Bukefalos 28 år!

Bedövning för att ta bort tandsten?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Blev helt ställd idag när jag var hos tandläkaren. Hade lite tandsten på några tänder. Tandläkaren insisterade på att jag skulle ta bedövning, jag tvärvägrade. Förstod inte alls varför jag skulle ha det :confused:
Sagt och gjort, kände ingenting. Så, finns det någon tandläkare här som kan förklara varför man ska bedöva för att skrapa bort lite tandsten?
Inget illa mot min supersnälla tandläkare, är bara lite nyfiken!
 
Är inte tandläkare men däremot drabbad av tandsten. Nu har jag rätt mycket varje gång och de brukar erbjuda bedövning men det tackar jag nej till. Men på mig gör det riktigt ont och då är jag rätt smärttålig så jag förstår de som tar bedövning.
Men att insistera på att någon ska ha bedövning låter bara dumt om man inte vill. Alla har vi olika smärttrösklar
 
Kan man få bedövning för att ta bort tandsten?! :eek:
Det har jag aldrig blivit erbjuden! Det gör ju ibland jätteont och jag har dragit mig för att boka tid till nästa besök av just den anledningen :(

*ringer tandläkaren imorgon* :bump:
 
Jag var vuxen innan jag tog bedövning för att laga första gången. Mina föräldrar hade övertygat mig om att bedövningen gör mer ont än lagningen. Förr stämde det nog, men numer så känns inte bedövningen så mkt.
Hur ont det gör när man tar bort tandsten tycker jag beror (förutom på hur länge sedan det var sist) på vilken metod tandläkaren/tandhygienisten använder. En del får bort det helt smärtfritt.
 
Är inte tandläkare men däremot drabbad av tandsten. Nu har jag rätt mycket varje gång och de brukar erbjuda bedövning men det tackar jag nej till. Men på mig gör det riktigt ont och då är jag rätt smärttålig så jag förstår de som tar bedövning.
Men att insistera på att någon ska ha bedövning låter bara dumt om man inte vill. Alla har vi olika smärttrösklar

Precis! Har man jättemycket kan jag absolut förstå, men jag hade lite på typ 3 tänder. Jag såg ut som :eek: :confused: När det ens frågades om det......
 
Låter något överdrivet. För övrigt så älskar jag att ta bort tandsten, har tom köpt tandläkarverktyget (det spetsiga) så jag kan pilla bort själv :D så sjukt tillfredsställande känsla. Och ja jag är försiktig, nej mina tänder har inte trillat ut av min behandling och ja jag går regelbundet till tandläkaren ändå (som sa att jag inte skadat mina tänder av mitt pillande).
 
Blev helt ställd idag när jag var hos tandläkaren. Hade lite tandsten på några tänder. Tandläkaren insisterade på att jag skulle ta bedövning, jag tvärvägrade. Förstod inte alls varför jag skulle ha det :confused:
Sagt och gjort, kände ingenting. Så, finns det någon tandläkare här som kan förklara varför man ska bedöva för att skrapa bort lite tandsten?
Inget illa mot min supersnälla tandläkare, är bara lite nyfiken!
Det är lite fräckt, tycker jag. Nu får läkarna rätta mig men jag tror inte det är ofarligt att ta bedövning. Det finns en minimal risk för ansiktsförlamning. Vid tandlagning anses nytta överväga risken men för tandsten? Dessutom kostar genomförandet av bedövningen pengar för både dig och skattebetalarna.
 
Men var det verkligen vanlig "laga tänder bedövning" hen menade? Många tandhygienister använder en bedövningsspray vid tandstensborttagning men vanlig bedövning, dvs spruta har jag aldrig hört om.
Frågade inte närmare (ville ju absolut inte ha!), men I guess it was....
 
Jag brukar behöva ta bort tandsten varje gång jag är på rutinundersökning och senast så frågade tandhygienisten om jag ville ha bedövning (specificerade inte vad för typ). Innan har det aldrig varit tal om det vad jag minns så jag (som har lätt tandläkarskräck) ballade ur och kastade mig upp ur stolen och puttade undan instrumentgrejen rakt in i en datorskärm. :o Av bara frågan alltså. Blev väldigt uppskrämd men själva tandstensborttagningen var "samma gamla vanliga" och gör inte särskilt ont på mig.
 
Min tandläkare tar bara bort tandsten genom att skrapa med den där piggrejen...aldrig gjort ont men ibland fastnar det ju mellan tänderna (har knappt några mellanrum alls) och det känns kanske lite konstigt men försvinner ju.
Men har hört att det kan göra ont när man tar bort tandsten med riktigt ultraljudsinstrument, dock har jag aldrig blivit erbjuden det hos min tandläkare.
Är det med ultraljud ni får er tandsten borttagen?
 
Min tandläkare tar bara bort tandsten genom att skrapa med den där piggrejen...aldrig gjort ont men ibland fastnar det ju mellan tänderna (har knappt några mellanrum alls) och det känns kanske lite konstigt men försvinner ju.
Men har hört att det kan göra ont när man tar bort tandsten med riktigt ultraljudsinstrument, dock har jag aldrig blivit erbjuden det hos min tandläkare.
Är det med ultraljud ni får er tandsten borttagen?
Nej, en sån där "piggsak"!
 
Hade varit lika förvånad som du då om min tandläkare plötsligt frågat om jag ville ha bedövning! Och hade definitivt tackat nej precis som du.
Nu skulle min aldrig fråga det för en sådan sak i och för sig!

Ok, då är det inte bara jag som är konstig! :up:
Nej, jag blev verkligen helt ställd av bara frågan! För som sagt - hela munnen, visst. Men när hen uttryckligen säger att det var lite på 3 tänder liksom...
 
Men var det verkligen vanlig "laga tänder bedövning" hen menade? Många tandhygienister använder en bedövningsspray vid tandstensborttagning men vanlig bedövning, dvs spruta har jag aldrig hört om.
Precis. Det är en gel man droppar på i tandköttet. Alltså ingen vanlig lokalbedövning. När man har tandsten blir tandköttet rött och inflammerat. Det kan då kännas ganska mycket att ta bort tandsten och bedövningsgelen fungerar bra. Bara ytbedövat.
 
Jag behöver inte bedövning egentligen, men tar gärna lite salva ändå om det är mycket.
Har testat den där när de "spränger" bort tandstenen p.g.a att jag tycker skrapan är hemsk...lite som pest eller kolera, men sprängningen vinner. Och för den behövs ingen bedövning.
 
Precis. Det är en gel man droppar på i tandköttet. Alltså ingen vanlig lokalbedövning. När man har tandsten blir tandköttet rött och inflammerat. Det kan då kännas ganska mycket att ta bort tandsten och bedövningsgelen fungerar bra. Bara ytbedövat.
Visste jag inte!
Men mitt tandkött är inte inflammerat och aldrig varit, men jag hade ändå lite tandsten :eek:
 
Jag väljer alltid bedövning nu, hur lite man än ska pilla. Och jag "kräver" minst en till tandis inne i rummet så jag kan hålla hand (:o ) :mad:

Jag har tyvärr blivit jätterädd för tandläkaren ända sen en tandläkare tyckte att vi skulle borra utan bedövning och jag litade på det. Och sen när vi behövde avbryta och sätta bedövning igen så hade de för bråttom för det gjorde ont ändå. Nu kan jag knappt lyssna på ljudet av tandläkarens borrar... :cry:
 
Blev helt ställd idag när jag var hos tandläkaren. Hade lite tandsten på några tänder. Tandläkaren insisterade på att jag skulle ta bedövning, jag tvärvägrade. Förstod inte alls varför jag skulle ha det :confused:
Sagt och gjort, kände ingenting. Så, finns det någon tandläkare här som kan förklara varför man ska bedöva för att skrapa bort lite tandsten?
Inget illa mot min supersnälla tandläkare, är bara lite nyfiken!
Min frågar det också men det är ju ingen större smärta så jag brukar tacka nej.
 
Jag väljer alltid bedövning nu, hur lite man än ska pilla. Och jag "kräver" minst en till tandis inne i rummet så jag kan hålla hand (:o ) :mad:

Jag har tyvärr blivit jätterädd för tandläkaren ända sen en tandläkare tyckte att vi skulle borra utan bedövning och jag litade på det. Och sen när vi behövde avbryta och sätta bedövning igen så hade de för bråttom för det gjorde ont ändå. Nu kan jag knappt lyssna på ljudet av tandläkarens borrar... :cry:
Ja de kan vara fruktansvärt det där ljudet som hörs i hela huvudet, ett tips är att försöka slappna av innan (lättare sagt än gjort jag vet).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 820
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 635
Senast: enough
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 608
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 626
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp