Bukefalos 28 år!

Beg ELT-gjord, vad har hänt? (bilder)

Alexandra_W

Trådstartare
Efter att ha fått prova kompisens gamla ELT-gjord köpte jag en egen begagnad (för rätt saftig prislapp).

När den kom kollade jag mest den inte såg helt paj ut, var en ELT och rätt längd och la undan den. Har varit sjuk så ingen ridning. Idag när jag ska rida märker jag att den känns alldeles knölig/nästan som nåt är trasigt i ena änden, "inuti" där själva resåren går. Säljaren säger sig inte ha märkt något eller sett något. (Säljaren hanterar det här jättebra så det är ingen fara så)

Men vad har hänt, och är det ett vanligt fel? Ska prova dra ut den/spänna den och se om vad det nu är går ut sig, men spontant känns det inte så (har inte velat testa det innan jag talat med säljaren, ifall nåt går av/blir värre)

I ena änden ser den slät ut och känns slät. Men i den andra:
12801380_943942892368351_7542173934071820226_n.jpg
 
Det är säkerhetsbälten eller vad man ska kalla det. Oelastiska remmar som ligger inuti resåren som skydd ifall resåren skulle ge upp samt att det inte går att dra hårdare än när dom är max utdragna. Iom att dom inte är elastiska så blir gjorden lite knölig när den är i outdraget läge sas.
 
Det är säkerhetsbälten eller vad man ska kalla det. Oelastiska remmar som ligger inuti resåren som skydd ifall resåren skulle ge upp samt att det inte går att dra hårdare än när dom är max utdragna. Iom att dom inte är elastiska så blir gjorden lite knölig när den är i outdraget läge sas.

Fast var inte så på den jag lånade?

När jag spände försvann en del knölighet men inte allt, utan det fanns kvar knölighet. Ffa "kanten" på insidan

Men ska prova dra ut den lite mer och se om knöligheten försvinner då
 
Jag har precis köpt en ny ELT och kan konstatera att de töjer sig rätt mkt ... Den nya är 6-7 cm kortare än den gamla ( som är i bra skick - behöver 2 st) och töjningen sker just i övergången mellan läder och resår.
 
Fast den jag lånade är äldre än den här. Den var en 55 cm, den här en 60 cm. Men ungefär lika mkt "för långa" jämfört med måttet.
 
Dom blir så om man spänner dem för hårt :meh:

Som på "vanliga" resårgjordar så blir de ju också lite knöliga när de är utdragna efter att man dragit för hårt.
Drar man lagom blir det inte så.
Grejen är ju att det ska finnas svikt kvar så de kan vidga bröstkorgen ordentligt och gummiplattan ska ändå hålla kvar.
 
Dom blir så om man spänner dem för hårt :meh:

Som på "vanliga" resårgjordar så blir de ju också lite knöliga när de är utdragna efter att man dragit för hårt.
Drar man lagom blir det inte så.
Grejen är ju att det ska finnas svikt kvar så de kan vidga bröstkorgen ordentligt och gummiplattan ska ändå hålla kvar.

Okej. Fast det är stuns i resåren osv, den känns inte slapp. Utan "bara" knöligt, mer när lös men ändå en del när spänd.

Säljaren är jättebra (phu) och har erbjudit att ta tillbaka den eller prisavdrag. Frågan är om jag törs chansa och behålla den?
 
Okej. Fast det är stuns i resåren osv, den känns inte slapp. Utan "bara" knöligt, mer när lös men ändå en del när spänd.

Säljaren är jättebra (phu) och har erbjudit att ta tillbaka den eller prisavdrag. Frågan är om jag törs chansa och behålla den?

Tycker du att den känns tillräckligt bra så ta ett prisavdrag? Är du osäker så skicka tillbaka den?
 
Tycker du att den känns tillräckligt bra så ta ett prisavdrag? Är du osäker så skicka tillbaka den?

Alltså jag vet ju inte, är väl mest det. Har bara lånat kompisens och så den här. Enda ELT-gjordar jag klämt på i verkligheten.

Finns tyvärr ingen ÅF här som jag kan visa den för och få ett utlåtande heller.
Är det bara det där "säkerhetsbältet" går det att leva med att få trixa lite med att få så slätt det går mot hästen. Men går gjorden av imorgon typ är det sura pengar.

Sen är det ju den "lilla" detaljen att utan ELT sitter sadeln typ på öronen, och det är 2 -3 v levtid på en ny typ överallt.

VISSTE jag att det var lugnt och ingen fara/farligt skulle jag ta prisavdraget utan tvekan.
 
Alltså jag vet ju inte, är väl mest det. Har bara lånat kompisens och så den här. Enda ELT-gjordar jag klämt på i verkligheten.

Finns tyvärr ingen ÅF här som jag kan visa den för och få ett utlåtande heller.
Är det bara det där "säkerhetsbältet" går det att leva med att få trixa lite med att få så slätt det går mot hästen. Men går gjorden av imorgon typ är det sura pengar.

Sen är det ju den "lilla" detaljen att utan ELT sitter sadeln typ på öronen, och det är 2 -3 v levtid på en ny typ överallt.

VISSTE jag att det var lugnt och ingen fara/farligt skulle jag ta prisavdraget utan tvekan.

Rynket på insidan ser normalt ut, men det rejäla knölet på utsidan gillar jag inte.

Såhär ser min ut för att jämföra, "tyget" får ju några rynkor eftersom den ligger platt och inte är formad efter hästen.
Men annars helt slätt.
12800389_10156577437370223_256694347382349217_n.jpg
12524349_10156577437525223_4353681263724978136_n.jpg
 
Rynket på insidan ser normalt ut, men det rejäla knölet på utsidan gillar jag inte.

Såhär ser min ut för att jämföra, "tyget" får ju några rynkor eftersom den ligger platt och inte är formad efter hästen.
Men annars helt slätt.
12800389_10156577437370223_256694347382349217_n.jpg
12524349_10156577437525223_4353681263724978136_n.jpg

Mm. Sådär som din var den jag lånade av kompisen. Så är ju ganska rejäl skillnad mot den här. Samtidigt så om det bara är kosmetiskt och mest "bökigt" så går det ju att leva med hellre än inte kunna rida på 3 v. Men lite nojig för om den typ går av eller något annat händer/hänt som gör den inte funkar som "den ska". Vill ju inte rida med den förrän jag bestämt mig. Ifall att nåt kan försämras.
 
Efter att ha fått prova kompisens gamla ELT-gjord köpte jag en egen begagnad (för rätt saftig prislapp).

När den kom kollade jag mest den inte såg helt paj ut, var en ELT och rätt längd och la undan den. Har varit sjuk så ingen ridning. Idag när jag ska rida märker jag att den känns alldeles knölig/nästan som nåt är trasigt i ena änden, "inuti" där själva resåren går. Säljaren säger sig inte ha märkt något eller sett något. (Säljaren hanterar det här jättebra så det är ingen fara så)

Men vad har hänt, och är det ett vanligt fel? Ska prova dra ut den/spänna den och se om vad det nu är går ut sig, men spontant känns det inte så (har inte velat testa det innan jag talat med säljaren, ifall nåt går av/blir värre)

I ena änden ser den slät ut och känns slät. Men i den andra:
12801380_943942892368351_7542173934071820226_n.jpg

Jag vill inte säga om något är fel med den här gjorden eller ej. Det vet jag inte!

Men jag själv fick min första flygtur på 10 år pga min ELT sprack när hästen skuttade till under ett ridpass.
Jag drar aldrig hårt med hade en gammal gjord. Den såg dock bra ut.

Så nu mer är jag lite försiktigare med ålder och skick på de gjordarna. ;)
Bara ett litet ngt att tänka på..
 
Jag vill inte säga om något är fel med den här gjorden eller ej. Det vet jag inte!

Men jag själv fick min första flygtur på 10 år pga min ELT sprack när hästen skuttade till under ett ridpass.
Jag drar aldrig hårt med hade en gammal gjord. Den såg dock bra ut.

Så nu mer är jag lite försiktigare med ålder och skick på de gjordarna. ;)
Bara ett litet ngt att tänka på..

Sprack "allt" eller enbart resåren? Tänker att om det är sånt säkerhetsbälte i borde det inte spricka

Valde tillslut prisavdraget. Hellre det än behöva ställa av ännu mer.
 
Sprack "allt" eller enbart resåren? Tänker att om det är sånt säkerhetsbälte i borde det inte spricka

Valde tillslut prisavdraget. Hellre det än behöva ställa av ännu mer.

Det är inget säkerhetsbälte i.
Det är bara invävda hårdare trådar ihop med gummit, som man ser.
Så rubbet sprack. Det har hänt någon till på Buke. Undrar om det inte var @Houdinie ?
 

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 542
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 945
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 180
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 279
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp