Begagnad bil och konsumentköplagen

Nej då, jag har ganska god koll. Sen har vi ju fått besked av ts ang servicestatusen så den vet vi ju var mkt god. Som förmodat. Så vart vill du komma?

Vart vill du själv komma? Jag skrev bara att en majoritet av småhandlarna knappast servar och lagar bilarna innan de säljer. Thus bör man inte blint lita på dem bara för att de är handlare. Det säger inget om hur just TS handlare gjort förvisso utan det var mer en generell reflektion.
Du anser ju att bara för att man köper av en handlare så kan man sitta säkert i båten, jag är helt enkelt av en annan åsikt.
 
Vart vill du själv komma? Jag skrev bara att en majoritet av småhandlarna knappast servar och lagar bilarna innan de säljer. Thus bör man inte blint lita på dem bara för att de är handlare. Det säger inget om hur just TS handlare gjort förvisso utan det var mer en generell reflektion.
Du anser ju att bara för att man köper av en handlare så kan man sitta säkert i båten, jag är helt enkelt av en annan åsikt.
Nej, då har du inte alls förstått vad jag försökt förmedla.
 
Vet inte om jag fattat det rätt på mina googlingar. Men som jag förstått det måste jag (förstås) ge handlaren chansen att aga bilen kostnadsfritt från min sida. OM handlaren inte går med på det får jag lämna in den på annan verkstad, betala själv, och sen driva erändet (med hjälp av ARN?) för att få ersättning av handlaren. Under tiden kan jag även stoppa min betalning av bilen. Är inte riktigt helt på det klara med detta utan hoppas på mer klara svar från konsumentvägledaren. Dock känner ju jag iaf mig mer säker på att handlar är skyldig att laga bilen när det är generatorn som lagt av så kort tid efter köp.
 
Happ, så här blir det. Handlaren vägrar laga bil (och la till i telefon att jag aldrig får köpa bil av honom igen, så stackars mig). Konsumentvägledaren kan inte göra mer utan det enda som finns att göra är att laga bilen, göra en anmälan till ARN och sen vänta ett halvår på att ett utfall blir till min favör. Bilen kommer kosta 4.200:- att laga.
 
Happ, så här blir det. Handlaren vägrar laga bil (och la till i telefon att jag aldrig får köpa bil av honom igen, så stackars mig). Konsumentvägledaren kan inte göra mer utan det enda som finns att göra är att laga bilen, göra en anmälan till ARN och sen vänta ett halvår på att ett utfall blir till min favör. Bilen kommer kosta 4.200:- att laga.
4200 är inte mycket pengar även om det känns surt. Som en normal större service. Knappt.

Kanske ändå lite tröst att det inte var ett fel för flera tiotusentals kronor när nu handlaren vägrar samarbeta.
 
Det känns rätt långsamt. Min man (som inte är mekaniker) bytte en av våra på 25 min exkl demontering av några delar som tog lika lång tid. Första gången samt utan lyft:-). Så En mekaniker borde göra de snabbare.
Det var det jag menade (fast otydligt), en timme för en mekaniker på verkstad. Det dubbla för någon som inte har pelarlyft, och inte har gjort det flera gånger förut. :)
 
Det känns rätt långsamt. Min man (som inte är mekaniker) bytte en av våra på 25 min exkl demontering av några delar som tog lika lång tid. Första gången samt utan lyft:-). Så En mekaniker borde göra de snabbare.
Bytte på samma tid på min med. Utan lift.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 017
Senast: aiquen
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 445
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp