Bebis på vintern

Sv: Bebis på vintern

Nu hänger jag inte riktigt med, alltså kan man ta ur "fodret" ur voksipåsarna? Eller hur menar du? Jag är totalt okunnig på den här fronten ;)
 
Sv: Bebis på vintern

Ja du kan ta ut fodret o byta de mot ett annat eller ta bort helt. Voksi är inte som andra åkpåsar där fodret är fastsytt utan går att ta ut o bara tex tvätta yttertyget, vilket inte går med andra.
Iaf går de på Classic modellen. *länk borttagen av moderator*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bebis på vintern

En till fundering ang Voksipåsarna. När barnet blir lite större och kanske behöver "bältet" för att inte krångla sig ur vagnen, det funkar inte ihop med Voksi eller? Hmmm
 
Sv: Bebis på vintern

Jodå de finms hål för fem punktsbälte som du själv sprättar upp när du vill använda dom.

Vår är lite äldre så den hade bara för 3 punkts bälte, Men vi sydde så de gick att sprätta upp 2 hål till för axlarna.

Åkt till tex barnens hus eller babyproffsen o be att få kolla hur dom ser ut :idea:

Jag tror inte att bälte fungerar med bärplattan, men då är juh barnet så stort att du inte använder bärplattan.
 
Senast ändrad:
Sv: Bebis på vintern

Voksipåse verkar ju vara det bästa alltså ;)

Tror jag slår till och köper en sådan istället för en mjuklift, mjukliften går ju bara att använda i några månader, känns onödigt att slänga ut pengar på den då.
 
Sv: Bebis på vintern

En ny kostar ca 2200 kr. Men de flesta barnbutiker som säljer brukar ha erbjudanden lagom till vintern (Barnens hus hade ganska nyligen).

Begagnad 500-1500 kr, allt beroende på skick mm.

Vår kostade 700 kr, då är den säkert 5-8 år gammal. Men i jätte fint skick, syns inte att den är använd, trots att det är ljust innertyg i den.

De är fördelen med voksi eftersom man kan tvätta den ofta och bara yttertyget, då håller den sig fräsch och fin.

sen blir aldrig en voksi "gammal", dom har jätte bra 2a handsvärde och man kan ha den till MÅNGA barn/barnbarn utan att den känns gamla. Då alla Voksi Classic sett ut likadant sen den kom ut. Ja förutom färger och innertyg då. :laugh:
 
Sv: Bebis på vintern

När Isak var i den åldern så hade han strumpbyxor, body, raggsockor, bomullsbyxor och en tjockare tröja över. Sedan fårskinn och en tjock fodrad åkpåse. Ja och så mössa och vantar då såklart. Det höll honom varm i vagnen.

I bilen tog vi av overall/jacka när vi satt ner honom i stolen och lade sedan filt över. Sedan klädde vi på innan vi gick ur bilen igen.

I selen så var han lite tunnare klädd men vi stängde våra jackor över honom då istället. Dock använde vi inte selen så mycket.
 
Sv: Bebis på vintern

Jag måste bara instämma i att Voksi är bäst! Min son sov ute hela förra vintern. Köldrekord var minus 27! Då hade han ylleunderställ, rejäl mössa, sockar och vantar på. I övrigt inget annat. En filt över vagnen så att luften inte skulle cirkulera för mycket och han som som en prins i timmar. Jag hade en termometergivare till väderstationen hos honom i Voksin så man kunde se att han inte blev kall.

JAg har också en Classic för övrigt. Det kan se meckigt ut med snörningen men det lär man sig på tre gånger eller så. Dessutom så är den flexibel pga snörena då man kan "vika undan" delar för att kunna använda den även när det inte är jättekallt. Den kostade drygt 2000:- men den var värd varenda krona!
 
Sv: Bebis på vintern

*Delvis kl*

Ni som kan Voksi, vilken föredrar ni - Urban eller Classic - och varför? Jag har funderat på en Voksi Urban, men de flesta här verkar ha/ha haft Classic och någon sådan har jag aldrig sett i verkligheten. Är materialet detsamma som i Urban? Tacksam för svar! :)
 
Sv: Bebis på vintern

Materialet är inte desamma, om jag inte missminner mig så har Urban ett annat yttertyg. Urban är mer som de andra åkpåsarna, skillnade mon vanlig åkpåse och Urban är han det medföljer en förlägningsdel till den och de gör att barnet kan ha den längre.
Sen är Urbans överdel är i dun istället för ull, derdelen är i ull. Jag föredrar ull då den absorberar fukten mycket bättre än vad dun gör. Du kan även inte ta ut fodret för att bara tvätta yttertyget som du kan med classic.

Classic viker man själv ihop påsen ovhhar snören som du knyter ihop påsen med istället för dragkedja som Urban. De kan vara lite bökigt i början men man lär sig fort. Jag knyter endast upp den översta resten är knytna hela tiden. Fördelen tycker jag är att man kan vika upp påsen utan att behöva dra upp dragkendjorna, man kan välja att öppna lite eller mycket. Sen kan du göra den bredare om du vill, längre. När bäbisen är som inst så har det ytterligare ett lager ull över den eftersomfliken som man viker upp för att inte få in någon luft går att juster (svårt att beskriva.
Man kan även använda den som täcke om man ska bort, lekfilt mm. Sen är den helt i ull och du kan ta ur innertäcket och bara tvätta yttertäcket.

Sen kan man använda bärplatta till classic o ha den som mjuklift vilket du inte kan till Urban.

Jag föredrar helt klart classic, så dne är så mer flexibel, i ull och otroligt varm.

Här ser du skillnaden.

Classic

Lyseblaa_pose.jpg


Urban

urban_cerice.jpg
 
Sv: Bebis på vintern

Jag föredrar också ull framför dun, sedan kändes den mer flexibel i sitt användinngsregister. Min son har sovit i den från höst till sen vår utan att det blir för varmt, just eftersom man kan vika undan ullfodret, stänga påsen olika mycket och reglera på olika vis. Då är det lättare att hålla bra temp i påsen, kan tänka mig att Urbanen blir för varm i vissa lägen.

Sen har jag ju aldrig provat Urban så jag har inget att jämföra med. Jag beställde för övrigt min Voksi direkt från Norge. Det vart billigare än att köpa här och tog verkligen inte lång tid att få skickad hem med posten.
 
Sv: Bebis på vintern

Var hittar man bra ylleunderställ?! Det låter fantastiskt smart, tycker jag!
 
Sv: Bebis på vintern

Joha som vi har, har jätte ra ullunderställ. enligt deras hemsida så säljs de på barnens hus, haga barnkläder i umeå.

Kolla där, vi har haft nu i 2 vintrar o är jätte nöjd.
 
Sv: Bebis på vintern

Du har ju Magazin Du Nord på en av galleriorna (den som ligger norr om renmarkstorget och den där kinaresturangen) i Umeå. Där har dom kalasbra men dyyyyyra underställ i ull.

Sen har tex Reima en "inneroverall" i ylle som man kan knäppa fast i ute-overallen om man vill, eller använda som underställ. Du som inte fått barn ännu (väl?) kan ju passa på att önska sådana grejer till bebisen i "födelsepresent" och sen kommer ju jul också!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn På min dotters förskola sover barnen alltid utomhus. Vi har funderat lite över vad vi ska klä dottern i i vinter när hon sover i vagnen...
Svar
14
· Visningar
1 085
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Vet inte om det är jag som klär på mina barn för lite eller andra som klär på för mycket. Men ALLA andra barn har vanliga...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 092
Senast: Sedna
·
Gravid - 1år Jag vill ha lite tips från er som är mer vana vid långa utevistelser på vintern ute på vischan med bebis. Jag har tänkt ta med min då 5...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 817
Gravid - 1år Ja, nu börjar det bli dags för ny storlek men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa? I vagnen och selen känns det ju som att...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp