Bedrövlig päls

CallMeAce

Trådstartare
Min pålle 15 år har rent ut sagt för j***a ful päls just nu. Han hr alltid varit lite sen medfällningen men i år är det extremt. Alla andra hästar i stallet har fällt all sin päls o har blank o fin hårrem medans min nästan precis har börjat fälla ordentligt. Han har fällt i några veckor men det är väl först nu det har kommit igång ordentligt. Pälsen är matt och eländig.

Han har fått B-vitaminer sen i februari eftersom jag vet att han har svårt för fällningen.
Flyttade honom till ett nytt stall för en vecka sedan och i det förra stallet stog han i en pyttehage dag ut o dag in. Tänkte att han kanske inte trivdes riktigt där o att det kan vara därför pälsen ser ut som den gör? Eller att han har varit klippt i vinter o har fått stå med täcken fram tills för ett tag sen?

Där han är klippt har det inte heller kommit någon ny fin sommarpäls. Bara vinterpäls.

Blir orolig :(
Vad kan jag mer ge honom?
Han får B-vitaminer och Biovimin (vitamin- och mineraltillskott från företaget "EMIN")
 
Sv: Bedrövlig päls

du kan ge b-vitamin injektioner i muskeln, finns att köpa av veterinär..
 
Sv: Bedrövlig päls

Ring och hör med en vet. Finns många orsaker till att hästar fäller dåligt.

/Maria
 
Sv: Bedrövlig päls

kanske kan vara så att han har kännt sig varm under vintern och nu när det är dags att ta av täckena blir det kallare än på vintern..?
Mitt varmblod fäller som tusan men det är mycket kvar på honom, så man kan säga att han är "sen" också. Fast han sätter vinterpäls på sommaren också, fast då troligen för att skydda sig från solen. Annars kan du ju helt enkelt ringa till en veterinär och kanske få lite råd..?

Lycka till!:smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 129
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 222
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Speedway
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 262
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp