Behandling av diabetes typ 2

Bukefalos 30 år!

Min pappa var i riskzonen för diabetes 2, för honom har kostomläggning och mindre bubbel funkat bra. Han är inte överviktig men att skippa frukost gör att han fått markant förbättrade värden (strålande värden, faktiskt) och är inte längre i riskzon. Jag tror inte det är en universallösning vid konstaterat faktum men att medicin plus kost kan önskat resultat. Han struntar helt i allt vad kolhydrater, proteiner mm är, han äter vettigt helt enkelt.
Åt han något speciellt till frukost eller är det utebliven frukost överlag som gjort att värderna blivit markant bättre?

Det här påminner lite om när Lchf var som mest populärt och de mest hängivna skulle frälsa hela världen med sin diet.
Kommer aldrig släppa middagen jag åt hemma hos en bekant som var lchf-frälst.. Färdig kyckling som revs sönder och fördelades i en form, på med så mycket grädde att det nästan täckte, massa ost och in i ugnen. Det vidrigaste jag ätit! Skyr inte fett (balans osv), men där hade min gräns passerat för länge sedan O_o :arghh:

Åt han något speciellt till frukost eller är det utebliven frukost överlag som gjort att värderna blivit markant bättre?

Utebliven frukost. Han mår tydligen bra av lång nattfasta och får jämnare blodsocker vad jag förstått. Han upplever själv att han mår bättre utan frukost. Innan var det nån form av yoghurt plus modesta mängder hemlagad sylt eller en skiva knäckebröd, smör och ost, plus grönsak.

Jag upplever samma, jag får inte samma dipp i blodsockret om jag hoppar över frukost. Den frukost jag mår bäst på är ett eller två ägg, men jag dippar rejält vid lunch om jag äter på morgonen. Mår avsevärt bättre om jag istället nöjer mig kaffe.

Utebliven frukost. Han mår tydligen bra av lång nattfasta och får jämnare blodsocker vad jag förstått. Han upplever själv att han mår bättre utan frukost. Innan var det nån form av yoghurt plus modesta mängder hemlagad sylt eller en skiva knäckebröd, smör och ost, plus grönsak.

Jag upplever samma, jag får inte samma dipp i blodsockret om jag hoppar över frukost. Den frukost jag mår bäst på är ett eller två ägg, men jag dippar rejält vid lunch om jag äter på morgonen. Mår avsevärt bättre om jag istället nöjer mig kaffe.
Men så spännande. Jag åt aldrig frukost i 100 år och klarade mig typ fram till 14. Sen av någon anledning på äldre dar så har jag börjat äta frukost och blivit hungrig konstant. Jag mådde mkt bättre när jag skippade frukosten så kanske ska börja med det igen.

Men så spännande. Jag åt aldrig frukost i 100 år och klarade mig typ fram till 14. Sen av någon anledning på äldre dar så har jag börjat äta frukost och blivit hungrig konstant. Jag mådde mkt bättre när jag skippade frukosten så kanske ska börja med det igen.
Jag äter lite frukost vid 9 på rasten ihop på jobbet men då hart jag varit igång ett tag. Kan lätt skippa den också och starta med lunch men sambon blir fysiskt illamående om ha inte får frukost tidigt på morgonen :)

Ganska intressant hur olika man fungerar

Det här påminner lite om när Lchf var som mest populärt och de mest hängivna skulle frälsa hela världen med sin diet.
Jag var bland de första här på buke att berätta om hur jag åt ........LCHF -och mötte ett mycket argt gäng ständigt bantade kvinnor som fortfarande satt och petade i grönsallad och någon klick fettfri lightdressing. Jag hade dessutom den stora fräckheten att kalla margarin för skokräm. Det var oerhört provocerande för dem. 2005 gav Livsmedelsverket fortfarande rådet att småbarn hellre skulle äta skokräm än riktigt smör....

Jag var bland de första här på buke att berätta om hur jag åt ........LCHF -och mötte ett mycket argt gäng ständigt bantade kvinnor som fortfarande satt och petade i grönsallad och någon klick fettfri lightdressing. Jag hade dessutom den stora fräckheten att kalla margarin för skokräm. Det var oerhört provocerande för dem. 2005 gav Livsmedelsverket fortfarande rådet att småbarn hellre skulle äta skokräm än riktigt smör....
Dristar mig tro att smör är bättre än margarin till skor.

För mig får folk äta precis vad de vill, det är när det ska frälsa världen med sin diet och tro att drn är lösningen på precis allt som jag slår bakut.

För mig får folk äta precis vad de vill, det är när det ska frälsa världen med sin diet och tro att drn är lösningen på precis allt som jag slår bakut.
Frälsa” låter som att folk inte hade något eget val 🙂 så är det inte.
Det som hände var att LCHF petade på något som länge setts som självklart. Det var den fettfria lightprodukt och kolhydratrika kosten som gällde. Det kändes nästan som det var en världsbild som utmanades och inte bara vad som låg på tallriken. Reaktionerna blev därefter – först stark vrede, sen irritation, sen hån.... (Man " frälsade" )
När synen på fett senare började nyanseras även från officiellt håll blev diskussionerna plötsligt lugnare.

Jag blir förvirrad över att man ger patienter med diabetes typ 2 tabletter och sedan får de äta i princip som vanligt trots att man vet att lågkolhydratkost är effektivt mot just diabetes typ 2 och därmed motverkar följdsjukdomar.
Det behandlas definitvt inte med bara tabletter. För någon som påstår sig vara insatt i sjukdomen så verkar du inte speciellt insatt.

Frälsa” låter som att folk inte hade något eget val 🙂 så är det inte.
Det som hände var att LCHF petade på något som länge setts som självklart. Det var den fettfria lightprodukt och kolhydratrika kosten som gällde. Det kändes nästan som det var en världsbild som utmanades och inte bara vad som låg på tallriken. Reaktionerna blev därefter – först stark vrede, sen irritation, sen hån.... (Man " frälsade" )
När synen på fett senare började nyanseras även från officiellt håll blev diskussionerna plötsligt lugnare.

Det håller jag inte med om.
Det var 80/90 tal allt skulle vara light och mini. Atkins, gi mm kom innan Lchf blev stort.
Som sagt, att pracka på andra sin egen tro, oavsett om det är religion, mat eller något annat är alltid ofräscht.

Det håller jag inte med om.
Det var 80/90 tal allt skulle vara light och mini. Atkins, gi mm kom innan Lchf blev stort.
Som sagt, att pracka på andra sin egen tro, oavsett om det är religion, mat eller något annat är alltid ofräscht.
Att kalla det att “pracka på” eller “frälsa” stämmer helt enkelt inte. Du lägger en intention på de diskussioner som var då- som inte var sann. Jag till exempel berättade hur jag själv åt och mådde av LCHF, efter många år av ständig bantning på kolhydrater, fettsnål och light, som ung. Att det provocerade många på den tiden gör inte att det var påtvingat. Det var snarare så att det blev tuffa ifrågasättanden, som sedan etiketterades av de som körde fettsnåldieten som att det “prackades på” .
För att knyta åter till diskussionen så håller jag med tf om att vården borde mer informera om vikten med att sköta sin D2 och framförallt riskerna med att INTE sköta den.

Att kalla det att “pracka på” eller “frälsa” stämmer helt enkelt inte. Du lägger en intention på de diskussioner som var då- som inte var sann. Jag till exempel berättade hur jag själv åt och mådde av LCHF, efter många år av ständig bantning på kolhydrater, fettsnål och light, som ung. Att det provocerade många på den tiden gör inte att det var påtvingat. Det var snarare så att det blev tuffa ifrågasättanden, som sedan etiketterades av de som körde fettsnåldieten som att det “prackades på” .
För att knyta åter till diskussionen så håller jag med tf om att vården borde mer informera om vikten med att sköta sin D2 och framförallt riskerna med att INTE sköta den.

Du har troligen inte upplevt det eftersom du var med i sekten 😆

Ack ja. Minns en bekant som var riktig LCHF-fanatiker och på fullt allvar hävdade att knaperstekt bacon var ett mycket mycket bättre mellis än ett äpple, för socker var ett GIFT! Den kullen var hen beredd att dö på 🙄
Har en kollega som kör carnivore.. vi är glada att köttet oftast tillagas atm.. och fett, så mycke fett. Ta tuggor ur ett block smör. Och är ständigt på oss andra att vi borde sluta med allt 🙈
Hon va helt i chock att jag hade lyckats gå ner i vikt fast jag åt kolhydrater. Åt typ pasta varje dag. Bara räkna ju 🙈

Haha den här tråden har tagit en vändning. Jag provar nu tyyyyp LCHF för min egen vikt. Men inte äter jag smör för det. Jag vill se om kroppen blir lite bättre på att inte gå upp i vikt av att lukta på mat. Men - jag har inte ens hållt på i en vecka och satan så trisst mycket mat är utan kolhydrater. Och så sötsuget ska vi inte ens tala om. Hela kroppen skriker efter socker...

Vi får se hur det här försöket går, jag gissar att det inte lär bli långvarigt.

Liknande trådar

• Kämpa på
  • Diabetes typ 2
  • Hur ska jag hjälpa och stötta min bästa vän?
  • hur hantera inre rastlöshet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka