Behandling/ åtgärd av kalkat tak

B

Bodil Åslund

Jag har en kompis som har besvär med sitt kalkade tak i stallet och har bett mig fråga er här på buke.
Taket är från tidigare kalkat och skulle nu i somras kalkas om. Dock blev taket pissgult. Någon som har någon teori om varför?

Nu har hon tagit bort allt kalk för att i stället tänkt måla taket. Någon av er som som har erfarenhet av att måla ett tidigare kalkat tak?
I så fall, måste det vara en specialfärg?

Tips någon?
 
Sv: Behandling/ åtgärd av kalkat tak

Ingen?

Hittade en gammal tråd från 2004 med lite tips, men vill gärna ha färskare tips. Kan ju ha kommit nya produkter osv.
 
Sv: Behandling/ åtgärd av kalkat tak

Vet inte varför kalken blev pissgul.

I alla fall, när all kalken är borta så köper ni Silikatfärg i den kulör ni önskar och köper även silikatbinder. Sen blandar ni 50% silikatfärg och 50% silikatbinder och stryker allt en gång. Låt det torka till nästa dag och då stryker ni enbart silikatfärg. Blir bra och är mycket lättare att måla om när det behövs i framtiden.

Silikatbinder är som vatten så misströsta inte efter första strykningen för det ser inte mycket ut, Dag 2 blir det vitare än vitast efter att ni målat med enbart silikatfärg(om ni nu väljer vit färg). Ganska dyr färg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behandling/ åtgärd av kalkat tak

Man bör borsta av den löst sittande gamla kalken först, annars kan flugskit och spindelväv missfärga. Annars är det mest troliga dåligt rengjord spruta. Antingen rost eller också färgrester från tidigare jobb. Vi använder vår spruta både till kalk och rödfärg.

Det många, felaktigt, tror är att man kalkar för att det ska bli vitt. Det är faktiskt bara en bieffekt! Kalkningens främsta syfte är att döda virus, bakterier och ohyra. Kalken är kraftigt basisk då den är uppblandad med vatten och behandlingen motsvarar väl närmast att spruta med koncentrerad klorin eller lut. Det är därför det krävs rejäla skyddskläder.

När kalken sedan torkar och reagera med luften så omvandlas den till krita som är vitt och helt ofarligt.

Målar man med vanlig färg så måste man istället använda någon annan desinficeringsmetod såsom Virkon för att uppnå samma effekt.
 
Sv: Behandling/ åtgärd av kalkat tak

Tack för era svar. Jag ska vidarebefodra detta till min kompis.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Lutten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 222
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp