Begagnad bil och konsumentköplagen

Vad sa den där "deklarationen" om skicket på bilen? Det är inte helt irrelevant.

Förmedlingsuppdrag brukar inte spela minsta roll, förmedlaren är ansvarig gentemot dig.

Men börja med vad det eg står i avtalet?
 
Herregud, hade det varit en häst hade du fått en ny och alla kostnader betalda för uppehället! Kan man claima bensinkostnader och kostnader för parkeringsplats på bilar tro om man vill lämna tillbaka :D
 
Om bilhandlaren är ansluten till MRF har de dessa garantier (som miniminivå):
http://www.mrf.se/privatperson/garantier-och-kundtrygghet/

Vid köp av begagnad bil hos en MRF-handlare finns följande garantier (som lägsta nivå):

MRF-garanti 6 månader
Bilen har gått högst 5 000 mil och är högst 36 månader gammal när du köper den. Garantin gäller i sex månader eller maximalt 1 000 mil.

MRF-garanti 3 månader
Bilen har gått högst 10 000 mil och är högst 72 månader gammal när du köper den. Garantin gäller i tre månader eller maximalt 500 mil.

MRFs trafiksäkerhetsgaranti
3 månader dock högst 3 000 km
  • Rekommenderas för bilar som är mer än 6 år (72 månader) gamla eller gått mer än 10 000 mil och vars pris är minst 50 000 kr
1 månad
  • Rekommenderas för övriga bilar vars pris är under 50 000 kr
Bilens ålder räknas utifrån dagen för första registrering, d v s när bilen togs i bruk
-----------------------------------------------------


Konsumentköplagen talar om 'normalt slitage'.
Om det anses att en fläktrem inte är 'normalt slitage' på en bil som gått 23.500mil, så är konsumentköplagen en möjlig väg att gå. Jag är dock skeptisk till att ha någon framgång här.
 
Hur har de marknadsfört skicket på bilen? Det hade stor betydelse när jag fick lämna igen bilen jag köpte och fick pengar för de utlägg jag haft...
 
Herregud, hade det varit en häst hade du fått en ny och alla kostnader betalda för uppehället! Kan man claima bensinkostnader och kostnader för parkeringsplats på bilar tro om man vill lämna tillbaka :D

Exakt, visst är det otroligt att samma lagstiftning kan tolkas på så olika sätt?
 
För två månader sen köpte jag en begagnad bil hos en bilhandlare. Bilen är en Volvo V50 -06 och har gått 23.500 mil. Handlaren står som säljare men bilen är en förmedling. Bilen är delvis finansierad via kreditbolag.

Igår dog den. Varningslampor för elsystem, larmsystem, servo mm lös och den har ingen laddning och går förstås inte att starta. Med stor sannolikhet är det fläktremmen som gått av.

Pratade med konsumentvägledaren och hen ansåg det solklart att det är handlaren som ska laga bilen kostnadsfritt för mig med hänvisning till konsumentköplagen. Handlaren i sin tur hänvisade mig att prata med den forna ägaren som handlaren förmedlade bilen åt. Forna ägaren å sin sida tyckte då rakt inte att detta är något handlaren ska stå för med anledning att det är normalt slitage och en äldre bil.

Jag vet varken ut eller in. Köpte genom handlare för att få en trygghet OM bilen gick sönder. Samtidigt fattar jag ju att bilar slits och saker går sönder. Vet inte alls hur jag ska hantera detta! Hjäääälp!

Jag tror att handlaren bör reparera. Den enda svagheten för dig är antagligen att bilen gått ganska många mil och att en halvdålig fläktrem då kan anses som något du utifrån varans skick kunde ha förväntat dig.
Tre månader tror jag är ganska vanligt för begagnad bil men vilka defekter som får anses rimliga att förvänta sig som köpare beror på varans skick.
 
För två månader sen köpte jag en begagnad bil hos en bilhandlare. Bilen är en Volvo V50 -06 och har gått 23.500 mil. Handlaren står som säljare men bilen är en förmedling. Bilen är delvis finansierad via kreditbolag.

Igår dog den. Varningslampor för elsystem, larmsystem, servo mm lös och den har ingen laddning och går förstås inte att starta. Med stor sannolikhet är det fläktremmen som gått av.

Pratade med konsumentvägledaren och hen ansåg det solklart att det är handlaren som ska laga bilen kostnadsfritt för mig med hänvisning till konsumentköplagen. Handlaren i sin tur hänvisade mig att prata med den forna ägaren som handlaren förmedlade bilen åt. Forna ägaren å sin sida tyckte då rakt inte att detta är något handlaren ska stå för med anledning att det är normalt slitage och en äldre bil.

Jag vet varken ut eller in. Köpte genom handlare för att få en trygghet OM bilen gick sönder. Samtidigt fattar jag ju att bilar slits och saker går sönder. Vet inte alls hur jag ska hantera detta! Hjäääälp!
Du har fått ett helt korrekt svar fr konsumentvägledaren. Det är inget att tveka över. Vägrar firman göra vad de ska så går du vidare till ARN (genom rådgivning fr konsumentvägledaren).
 
Du har fått ett helt korrekt svar fr konsumentvägledaren. Det är inget att tveka över. Vägrar firman göra vad de ska så går du vidare till ARN (genom rådgivning fr konsumentvägledaren).
Om man alltså köper begagnad bil genom handlare, så har man via konsumentköplagen (och ARN i ryggen) ett bekymmersfritt ägande i tre år?

Finns det inga begränsningar?
 
Om man alltså köper begagnad bil genom handlare, så har man via konsumentköplagen (och ARN i ryggen) ett bekymmersfritt ägande i tre år?

Finns det inga begränsningar?

Nej, du har reklamationsrätt i tre år. För fel som har förelegat innan du köpte bilen och som du inte rimligtvis bort känna till. Här kommer bilens ålder, skick m.m. in. Inom de första sex månaderna förutsätts det att felet redan funnits vid köp och anser säljaren annat så är det denne som har bevisbördan för att felet inte skulle ha förelegat redan innan bilen såldes medans efter sex månader (och upp till tre år) är det köparen som ska bevisa att felet funnits redan vid köp.
 
Nej, du har reklamationsrätt i tre år. För fel som har förelegat innan du köpte bilen och som du inte rimligtvis bort känna till. Här kommer bilens ålder, skick m.m. in. Inom de första sex månaderna förutsätts det att felet redan funnits vid köp och anser säljaren annat så är det denne som har bevisbördan för att felet inte skulle ha förelegat redan innan bilen såldes medans efter sex månader (och upp till tre år) är det köparen som ska bevisa att felet funnits redan vid köp.

Och som tillägg till det exemplariska svaret är det här deklarationen på bilen spelar stor roll. Den där de flesta (alla?) bilfirmor har som talar om hur skicket är på saker och ting. Står det på den att motorvärmaren är dålig eller fläktremmen inte bytt sen hedenhös så kan man inte åberopa det som fel sen.

Så jag undrar fortfarande om sådan fanns och vad som i så fall stod på den? (Jag har alltid fått med den vid köp så kan vara värt kolla dokumentationen).
 
Om man alltså köper begagnad bil genom handlare, så har man via konsumentköplagen (och ARN i ryggen) ett bekymmersfritt ägande i tre år?

Finns det inga begränsningar?
Jo visst finns det begränsningar. Men konsumentvägledaren är helt rätt på det när det gäller ts fall. Varför begränsa sig i förväg? Kkl är en av de starkaste lagstiftningarna. Med stöd av konsumentvägledaren kostar det inget att driva ärendet till Arn (vilket nog inte ens kommer att behövas).

Jag har överlag svårt att förstå spekulationerna här i tråden ang bilens skick. Till vilken nytta? För att avstå innan man ens försökt? Trots att t.om. konsumentvägledaren tycker att ts fall är solklart? Märklig rådgivning i mina ögon (inte riktat mot dig egentligen utan ffa andra inlägg).
 
Jo visst finns det begränsningar. Men konsumentvägledaren är helt rätt på det när det gäller ts fall. Varför begränsa sig i förväg? Kkl är en av de starkaste lagstiftningarna. Med stöd av konsumentvägledaren kostar det inget att driva ärendet till Arn (vilket nog inte ens kommer att behövas).

Jag har överlag svårt att förstå spekulationerna här i tråden ang bilens skick. Till vilken nytta? För att avstå innan man ens försökt? Trots att t.om. konsumentvägledaren tycker att ts fall är solklart? Märklig rådgivning i mina ögon (inte riktat mot dig egentligen utan ffa andra inlägg).

Mest för att det tar tid hos ARN. Och om man inte kollat på lappen tex, så det är sådant konsumentvägledaren inte vet så kan det vara bra att göra det och veta innan.

Det jag sett konsumentvägledaren svarat på, utefter tråden, är även bara det ang om krav ska riktas mot handlaren (förmedlaren) eller den som
bilen förmedlades åt. Och det är ju en sak, om kraven är legitima är en annan sak.
 
Jo visst finns det begränsningar. Men konsumentvägledaren är helt rätt på det när det gäller ts fall. Varför begränsa sig i förväg? Kkl är en av de starkaste lagstiftningarna. Med stöd av konsumentvägledaren kostar det inget att driva ärendet till Arn (vilket nog inte ens kommer att behövas).

Jag har överlag svårt att förstå spekulationerna här i tråden ang bilens skick. Till vilken nytta? För att avstå innan man ens försökt? Trots att t.om. konsumentvägledaren tycker att ts fall är solklart? Märklig rådgivning i mina ögon (inte riktat mot dig egentligen utan ffa andra inlägg).

Jag antar att det @Alexandra_W t ex är ute efter är att om det i varudeklarationen t ex står att "kamrem sliten", "bör servas snarast" eller dyl. så har man antagligen inte så mycket att komma med vid en reklamation för då är just fel på kamrem något man bort känna till eller åtminstone kollat upp snarast.
 
Mest för att det tar tid hos ARN. Och om man inte kollat på lappen tex, så det är sådant konsumentvägledaren inte vet så kan det vara bra att göra det och veta innan.

Det jag sett konsumentvägledaren svarat på, utefter tråden, är även bara det ang om krav ska riktas mot handlaren (förmedlaren) eller den som
bilen förmedlades åt. Och det är ju en sak, om kraven är legitima är en annan sak.
Kan ta tid men ibland går det snabbt. Men oavsett, vad skulle tiden spela för roll? Skulle NI vägra avhjälpa felet så får ju ts själv bekosta det. Sen kräva ersättning.
 
Kan ta tid men ibland går det snabbt. Men oavsett, vad skulle tiden spela för roll? Skulle NI vägra avhjälpa felet så får ju ts själv bekosta det. Sen kräva ersättning.

De anger själv minst 6 månader i normalfallet.

Men som Zoya förtydligade. Det jag är ute efter att enkelt kontrollera så man inte driver en tvist som är förlorad på förhand.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 017
Senast: aiquen
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 445
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp