Beg. Sadlar

F

Fjomp

Är det svårt att hitta? Pållen behöver ny, men jag hyr ju honom bara, så då är det u lite onödigt att köpa en splitter ny. Och ja, det är alldeles nödvändigt, den är farlig, om man säger så... :crazy: Eller ska man köpa en sån där billig från t.ex. Börjes? Är inte så haj :D
 
beg. sadlar är itne så billigt. ska du köpa en av ett bra märke så är det svårt att komma under 600 kr. ¨

Vad är det för bomvidd han har?

Kingston går ju, men själv skulle ja nog inte köpa en sådan..
 
Jag tycker att det är lätt att hitta beg sadlar. Letar man bara så finns oftast just den sadel man behöver. Ger man det lite tid så hittar man garanterat en passande.

Vill du ha en bra och billig så leta efter en Lewa. Den kan du nog dessutom få sålt relativt lätt om/när du lämnar tillbaka hästen.

Vill du köpa nytt så satsa på en i syntet. En Wintec med utbytbart koppjärn kanske skulle kunna vara bra för dig om du kommer att hyra nån annan häst nån gång. Jag har sett några stycken beg till salu.

Men det viktigaste är bog att ta hjälp av en sadelmakare för att hitta en sadel som passar. Då sparar man mest pengar i längden.
 
Ring ägaren och tala om hur det ligger till.
Det är ju ägarens häst.

eller har nu kommit överens om något?
 
Nej, jag visste inte att sadel skulle vara SÅ dålig. Du vet "piggen" som gör att stiglädret sitter fast, där uppe vi kåpan, är lös och ramlar ner lite då och då, så ramlar den bort ramlar man själv... :crazy: Sen är den så gammal och sliten att man får ridsår av den, det gör ont att sitta i den... :( Ägaren är väl kanske inte så värst seriös, så jag antar att det lär bli jag som få fixa ny sadel.
 
Jadu, gissar på 15-16... D-ponny så, är som sagt inte så haj på detta, då jag inte heller har haft häst innan.
 
15-16 är nog din sits storlek. den storleken på bommen står nog n¨ånstans på sadeln...
 
Såhär tyvker jag iallafall......Köp en begagnad märkessadel. Bara den inte är sned i bommen, och bra stoppad. Billiga sadlar är ofta sneda från början i bossorna, och bommen kan man bryta av själv typ... Och det är ju inte bra för hästen med för vek bom heller har jag hört... Det bästa är ju att få hjälp av någon som kan det där med sadlar, så den passar och inte är sned någonstanns. Det behöver inte bli dyrt, och man vinner på det i längden! Min sadel trodde jag var bra, men icke! Hästen hader ont i ryggen, och jag blev rekomenderad 3 månader utan sadel! Lycka till! :)
 
Satsa antingen på en billig ny sadel, men isf får du räkna med att inte få tillbaka pengarna vid en senare försäljning.
Eller så satsar du på en begagnad märkessadel, du får iofs ge 4-6000 för en sådan, men då bör du kunna sälja den för samma belopp sedan om den är i gott skick.

Köpte min egen appaloosa för 4600 för ett år sedan, jag sköter den noggrant och räknar iskallt med att få tillbaka det eller ett par hundra mindre när jag så småningom säljer den (om ett-två år).. :)

Då blir det ju ingen dyr sadel i längden. Dessutom är den förmodligen bättre för hästen än en 1500 kronors sadel från Börjes.
/cranberry
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 104
Senast: Blyger
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
889
Senast: Twihard
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 135
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp