit bästa med det som är inom ramen för din kontroll, så brukar det andra också bli bra. Men det är skitsvårt, jag vet.

Ta hand om dig!

Kul att det är fler som hittat den här tråden :) Bra jobbat alla, som vanligt hamnar jag efter om jag låter det gå mer än 1-2 dagar utan att besöka tråden ;)
Lite update: I lördags sprang jag mitt längsta träningspass nånsin, 3 mil prick blev det och jag är så nöjd :D Mindre nöjd att jag nu börjar känna en förkylning vara på G dock :arghh:

När jag var i Mexiko var det "bara" ca 35 grader iof, men det var stor skillnad på hur jag fungerade i början och slutet (6 veckor).

@Praeterea Självklart har vi överseende! I alla fall jag tycker det är superspännande att läsa om hur du har det, oavsett om det är positivt eller negativt. :)

Jag tror absolut inte att du kommer att känna dig värmetrött i alla tre månader, men däremot tar det kanske lite längre tid för kroppen att anpassa sig än vad du tror. Min bror flyttade till Dubai för ett år sedan och sa att det tog runt en månad innan han hade vant sig vid supervärmen. Tålamod är grejen! Jag tycker att du är jätteduktig som lyckats komma igång och träna redan och som tar dig ut och springer i sådant klimat.

Tack för lite uppmuntran, det har faktiskt känts rätt bra idag. Jag har varit här i två månader och jag tycker att jag vänjer mig gradvis. Problemet är väl att temperaturen och luftfuktigheten ökar ungefär lika gradvis. :mad: Just nu är det "bara" 34-35 grader, det känns lite som att bo i en bastu. :D Jaja, om tre månader (typ) vänder det, snart är det vinter igen. :D

@cili Bra att du ser över din situation. Men dra rejält i handbromsen nu, småduttar kommer inte hjälpa i längden. Du har ju väldigt höga krav på dig själv och har väldigt mycket saker på gång hela tiden. Rätta mig om jag har fel, men det känns som att du och jag är väldigt lika i att vi gärna vill vara duktiga, gärna prestera på alla områden samtidigt. Det är inte rimligt. Hoppas du tar det på rätt sätt :) Tycker din plan verkar jättebra, och du får nog vara lite mer egoistisk ;) Prioritera dig själv!

(Jag kämpar ju själv med det här, it takes one to know one ;))
Du har helt rätt i hur jag funkar när det gäller prestation. Alltid höga krav på att både prestera bra och mycket. Och så försöker jag alltid slå knut på mig själv för att göra folk i min omgivning nöjda, vilket jag sällan får så mycket tillbaka för tyvärr. Ska vara ledig i sommar och då bo hemma hos pojkvännen (vilket bara det kommer minska stressen massor, distansförhållande är verkligen jättetufft), så jag ska försöka stå ut i de tre veckor som är kvar av skolan nu, för sen blir det kravsänkning deluxe.

Jag tänker som @Tassetass, vill du logga cyklingen så ta med klockan, men så att du inte ser den. I en fick, i ryggsäcken...

Försök tänk på att det som du inte kan påverka är just det - något du inte kan påverka. Försök att inte lägga energi på det, utan fokusera på att göra, planera och organisera det du kan påverka, så får det bli som det blir med det andra. Har du gjort dit bästa med det som är inom ramen för din kontroll, så brukar det andra också bli bra. Men det är skitsvårt, jag vet.

Ta hand om dig!
Ja, det får nog bli så. Så slipper jag några tankar om att jag behöver komma ihåg var jag cyklat eller vad klockan var när jag åkte eller kom hem. Ju mindre saker att fokusera på, desto bättre.

Just det där med att släppa saker som jag inte kan påverka har jag galet svårt för. Men bara genom att plocka upp det till ytan blir jag ju mer medveten, och då blir det enklare att försöka. Har skrivit en to do-lista för sånt som har med skolan att göra, för det är ju sånt jag faktiskt kan påverka och bocka av. Bara genom att skriva den känns det lite lugnare, nu när det finns lite struktur och allt syns klart och tydligt istället för att vara ett kaos av uppgifter i mitt huvud.

Ska köra lite övningar för nacke/axlar nu också, dom har en tendens att stelna ihop när det blir för mycket stress så det kan nog vara skönt för dom att jobba lite. Och så ringde jag en massör jag har presentkort hos och bokade in två tillfällen. Ett dagarna före den skriftliga tentan och ett dagen efter den praktiska examinationen (dvs när terminen är slut). Det hamnar helt klart på ta-hand-om-sig-kontot :love:

Du har helt rätt i hur jag funkar när det gäller prestation. Alltid höga krav på att både prestera bra och mycket. Och så försöker jag alltid slå knut på mig själv för att göra folk i min omgivning nöjda, vilket jag sällan får så mycket tillbaka för tyvärr. Ska vara ledig i sommar och då bo hemma hos pojkvännen (vilket bara det kommer minska stressen massor, distansförhållande är verkligen jättetufft), så jag ska försöka stå ut i de tre veckor som är kvar av skolan nu, för sen blir det kravsänkning deluxe.

Vad bra att du kan vara ledig i sommar! Och ja, distansförhållande suger :down:

Jag känner ju som sagt igen mig angående kraven på prestation. Vill alltid vara bra på saker, och tror på något vis att jag måste prestera något för att folk ska tycka om mig och vilja umgås med mig. Jättedumt. Men det tog lång tid att ens förstå att jag tänker såhär. Med baby steps så blir det bättre ;)

Haha, åh. Tack! :)
Önskar jag kunde säga att jag sprungit, men knät gör så jäkla ont. Så även om det inte blir värre, så är det inte så peppigt att dra ut att springa. På jobbet och ska gymma nu iaf :)
Gör det ont ska man inte provocera den så du gör klokt i att inte springa idag

Gott att sommaren kommer snart @cili! Och att du är medveten om stressen och vad du kan göra för att minska den.
Hade varit kul att ses en sväng innan du åker upp, men vi kan väl se om vi hinner :)

Gott att sommaren kommer snart @cili! Och att du är medveten om stressen och vad du kan göra för att minska den.
Hade varit kul att ses en sväng innan du åker upp, men vi kan väl se om vi hinner :)
Jag har ett gäng lediga dagar innan dess, så det ska allt gå att ordna :) Om inte annat kan du få ställa upp som övningsobjekt inför praktiska examen :angel:

Idag sprang jag 9 km! :) Supernöjd! Det är det längsta jag sprungit på bra länge. Och det var faktiskt inte så farligt jobbigt, planen var att springa hyfsat lugnt och i jämn fart. En hel del var ju skog så det är svårt att jämföra tider, men ett snitt på strax över 7 min/km.

Shit vad bra! Det är ju jättelångt. :D

Jag har varit på lite resande fot, körde bil i 5+5 timmar nu i veckan. Passade då på att lyssna på Träningspodden och har blivit lite peppad! Framförallt blev jag så otroligt sugen på att springa. :) Nu vet jag dock inte alls hur jag ska kunna peta in det. Tanken slog mig att försöka springa med hästen men jag anar att det blir mer komplicerat än trevligt. :p
Känner mig rätt stressad för tillfället och framförallt onöjd med min situaiton. Det är många saker jag vill/ska ändra på och jag avskyr att gå och vänta på nånting... Vill ändra allt direkt. Och nu vill jag ju ut och springa också. Ungefär all min tid är helt uppbokad, vardagar som helger, så nu försöker jag plocka bort saker för att få någon återhämtning nån gång.

Sååå, jag tuffar på just nu och försöker bocka av saker som stressar mig istället för att skjuta dem framför mig. Det blir motionsmässigt iaf mycket promenerande i skog och mark eftersom fältsäsongen satt igång. Det blev 15000 steg i tisdags och 8000 steg igår (med 5 h bilkörning).

Shit vad bra! Det är ju jättelångt. :D

Ja! :D Det var nog 2 år sen jag sprang så långt. Tror att en allmänt starkare kropp + lugn ökning av distans har gjort att det inte var så farligt jobbigt som jag trodde.

Känner mig rätt stressad för tillfället och framförallt onöjd med min situaiton. Det är många saker jag vill/ska ändra på och jag avskyr att gå och vänta på nånting... Vill ändra allt direkt. Och nu vill jag ju ut och springa också. Ungefär all min tid är helt uppbokad, vardagar som helger, så nu försöker jag plocka bort saker för att få någon återhämtning nån gång.

Sååå, jag tuffar på just nu och försöker bocka av saker som stressar mig istället för att skjuta dem framför mig. Det blir motionsmässigt iaf mycket promenerande i skog och mark eftersom fältsäsongen satt igång. Det blev 15000 steg i tisdags och 8000 steg igår (med 5 h bilkörning).

Känner igen det där med dåligt tålamod :angel: Och vilja göra allt på en gång. Det finns ju så mycket roligt!

Låter som du är ute och rör dig väldigt mycket, det är ju kanon! Hur håller kroppen ihop, vill minnas att du hade lite problem förut när det var fältjobb?

Vill ni fortsätta höra mina tandläkarhistorier? :D Tar det som ett ja, här kommer fortsättningen:

Nu har jag fått en ny bettskena! Bättre anpassad och tjockare, vilket gör att den avlastar käken mer. Ska testa den nu i två veckor innan utvärdering, hoppas verkligen den hjälper mig! Fick också recept på värktabletter jag kan ta ifall det sätter igång och gör ont i käken, men förhoppningsvis behöver jag inte använda det.

Tandläkaren sa att det har blivit en rejäl ökning av antalet bettskenor, käkproblem mm. Hon trodde att det har att göra med dagens stressade livsstil, stress visar sig ju inte sällan i form av bland annat spända käkar och alla problem som kommer med det. Här räcker jag upp en hand :angel:

Ja! :D Det var nog 2 år sen jag sprang så långt. Tror att en allmänt starkare kropp + lugn ökning av distans har gjort att det inte var så farligt jobbigt som jag trodde.

Känner igen det där med dåligt tålamod :angel: Och vilja göra allt på en gång. Det finns ju så mycket roligt!

Låter som du är ute och rör dig väldigt mycket, det är ju kanon! Hur håller kroppen ihop, vill minnas att du hade lite problem förut när det var fältjobb?

Härligt att det kändes så skönt att öka distansen. :) Det är ju sånt som gör att man får blodad tand.

Jo kroppen har hållt ihop förutom första fältdagen för säsongen, fick tokont i höften då. Men jag har stretchat och fortsatt gå och den har väl vant sig vid belastning. Knäna har jag dåligt samvete för jag har inte tränat benen alls sista tiden. Jag vet ju att det inte räcker att gå, måste styrketräna också. Men tiiiiden, eller framförallt: orken och prioriteringen.

Det ska bli väldigt skönt att städa undan den här dagen. I morgon ska jag ut i fält igen och i helgen har jag faktiskt avbokat en hästgrej då jag behöver återhämtning, inte fler saker att stressa över. Så denna helg ska bli väldigt skön och förhoppningsvis 'aktiv vila'. :)

Är det någon här som foamrollar? Är mer än lovligt sugen men har aldrig testat. Eller kan man lika gärna ta typ en tennisboll? Massören brukar ju trycka på ömma knutor tills de släpper så jag antar att man kan göra samma sak på egen hand med hjälp av lämpligt verktyg. Lägger ibland vaderna på spikmattan men det är fasen inte skönt alltså. :D

Dagens frukost: smoothie med banan, mjölk, hallon och kakao. Gott, osockrat och chokladigt! (och jag fick ta slut på sambons uppskurna banan).
Är träningspeppad idag men vet inte riktigt på vad. Förslag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
277
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 281
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 645
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 843
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka