Begagnad bil och konsumentköplagen

Fiorano

Trådstartare
För två månader sen köpte jag en begagnad bil hos en bilhandlare. Bilen är en Volvo V50 -06 och har gått 23.500 mil. Handlaren står som säljare men bilen är en förmedling. Bilen är delvis finansierad via kreditbolag.

Igår dog den. Varningslampor för elsystem, larmsystem, servo mm lös och den har ingen laddning och går förstås inte att starta. Med stor sannolikhet är det fläktremmen som gått av.

Pratade med konsumentvägledaren och hen ansåg det solklart att det är handlaren som ska laga bilen kostnadsfritt för mig med hänvisning till konsumentköplagen. Handlaren i sin tur hänvisade mig att prata med den forna ägaren som handlaren förmedlade bilen åt. Forna ägaren å sin sida tyckte då rakt inte att detta är något handlaren ska stå för med anledning att det är normalt slitage och en äldre bil.

Jag vet varken ut eller in. Köpte genom handlare för att få en trygghet OM bilen gick sönder. Samtidigt fattar jag ju att bilar slits och saker går sönder. Vet inte alls hur jag ska hantera detta! Hjäääälp!
 
Hur lång garanti är det på köp av begagnad bil? Om någon alls?

En fläktrem är tack och lov inte så dyrbar att byta ut. Jag misstänker att du kan göra det själv rentav? Köpa en från Biltema?
 
@Lena Furberg Det är väl ingen garanti mer än just konsumentköplagen. Då är det sas tre års garanti men egentligen sex månader där de anser att fel som uppkommer då har funnits vid köpet OM inte säljaren kan motbevisa det. Jag vill inte börja rodda medialt fixa själv innan jag vet om det faktiskt är handlarens ansvar att stå för det. Isf är jag helt rökt på kkl och detär heller inte alls säkert att det är fläktremmen. Dt kan vara ett stort elfel eller generalras lika gärna :/.
 
Vem står som säljare på ditt köpekontrakt? Om det är handlaren så har väl inte förre ägaren något med det hela att göra?
Hur långt har du hunnit köra?
 
@Lena Furberg Det är väl ingen garanti mer än just konsumentköplagen. Då är det sas tre års garanti men egentligen sex månader där de anser att fel som uppkommer då har funnits vid köpet OM inte säljaren kan motbevisa det. Jag vill inte börja rodda medialt fixa själv innan jag vet om det faktiskt är handlarens ansvar att stå för det. Isf är jag helt rökt på kkl och detär heller inte alls säkert att det är fläktremmen. Dt kan vara ett stort elfel eller generalras lika gärna :/.
Vår bil var en 08 och hade gått 8000-9000 (köpt hösten 2015). Uppkom en del fel under de första månaderna. All reparation betalades av försäljaren efter lite tjafs. Försäljaren påstod att han kollat bilen innan försäljning av en auktoriserad verkstad.

Beror lite på hur gammal bilen är och hur långt den gått (vad man kan vänta sig för normalt slitage).

Jag hade absolut dragit ärendet vidare. Vänd dig till en välrenommerade verkstad och hör vad som är fel och kostnad för reparation. Spara alla kvitton och liknande.

Dessutom borde det medföljt en vara varudeklaration över bilens skick (om det inte finns någon lägsta prisklass för en sån).

Har för mig att jag läst att en försäljare inte "kommer undan" bara för att han säger att han förmedlat bilen åt en privatperson.
 
@Kirre Jepp är handlaren som står som säljare så precis som du säger har inte förra ägaren något alls med bilen att göra. Tror jag kört ca 100-150 mil på den tiden jag haft den, haft taxin hemma mycket och inte varit iväg med hästarna alls.
 
Vi köpte en begagnad bil på firma, hade tre månaders garanti i avtalet.
Bilen strulade direkt och felen avlöste varandra. Säljaren åtgärdade alla fel och var borta långa perioder på verkstad.
Fortsatte med nya fel efter tre månader och då kontaktade vi arn som sa att de är skyldiga att laga bilen i sex månader även fast de bara stod tre i avtalet så de gick snällt laga lite mer.
Bilen kostade 140 k och jag tror den lagades för totalt över 50 k under de månaderna.
Efter sex månader sålde vi skräpet.
 
Ok, om jag inte minns fel från min bilhandlarhistoria finns även ett visst miltal som bilen rimligen bör kunna köras utan bekymmer i kombo med 6 mån när man köpt från handlare.
Ska inte svära på att det finns som "lag" men kalla det goodwill/oskriven regel.
Säg att man kört 3000 mil på 6 mån så är det ju skillnad mot din sits.

Jag tog ju min till motormännen för oberoende bedömning för att få rätt, slutade ju i hävt köp. Vet inte om de finns för det längre.
 
Bilbranschen har väl nån slags uppgörelse kring KKL som gör att man inte riktigt kan lita på den. Tror jag.
 
För två månader sen köpte jag en begagnad bil hos en bilhandlare. Bilen är en Volvo V50 -06 och har gått 23.500 mil. Handlaren står som säljare men bilen är en förmedling. Bilen är delvis finansierad via kreditbolag.

Igår dog den. Varningslampor för elsystem, larmsystem, servo mm lös och den har ingen laddning och går förstås inte att starta. Med stor sannolikhet är det fläktremmen som gått av.

Pratade med konsumentvägledaren och hen ansåg det solklart att det är handlaren som ska laga bilen kostnadsfritt för mig med hänvisning till konsumentköplagen. Handlaren i sin tur hänvisade mig att prata med den forna ägaren som handlaren förmedlade bilen åt. Forna ägaren å sin sida tyckte då rakt inte att detta är något handlaren ska stå för med anledning att det är normalt slitage och en äldre bil.

Jag vet varken ut eller in. Köpte genom handlare för att få en trygghet OM bilen gick sönder. Samtidigt fattar jag ju att bilar slits och saker går sönder. Vet inte alls hur jag ska hantera detta! Hjäääälp!
Vår begagnade bil av samma modell från firma hade två månaders eller 300 mils garanti. Vi lämnade in den dessförinnan och fick lagat utan tjafs. Stora servicen med kamremsbyte kom efter 1000 mil, den fick vi rabatt på då vi påtalade att vi inte fått information om detta vid köpet. Vi handlade av stor/känd firma.
 
Vår begagnade bil av samma modell från firma hade två månaders eller 300 mils garanti. Vi lämnade in den dessförinnan och fick lagat utan tjafs. Stora servicen med kamremsbyte kom efter 1000 mil, den fick vi rabatt på då vi påtalade att vi inte fått information om detta vid köpet. Vi handlade av stor/känd firma.
Det tycker jag var en väldigt bra firma. Där hade jag gärna köpt bil. Det är riktig service det :up:
 
Jag skulle inte orka tjafsa för nåt så pass billigt o enkelt. Det är en slitagedel så tror du inte har mkt att komma med tyvärr. Köp en ny för 2-300 o fixa på, kan inte kosta många kronor att byta om du inte kan göra själv. :)
 
Jag skulle inte orka tjafsa för nåt så pass billigt o enkelt. Det är en slitagedel så tror du inte har mkt att komma med tyvärr. Köp en ny för 2-300 o fixa på, kan inte kosta många kronor att byta om du inte kan göra själv. :)
Jag tror tvärtom att TS faktiskt har en del att komma med.
 
För två månader sen köpte jag en begagnad bil hos en bilhandlare. Bilen är en Volvo V50 -06 och har gått 23.500 mil. Handlaren står som säljare men bilen är en förmedling. Bilen är delvis finansierad via kreditbolag.

Igår dog den. Varningslampor för elsystem, larmsystem, servo mm lös och den har ingen laddning och går förstås inte att starta. Med stor sannolikhet är det fläktremmen som gått av.

Pratade med konsumentvägledaren och hen ansåg det solklart att det är handlaren som ska laga bilen kostnadsfritt för mig med hänvisning till konsumentköplagen. Handlaren i sin tur hänvisade mig att prata med den forna ägaren som handlaren förmedlade bilen åt. Forna ägaren å sin sida tyckte då rakt inte att detta är något handlaren ska stå för med anledning att det är normalt slitage och en äldre bil.

Jag vet varken ut eller in. Köpte genom handlare för att få en trygghet OM bilen gick sönder. Samtidigt fattar jag ju att bilar slits och saker går sönder. Vet inte alls hur jag ska hantera detta! Hjäääälp!
Jag tänker att om man ska strida om det så är det sannolikt handlaren du ska gå på genom konsumentköplagen. Då har du mer att komma med än med ett privatköp.

Samtidigt så hade jag nog tänkt att det inte är konstigt att en slitagesak som fläktremmen går sönder när bilen är tio år gammal, den har gått mer än min bil som är 28 år och du har kört 100-150 mil på två månader....

Jag orkade knappt svära när kylaren på min rasade efter en vecka och kanske 10 mil, det är sånt som händer.
 
Har för mig att jag läst att en försäljare inte "kommer undan" bara för att han säger att han förmedlat bilen åt en privatperson.
Rätt säker på att jag också läst om flera liknande fall där handlaren fått laga bilen trots att de bara förmedlat den.
Jag såg i ett annat inlägg att det är handlaren som står som säljare i köpeavtalet, vågar inte hänvisa till exakt paragraf men tror att den detaljen gör att handlaren blir ansvarig. Vem stod som ägare på bilen hos Transsportstyrelsen precis innan du köpte den? Handlaren eller personen de förmedlade bilen åt?
 
Rätt säker på att jag också läst om flera liknande fall där handlaren fått laga bilen trots att de bara förmedlat den.
Jag såg i ett annat inlägg att det är handlaren som står som säljare i köpeavtalet, vågar inte hänvisa till exakt paragraf men tror att den detaljen gör att handlaren blir ansvarig. Vem stod som ägare på bilen hos Transsportstyrelsen precis innan du köpte den? Handlaren eller personen de förmedlade bilen åt?
Jag antar att de sista frågorna var riktade till TS @Fiorano :)
 
Även jag tänker spontant att knäckfrågan är vem som faktiskt sålde bilen.

Mer pragmatiskt - OM det är generatorremmen (fläktrem tror jag inte finns på en V50) som gått av så borde det gå fort och lätt att konstatera, antingen själv eller m h a någon bekant. Ett såpass (relativt) billigt fel kanske handlaren är mer benägen att åtgärda utan större förhandling, än något som kräver omfattande och kostsam felsökning och/eller reservdelar.
(Ladda batteriet något dygn med en bra batteriladdare så gissar jag att bilen går fint att köra även utan generatorrem till handlarens verkstad, om de har någon sådan.)
 
@Elisha Förstår helt hur du tänker. Men jag tänker att OM det är nåt annat jättefel så känner jag mig mer bekväm i att det är handlaren som gör felsökningen.

@Jossan_92 Det är handlaren som står som säljare och alltså var registrerad ägare på bilen vid försäljningen.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 017
Senast: aiquen
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 445
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp