Flugtäcke vid regn ☔️

Bukefalos 30 år!

MissAndersson

Trådstartare
Hej!
Jag har en fundering som ploppar upp varje år inför den kommande flugtäckesäsongen.:idea:
Tänkte att här borde finnas någon som kanske kan ge mig nåt svar :D

du sätter på din häst ett helt vanligt flugtäcke, och släpper ut i hagen.
Du åker hem, bilfärd ca 20 min enkel väg, du och hästen bor i olika kommuner.
Du hyr ett eget stall så det är bara dina hästar.
Du har ingen i närheten som kan hjälpa dig.
Dom du hyr av är inga hästmänniskor.
Senare får du reda på att det regnar där pållarna står..
nu kommer frågan, -vad gör ni då?
Kör ni dit och tar av flugtäcket som är blött och även hästen är blöt.. obviously 🙄
Men så slutar det regna, du måste köra.. vad gör du? ( Det räcker inte att spraya )
Hästen är fortf blöt… du har ett annat flugtäcke, tar du på det trots att hästen är blöt?

Eller, låter du hästen stå i regnet med flugtäcket?? ( för du har kanske inget val, du är på jobb )

Hästen har känslig hud och får regnskållor bara man säger ordet :crazy:
Den är oxå känslig mot vidriga insekter, och insekterna är som tokiga i hästen.
Spray räcker i början av sommaren, men i juli hjälper sprayen lika mycket som vi skulle få mindre mensvärk av att äta ett majskorn :cautious:

Hade ni kanske kört på ett eksemtäcke?
Dom kommer in varje natt förutom under 1 månad då stallet får sin årliga makeover.

Har haft flugtäcke med regnskydd men hon blir så svettig..

Så vad hade ni gjort?
Kan lixom omöjligt köra till stallet varje gång det börjar regna…… 🫣

Min har eksem och får stå i det mesta regn med eksemtäcke på. Är det ihållande tar jag av det men knotten älskar när det småregnar och framförallt när det precis slutat. Har en regnliner till Rambo hoody jag använder ibland, men det blir också lätt fuktigt om det är varmt.
Det är svårt, min har iallafall inte problem med regnskållor.

Har du provat typ Zitch om det håller insekterna borta bättre?

har aldrig regntäcke på sommaren, flug/eksemtäckena torkar snabbt. Min som har eksem duschas med milt schampo 1 gång i veckan och byter täcke 1 gång i veckan till ett rent.
Är det väldigt mycket insekter så får hon hjorthornsolja vid ljuver/under mage. Annars brukar Ultrashield räcka
Regnskållor tenderar att gilla fukt och bakterier så veckotvätt är kanske ett tips?

Rambo protector blir inte blött när det regnar. Det är av lite stelare material. Finns även andra flugtäcken som är stelare som inte heller blir blöta och som är billigare.

Rambo protector blir inte blött när det regnar. Det är av lite stelare material. Finns även andra flugtäcken som är stelare som inte heller blir blöta och som är billigare.
Alla mina protector blev blöta i ösregn. Dock torkar de ju lika fort när det slutar

Jag låter de gå med blött insekts eller eksemtäcke tills jag kan byta. Åker inte enkom för att byta om det inte är extrem situation. Sätter i regnliner om det ska regna ihållande men de blir kokt av den om det slutar regna så oftare får de vara blöt. Med insektstäcke torkar de nästan lika fort som utan. Eksemtäcke tar längre tid.

Ingen har haft eller fått problem med regnskållor dock. Jag skulle fundera vad som gör hästen så överkänslig- det är inte normalt att en häst får regnakållor av att vara blöt en dag?

Kortare perioder av regn = flug/exemtäcke kvar. Det torkar fort. Längre perioder = flug/examtäcke behövs ej, naken.

Har även flugtäcken med vattentätt tyg på ryggen, har använt i perioder. Fungerar ok om det inte är galet varmt. Men är det så varmt brukar det som sagt fungera bra med vanligt flugtäcke då det ej säger åt väta o torkar fort.

Bor numera nära hästarna men hade 30min enkelväg förut. Finns ingen möjlighet att byta under dagen iom jobb så är bästis med väderappen. För det mesta blir det ändå rätt.

Trots namnet får inte hästar regnskållor av regn. Det får de av obalanser i magen. Känslig hud kan såklart göra att hästen är mer utsatt och att täcket är rent och sitter bra är då viktigare än om hästen är blöt en stund.

En frisk häst och sommarregn och det håller sig över 10 grader under regnet är sällan något problem. En rejäl åskskur försvinner ju oftast lika fort som den kom och då torkar insektstäcken. Ihållande ösregn i dagar och 5 grader däremot, då fryser de flesta men då blir det sällan stekande sol direkt efter och då brukar regntäcke fungera.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka