Behandling av diabetes typ 2

Bukefalos 30 år!

Eftersom jag inte vill trampa på känsliga tår så frågar jag här. Jag är påläst, jag vet hur kroppen fungerar och hur kost påverkar. Därför förstår jag inte varför typ 2-diabetiker inte behandlas med lågkolhydratkost .

D2 behandlas genom dietist och läkare och ssk som alla förklarar hur kost ska läggas om. Skillnaden mellan 1 och de som har pollenallergi eller nötallergi är att det blir en direkt kraftig reaktion som kan motverkas av direkt behandling. Ta insulin/äta druvsocker, eller sorbet som jag föredrar. Epi penna osv.

Med D2 handlar det om långsiktiga konsekvenser. Ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar, bli blind, ökad risk för att blodkärlen i fingrar och tår försämras så man i extrema fall behöver amputera tex. Som D2 får du ingen kortsiktig reaktion, inte ens om du smällt i dig ett kilo smågodis, tre chokladkakor och slutar med 1.5 liter cola och en påse chips. Eller äter en enorm portion pasta varje dag.

Varför ses inte diabetes typ 2 som en "allergi" mot snabba kolhydrater? De jag känner som fått diagnosen får tablettbehandling och får äta i princip som vanligt. Såklart minska ner på godis och fikabröd, men t ex pasta sägs det inget om. En person med celiaki eller annan typ av överkänslighet får ju vackert finna i sig att undvika ämnen den inte tål, varför gäller inte det typ 2 diabetes? Det verkar vara ett känsligt ämne, så jag kan tyvärr inte fråga de jag känner som fått diagnosen.

Mitt ex, som också är min dotters pappa, fick för några år sedan diagnosen diabetes typ 2. Och han fick visserligen tabletter men den huvudsakliga behandlingen var att gå ner 30 kilo i vikt och att lägga om kosten genom att drastiskt dra ner på socker i form av framförallt läsk men också godis, fikabröd osv. samt att byta ut vitt bröd mot fullkornsbröd, generellt öka mängden fibrer i kosten genom att äta mer grönsaker, baljväxter och rotfrukter, vara försiktig med vissa sockerrika bär o frukter osv osv. Helt rimlig behandling tycker jag.

För övrigt har vanlig kokt spagetti ett glykemiskt index på 55 - det ligger precis på gränsen mellan vad som klassas som lågt och medel, så pasta är generellt inte sådär väldigt snabba kolhydrater - särskilt inte om man äter pastan i måttliga mängder och tillsammans med andra livsmedel som innehåller fett, protein och fibrer (som det blir om man äter pasta med exempelvis köttfärssås och en sallad till). Så varför skulle man som typ-2 diabetiker behandlas som om man vore "allergisk" mot pasta?? :confused:

Tänk om det hade varit så enkelt! Bara säg till människorna att lägga om sin kost och börja motionera.
Men ellerhur... Jag bestämde själv att jag nu minsann ska gå minst 10 000 steg/dag. Hur det går? Jag har inte varit utanför dörren än... Nu börjar det dock bli dags för småttingarna så då blir jag ju uttvingad, men det hjälper ju inte att ena hunden knappt vill gå... När man är två som gärna vänder hemåt liksom :rofl:

Varför ses inte diabetes typ 2 som en "allergi" mot snabba kolhydrater? De jag känner som fått diagnosen får tablettbehandling och får äta i princip som vanligt. Såklart minska ner på godis och fikabröd, men t ex pasta sägs det inget om. En person med celiaki eller annan typ av överkänslighet får ju vackert finna i sig att undvika ämnen den inte tål, varför gäller inte det typ 2 diabetes? Det verkar vara ett känsligt ämne, så jag kan tyvärr inte fråga de jag känner som fått diagnosen.
Jag har fått kostråd, broschyrer och infopapper. Bl.a. ett där olika kolhydratrika livsmedel var uppdelade i tre spalter - bäst, mindre bra och sämst. Så då kan man kolla den listan och äta mest av de som är ”bäst”.

Men hur menar du med ”får äta i princip som vanligt”? Menar du att vårdpersonal ska tvångsmata diabetiker med kolhydratfattig mat?

Nu beror ju inte typ 2 på enbart vällevnad utan det kan vara stress, skiftgång med sömnunderskott mm som utlösande faktor. Alla tjockisar får inte heller diabetes och alla tjockisar är inte enbart feta utan kan vara både starka och vältränade under valkarna.
Självklart! Men oavsett anledning så borde kostbehandling vara prio ett.

Jag har fått kostråd, broschyrer och infopapper. Bl.a. ett där olika kolhydratrika livsmedel var uppdelade i tre spalter - bäst, mindre bra och sämst. Så då kan man kolla den listan och äta mest av de som är ”bäst”.

Men hur menar du med ”får äta i princip som vanligt”? Menar du att vårdpersonal ska tvångsmata diabetiker med kolhydratfattig mat?
Nej, de ska självklart inte tvångsmata någon. Men kraftigt avråda från snabba kolhydrater (inte bara godis och fikabröd), istället för att som i de fall jag hört säga att man kan ta tabletter och äta i princip som tidigare.

Självklart! Men oavsett anledning så borde kostbehandling vara prio ett.
Det ÄR prio 1, åtminstone i den region jag bor i. Samtal med diabetesdietist sker kontinuerligt.
Min läkare sa att med kostbehandling kan man bara fördröja sjukdomsförloppet, förr eller senare måste medicinering sättas in. För mig tog det ca 10 år med kostbehandling men sedan blev det tablettbehandling i kombination med fortsatt kostbehandling.

Nej, de ska självklart inte tvångsmata någon. Men kraftigt avråda från snabba kolhydrater (inte bara godis och fikabröd), istället för att som i de fall jag hört säga att man kan ta tabletter och äta i princip som tidigare.

Jag har inte hört någon som fått D2 och instruktioner om att "äta som tidigare". Däremot många som är väldigt dåliga på att i längden följa de råd de fått. (Utan att lägga någon värdering i varför, livsstilsförändringar är svårt och jag har förmodligen inte hela bilden.)

Men det är ingen som sagt det, eller iaf inte i de D2 som jag känner. Utan alla, läkare, ssk, dietister säger att tabletterna är ett komplement och det viktigaste är att lägga om sin livsstil.

Edit: På det sättet är man friare som 1 eftersom man kan ta mer insulin om man 'syndar' för att skära av toppen.

Eftersom jag inte vill trampa på känsliga tår så frågar jag här. Jag är påläst, jag vet hur kroppen fungerar och hur kost påverkar. Därför förstår jag inte varför typ 2-diabetiker inte behandlas med lågkolhydratkost .
Därför att det inte funkar så. På vissa människor fungerar det, men man måste ändå ge medicin initialt för att D2 inte ska eskalera. Kostomläggning istället för medicin direkt är en för långsam metod och som inte alltid fungerar. Det är inte enbart kolhydrater som räknas, GI är en viktig parameter för att få till en fin och framför allt - jämn! blodsockernivå.
Därefter kan man börja utbilda i kost, och det gör man.
De flesta (alla?) som får D2 får även remiss till dietist.
När man ser att värdena ändras till det postitiva av kostomlägget så kan man sänka medicinen, ibland till och med sluta med medicin.
Så jo, kosten räkans in i en diabetikers liv - särskilt D2 där det är en stor påverkan.

Retar mig är väl att ta i, men jag tycker det är konstigt. Varför ge tabletter och senare insulin, när man skulle kunna få friska värden med hjälp av kost.
Sjukvården är väl mer för tallriksmodellen. Det ska mkt till att klara av att inte äta kolhydrater när man är van vid det. Ja det blir en slags diet. Jag brukar köra det emellanåt när jag vill gå ner i vikt. Men långsiktigt skulle jag aldrig kunna leva utan kolhydrater, inte ens om jag fick diabetes typ 2. Kolhydrater är livskvalite för mig, en pasta med gott vin till tex.

Min pappa var i riskzonen för diabetes 2, för honom har kostomläggning och mindre bubbel funkat bra. Han är inte överviktig men att skippa frukost gör att han fått markant förbättrade värden (strålande värden, faktiskt) och är inte längre i riskzon. Jag tror inte det är en universallösning vid konstaterat faktum men att medicin plus kost kan önskat resultat. Han struntar helt i allt vad kolhydrater, proteiner mm är, han äter vettigt helt enkelt.

Alla regioners Läkare, ssk vårdcentraler mm är hårda på kost.

Att vissa typ 2 tror att de ska klara sig genom att bara ta tabletter sp kan de äta som vanligt är vad de själva inbillar sig.

Har flertalet dt2 omkring mig. Vissa knaprar tabletter och äter som vanligt. Vissa är nj helt symptomfria och klarar sig enbart via kost ich nej de äter inte lågkolhydrat men tänker på vad och hur de äter samt motionerar.

Att påstå att de MÅSTE äta lågkolhydratkost för att må bra är ren bullshut.

Vill du få mer information tycker jag du ska kontakta vården i din region och fråga istället för att påstå att de rekommenderar att äta som vanligt ich vara äta tabletter (som ofta ger biverkningar som rejält magont t.ex)

Mitt ex, som också är min dotters pappa, fick för några år sedan diagnosen diabetes typ 2. Och han fick visserligen tabletter men den huvudsakliga behandlingen var att gå ner 30 kilo i vikt och att lägga om kosten genom att drastiskt dra ner på socker i form av framförallt läsk men också godis, fikabröd osv. samt att byta ut vitt bröd mot fullkornsbröd, generellt öka mängden fibrer i kosten genom att äta mer grönsaker, baljväxter och rotfrukter, vara försiktig med vissa sockerrika bär o frukter osv osv. Helt rimlig behandling tycker jag.

För övrigt har vanlig kokt spagetti ett glykemiskt index på 55 - det ligger precis på gränsen mellan vad som klassas som lågt och medel, så pasta är generellt inte sådär väldigt snabba kolhydrater - särskilt inte om man äter pastan i måttliga mängder och tillsammans med andra livsmedel som innehåller fett, protein och fibrer (som det blir om man äter pasta med exempelvis köttfärssås och en sallad till). Så varför skulle man som typ-2 diabetiker behandlas som om man vore "allergisk" mot pasta?? :confused:
Precis som din dotters pappa fick både min mamma och min bror kostråd i första hand, min bror som inte följer dem överhuvudtaget har många mediciner, min mamma har skött kosten utmärkt i flera år och alltså inte ens behövt medicin förrän nyligen, och då endast en medicin. Så ja, min erfarenhet är inte att man bara skriver ut medicin hux flux utan också fokuserar massor på kost och motion.

Liknande trådar

• Kämpa på
  • Diabetes typ 2
  • Hur ska jag hjälpa och stötta min bästa vän?
  • hur hantera inre rastlöshet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka