Bukefalos 28 år!

Bedövning för att ta bort tandsten?

Jag väljer alltid bedövning nu, hur lite man än ska pilla. Och jag "kräver" minst en till tandis inne i rummet så jag kan hålla hand (:o ) :mad:

Jag har tyvärr blivit jätterädd för tandläkaren ända sen en tandläkare tyckte att vi skulle borra utan bedövning och jag litade på det. Och sen när vi behövde avbryta och sätta bedövning igen så hade de för bråttom för det gjorde ont ändå. Nu kan jag knappt lyssna på ljudet av tandläkarens borrar... :cry:
Lite trådkap, men du kan ju höra dig för ifall det finns terapi för tandvårdsrädda där du bor så du får hjälp med den rädslan.
Jag gick på sån terapi och sen dess har jag inga problem med tandis alls, så länge jag får som jag vill ha det.
Man kan styra en hel del själv, och jag tror det största problemet för många är känslan av att inte ha någon kontroll.
Känner man att man har kontroll så minskar rädslan hos de flesta.
Skulle jag hamna hos någon som inte lyssnar skulle jag inte bli långvarig..
 
Jag tar alltid bedövning för tandstensborttagning. Får alltid jättemycket tandsten och de pillar ibland så långt ner att det ilar i hela huvudet. Uuurrggh.

Men som några sagt innan, det är alltså inga sprutor involverade, utan en liten gel som de lägger på. Tar nån minut, smakar ingenting och gör så att jag slipper obehaget.
 
Precis. Det är en gel man droppar på i tandköttet. Alltså ingen vanlig lokalbedövning. När man har tandsten blir tandköttet rött och inflammerat. Det kan då kännas ganska mycket att ta bort tandsten och bedövningsgelen fungerar bra. Bara ytbedövat.

Nej det här var ingen gel utan en spray. Jag tackade nej men hon propsade på och sprayade ändå. Jag fick jobbigt att andas, som att luftrören snörptes ihop så det tar jag aldrig igen. Gelen låter bättre, enklare att få på rätt ställe än en spray.
 
Skulle aldrig ta tandsten utan bedövning! Min tandhygienist lägger alltid sån gel innan hen börjar. Jag har mycket tandsten så det gör vrålont utan bedövning. :nailbiting: Går två gånger om året till tandhygienist och tar tandsten. I gengäld har jag inga hål. :cool:
 
Men var det verkligen vanlig "laga tänder bedövning" hen menade? Många tandhygienister använder en bedövningsspray vid tandstensborttagning men vanlig bedövning, dvs spruta har jag aldrig hört om.

Finns det spraybedövning! Det hade jag behövt när de skar bort lite tandkött vid ena visdomstanden.. Det hade blivit inflammerat och skulle bort, jag är vansinnigt spruträdd så någon spruta blev det inte trots att tandläkaren ville det. Vi körde helt utan bedövning istället och det var inte särskilt skönt..
 
Finns det spraybedövning! Det hade jag behövt när de skar bort lite tandkött vid ena visdomstanden.. Det hade blivit inflammerat och skulle bort, jag är vansinnigt spruträdd så någon spruta blev det inte trots att tandläkaren ville det. Vi körde helt utan bedövning istället och det var inte särskilt skönt..

Ja det verkar så. Jag kan inte säga om det hjälper eftersom vanlig tandläkarbedövning inte tar på mig heller så jag fick ingen bedövningseffekt men enligt dem skulle det vara bra.
 
Finns det spraybedövning! Det hade jag behövt när de skar bort lite tandkött vid ena visdomstanden.. Det hade blivit inflammerat och skulle bort, jag är vansinnigt spruträdd så någon spruta blev det inte trots att tandläkaren ville det. Vi körde helt utan bedövning istället och det var inte särskilt skönt..
kan det funka med sk. "wand"?
En" penna" som duttar in medlet genom en liten, liten nål?
Känns inte alls som en spruta (varken känsla av att veta vad som komma skall, eller själva "sticket") och det blir bara lite i taget, många upplever den som lättare än sprutan :)
 
Jag får alltid bedövande kräm/salva på tandköttet när jag tar bort tandsten, men har aldrig fått spruta.
Tycker det gör fruktansvärt ont att ta bort tandsten!
 
Här görs det ingenting utan någon form av bedövning. Jag är en "tandstensmänniska" och hos tandhygienisten görs det inget utan gelen. Som tur är brukar mina besök hos tandläkaren röra sig trasiga gamla lagningar, och då åker sprutor fram.
 
Min tandläkare tar bara bort tandsten genom att skrapa med den där piggrejen...aldrig gjort ont men ibland fastnar det ju mellan tänderna (har knappt några mellanrum alls) och det känns kanske lite konstigt men försvinner ju.
Men har hört att det kan göra ont när man tar bort tandsten med riktigt ultraljudsinstrument, dock har jag aldrig blivit erbjuden det hos min tandläkare.
Är det med ultraljud ni får er tandsten borttagen?
På mig använder de alla verktyg som finns och jag har tagit alla sorters bedövning men inte samtidigt. Ultraljud är riktigt bra men jag tar bedövning ändå.
 
kan det funka med sk. "wand"?
En" penna" som duttar in medlet genom en liten, liten nål?
Känns inte alls som en spruta (varken känsla av att veta vad som komma skall, eller själva "sticket") och det blir bara lite i taget, många upplever den som lättare än sprutan :)

Det är nåt med nålar, eller kanyler, jag inte gillar. Hittills har jag klarat mig ändå och tänker att om jag håller efter tänderna efter konstens alla regler slipper jag sprutor även i framtiden. Hoppas jag.
 
Min tandläkare tar bara bort tandsten genom att skrapa med den där piggrejen...aldrig gjort ont men ibland fastnar det ju mellan tänderna (har knappt några mellanrum alls) och det känns kanske lite konstigt men försvinner ju.
Men har hört att det kan göra ont när man tar bort tandsten med riktigt ultraljudsinstrument, dock har jag aldrig blivit erbjuden det hos min tandläkare.
Är det med ultraljud ni får er tandsten borttagen?
Har alltid fått tandsten bortskrapat innan och det gör (enligt mig) inte särskilt ont. Så jag reagerade också undrande när jag fick frågan om bedövning förra veckan. Det som användes var dock inte enbart en skrapa och ja, det gjorde ont. Jag kunde inte tugga efteråt och smärtan satt i ungefär en dag efteråt. Nu är jag paniskt spruträdd så jag lagar även hål utan bedövning men om någon berättat att det fanns en smärtstillande gel hade jag absolut tagit den.
 
Om nån ser det här, kan ni då svara på om ni har tagit bort tandsten på nåt annat sätt än att skrapa. För jag har det, de använde nån grej som liksom stötte bort tandstenen med typ vågor/strålar (inte farligt, det kändes ingenting iallafall
 
Min tandläkare tar bara bort tandsten genom att skrapa med den där piggrejen...aldrig gjort ont men ibland fastnar det ju mellan tänderna (har knappt några mellanrum alls) och det känns kanske lite konstigt men försvinner ju.
Men har hört att det kan göra ont när man tar bort tandsten med riktigt ultraljudsinstrument, dock har jag aldrig blivit erbjuden det hos min tandläkare.
Är det med ultraljud ni får er tandsten borttagen?
ja UL och andra metoder. Jag tar all bedövning jag kan få.
 
Tagit bort tandsten med UL en gång och det var den skönaste tandstensbortagning jag någonsin gjort.
Tandläkaren frågade hela tiden om det kändes ok och jag fattade ingenting
Inte att den traditionella gör speciellt ont den heller, det är mer känslan och ljudet jag inte gillar :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 819
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 635
Senast: enough
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 554
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 617
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp