Begagnad transport

Sv: Begagnad transport

Nej då är det ju ingen ide... Kanske ska kolla på christ då, är dom större?

Det Böckmann som den här personen fick in var i glasfiber, kanske finns flera modeller.. Har inte kollat på dom öht när han berättade det. Eftersom jag har en häst som kommer att väga ett ton så tyckte jag inte att det var värt att kolla på något annat än aluminium..Min är helt i aluminium, den enda som inte är det är taket.

Det måste vara de Christ som stått ett tag isf. Kollade på min här nu och det syns absolut inget på den. Jag har 20 års garanti på den, så skulle det bli något så måste dom byta det..

Är det dom här du menar?
PICT0159_edited.jpg

Jag kan mäta min comet alu imorgon. Det jag vet är att den är 2.35 hög invändigt. Men kan kolla för säkerhets skull imorgon..

Hittade det här på hemsidan www.trailerimport.se
Christ comet Alu
Vagnen har mycket generösa innerutrymmen med innerbredd 165 cm, innerlängd 330 cm, och en innerhöjd på 235 cm. Den har dessutom den angivna takhöjden i hela släpets längd, många vagnar av andra fabrikat har en angiven takhöjd som bara gäller direkt över främre bommarna. Då deras tak sluttar framåt, respektive bakåt därifrån, är den användbara höjden i verkligheten ofta betydligt sämre Christ Comet Alu är vagnen för Dig med riktigt stora hästar då den genom sin stora innerlängd och utökade takhöjd ger hästarna mycket gott om plats för huvud och hals.

Christ comet (glasfiber)
Vagnen har mycket generösa innerutrymmen med innerbredd 165 cm, innerlängd 330 cm, och en innerhöjd på 228 cm. Den har dessutom den angivna takhöjden i hela släpets längd, många vagnar av andra fabrikat har en angiven takhöjd som bara gäller direkt över främre bommarna. Då deras tak sluttar framåt, respektive bakåt därifrån, är den användbara höjden i verkligheten ofta betydligt sämre.

Inte mer än att jag har en kompis som har en och det regnar in i den (vid främre dörren och sadelkammaren)och golvmattan redan är utsliten, vagnen är 1,5år nu. Annars är dom nöjda..

HENRA!!!

Jag har en Henra Contessa XL i glasfiber och gud vad jag älskar den vagnen. Det bästa köp jag gjort tror jag!

Den kostade ungefär 90 pix, men de har andra vagnar också, dock tror jag att de är i plywood.

Men kolla hemsidan; www.henra.se . Jag tycker verkligen att de är värda sitt pris. Finns från typ 50 000 kronor och man kan ta på avbetalning.

Jag har en Kylinge Apollo -04, boggi. Är jättenöjd med den. Har även frontutlastning och öppningsbart fönster på ena sidan över dörren som kan vara lite öppet när man kör.

Kram Favina :bump:

LitenIsa skrev:
Innan jag köpte min Ifor hade jag precis som du hört massa dåligt om dem, bla att de rostar och att sprintarna fryser. Men eftersom jag letade med kombinatiuonsramp så var det ett bra alternativ.

Vår är från -99 och den ser helt ny ut, ingen rost någonstans. Och sprintarna har inte heller frysigt trots att det varit ner till -20 grader här.

Så det där med att de rostar har nog att göra me hur man sköter dem. Min tidigare svårlastade häst formligen springer in i sin Ifor transport. Jag kan varmt rekomendera dem.

Håller med! Jag hade också en från 99 som fungerade super! Låg som ett strykjärn efter bilen och alla hästar älskade den!

Nu har vi en star trailer, (ringo star) som är jätteljus o rymlig.

Måste få hjälpa till att slå ett slag för Christ! ;) Har själv en Christ Comet som jag är jättenöjd med. Ljus, rymlig, mkt stadig på vägen och tystgående. Provåkte på grusväg för någon vecka sedan och det enda som lät var att sadelkammedörren gnisslade lite, men det är lätt åtgärdat. :D Bra bomsystem samt utifrån fällbara bommar fram.
Går att ställa ventilationen bra med rollon och de två öppningsbara fönstren.

//Alice

Japp, det är sådana som hade rostat. Det hade dessutom runnit rostvatten ner och missfärgat väggarna. Det såg inte bra ut men framför allt blir man ju nervös över att det kan helt och hållet rosta sönder. Men jag såg skruvar också som hade rostat. De satt längre ner.
Jag har visserligen ingen häst som kommer att väga ett ton, men kommer att köra 2 hästar som sammanlagt väger över ett ton, så jag håller med dig om att det är oerhört viktigt med stabila saker. Men du skall inte underskatta glasfiber - det är ett oerhört starkt material. Det har en "seghet" som gör det väldigt starkt. Jag har aluminiumgolv och resten är glasfiber. Känns tryggt.

Det låter mycket skumt,min kärra är iaf i aluminium och det som inte är det är galvat(dragstång och mellanvägg) eller rostfritt(alla skruvar och muttrar). Kanske kan vara värt att försäkra sig när man köper en vagn att det är rostfria saker på den.. Gäller nog egentligen alla vagnar, vi har en Sluis som står på stallplan som inte ser så kul ut och den är 3år gammal..

Vet också en som köpte ett Trane och när den var fyra år gammal hade alla galvade balkar i golvet rostat sönder och dom fick skrota den, blev för dyrt att laga upp den..:crazy: tyvärr finns det nog måndags ex av alla sorter. Oftast är det så att man får det man betalar för..

Det enda som skrämmer mig en aning ang glasfibern är att om det skulle gå sönder är det svårt att laga så det blir snyggt. På så sätt är plyfan bra, bara byta en skiva och transporten är hel och snygg igen. Aluminiumen är bra på så sätt att det är lätt att byta den med. Iaf på min, eftersom det är "bräder". Dock måste en fackman göra det eftersom jag har 20års garanti på den. Nackdelen är däremot att det blir dyrt.. Vet dock inte hur just din ser ut i golvet om det är en hel skiva eller "bräder". Något man måste vara noggrann med också med aluminium är att urin inte ska komma i kontakt med aluminiumet, då oxiderar det lätt, blir inte speciellt snyggt, men är ofarligt.

Är det dom här skruvarna du menar?
PICT0160_edited.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: tara
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 040
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Septisk artrit
  • Vi som letar häst II
Tillbaka